سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله ممدوحی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه خواستار تدریس رسمی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در حوزه های علمیه شد و گفت: مقصود از این که می گویند صحیفه سجادیه کتاب دعاست این نیست که با خواندن مضامین دعایی آن حاجات برآورده شود، بلکه این کتاب نورانی دستور العمل انسان سازی، جهان بینی و چگونه زیستن است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، در ادامه سلسله جلسات دانش افزایی اساتید و طلاب در مدرسه علمیه سلیمانیه با موضوع شرح صحیفه سجادیه با بیان این که برخی انسان ها به سبب ارتکاب عمل خلاف از مرتبه حیوان نیز ارزش پایین تری پیدا می کنند، گفت: گاهی حیوانات در معرض رشد قرار می گیرند و در تنظیم جهان بشری نقش دارند اما برخی افراد به دلیل رفتار و کردار خود حتی از مرتبه حیوان نیز پایین ترند. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که برخی افراد حتی خاصیت نباتی نیز ندارند و زندگی آنان در حکم جماد است، تصریح کرد: هیچ آثاری از تلاش اینگونه افرد مترتب در جهان نیست چراکه رفتاری بر خلاف فطرت انسانیت مرتکب شده اند. این مسئله همان چیزی است که حضرت امام راحل(ره) نیز فرمود برخی در این دنیا به صورت حیوان در آمده و از انسانیت خارج می شوند. 

هدف خداوند از پوشش باطن انسان ها، شکل گیری مبنای اجتماع بوده است

وی با بیان این که یکی از علمای بزرگ کشور با چشم برزخی خود در مجلسی دیده بود که فردی به شکل و شمایل خوک نشسته که پس از پرس و جو فهمیده بود او نزول خوار و اهل ربا بوده است، اظهار کرد: خداوند متعال در راستای تشکیل اجتماع و برای رفت و آمد و مراوده مردم با یکدیگر در جهان مادی پوششی بر ظاهر آنان قرار می دهد تا کسی از حقایق دیگری خبر دار نشود چه بسا که اگر از درون و فطرت یکدیگر با خبر و مطلع می شدند حتی به یکدیگر نگاه نیز نمی کردند. 

آیت الله ممدوحی لباس انسانیت را در راستای مراوده افراد در راستای تشکیل اجتماع دانست و با اشاره به بیان حضرت امام راحل(ره) در این خصوص در یکی از جلسات اخلاقی شان ابراز کرد: ایشان فرمودند که خدا نکند کسی در مجلس درس چشم برزخی داشته باشد که واقعیت درونی ما را ببیند و از فطرت ما آگاه شود. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر انسان ها همه همت خود را در راستای تامین منافع بدن بگذارند و توجهی به فطرت انسان نداشته باشند از حیوان نیز پست تر هستند، گفت: یکی از مشکلات برزخ این است که انسان ها به تفکیک از ذات و فطرت یکدیگر مطلعند و در روز معاد سرانجام حقایق درونی افراد برملا می شود. 

انذار امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه مبنی بر حفظ فطرت الهی 

وی با بیان این که این جهان بر عهده کسی است که همه باید در خط و مشی او حرکت کنیم و همواره شکر گزار و قدردان نعمت هایی که خداوند متعال به انسان ها عطا کرده بود اظهار کرد: باید آن خدایی را شکر کرد که به ما بصیرت داد، شکرش را الهام کرد و علم به ربوبیت خود را بر ما ظاهر کرد تا از گمراهی و معصیت نجات پیدا کنیم. 

آیت الله ممدوحی ادامه داد: باید در راستای راه الهی که ما را به اخلاص در توحید هدایت کرد برویم، در هر فعالیتی خیری از دیگران سبقت بگیریم و بابت نعمت های واسعه الهی به بندگان همواره شکر گزار و قدردان باشیم. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این امام سجاد(ع) در شرح صحیفه سجادیه به بشریت انذار می دهند تا هرگز در راه خلاف نروند تا شکل و شمایل حیوان را پیدا نکنند، گفت: در حقیقت امام سجاد(ع) خطر عظیمی را از بشریت بر می دارند که مراقب باشید تا مبدل به حیوانی پست نشوید که هیچ خطری از این بالاتر نیست. 
حضور انسان در اکوسیستم جهانی، مبنای علمی دارد

وی با بیان این که بر اساس بیان امام سجاد(ع) باید مراقب بود تا از فطرت انسانیت دور نشده و شکل و شمایل حیوانات را پیدا نکرد، از حیات گیاهی و نباتی برخی انسان ها که به دور از هر گونه فطرت انسانی است انتقاد و تصریح کرد: خداوند متعال در جهان هستی هر یک از موجودات را در طی سیستم به گونه ای قرار داده تا هر یک مهره اساسی باشند. 

آیت الله ممدوحی با بیان این که هر آنچه در جهان خلقت وجود دارد بر پایه اساس و مبنایی بنا شده خاطر نشان کرد: هیچ موجودی در این جهان بی خاصیت و بدون هدف طراحی شده و هر آنچه را خداوند متعال خلق کرده در راستای خدمت شایسته بوده اما گاهی انسان ها ار آن فطرت درونی شان استفاده نمی کنند و شانیتشان از جمادات نیز پایین تر می آید. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر امت اسلامی قدردان نباشند و ناسپاسی کنند خداوند متعال نعمت خویش را از آنان سلب می کند و محروم از لطف و عنایت خداوند می شوند، اظهار کرد: در نظام اکوسیستمی خداوند نعمت خود را به تساوی میان موجودات تقسیم کرده اما گاهی بشریت لیاقت کسب آن را از خود با رفتار خویش سلب می کنند.

خداوند پاسخ بی حیایی دشمنان را خواهد داد

وی در پاسخ به این شبهه که چرا غرب با این حجم وسیع از مفاسد همچنان خداوند نعمت خود را بر آنان برقرار کرده است، بیان کرد: بر خلاف تصورات امروز غرب تشکل خانوادگی خود را از دست داده طوری که فردی پس از فوت همه اموال خود را وقف حیوان می کند و چنین زندگی پستی دارند که پس از عمری عیاشی به ذلت از دنیا می روند؛ حال اگر امروز می بیند خداوند بلایی بر آن ها نازل نکرده تامل کنید چراکه وعده اش نیز صبر در برابر بی حیایی امت است. 

آیت الله ممدوحی با بیان این که بر اساس جهان شناسی اگر کسی بی حیایی کند، عاقبتش آتش جهنم است، اظهار کرد: کسی که با خداوند متعال دشمن باشد و در رفتار و کردار خود بر خلاف دین عمل کند همه جهان با او دشمنی می کنند. 

صحیفه سجادیه دستور العمل انسان سازی و جهان بینی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: مقصود از این که می گویند صحیفه سجادیه کتاب دعاست این نیست که با خواندن مضامین دعایی آن مرتب حاجاتتان برآورده شود بلکه این کتاب نورانی دستور العمل انسان سازی، جهان بینی و چگونه زیستن است. 

وی با بیان این که اگر انسان دستور العمل چگونه زیستن را نداند تبدیل به شرور ترین حیوانات می شود، بیان کرد: برخی تنها در ظاهر لباس انسانیت دارند اما در باطن همچون حیوان درنده هستند که بدون شک اگر خداوند متعال به ما معرفت حمدش را عطا نمی کرد، بندگان در سلک بندگی خدا در نمی آمدند. 

آیت الله ممدوحی با بیان این که امام سجاد(ع) توسط حکمای مستکبر زمان خانه نشین و مجبور شدند تا آنچه در بیان معارف نیاز است را به صورت دعا بیان کنند، یادآور شد: ایشان هر آنچه مربوط به انسان شناسی، خداشناسی و توحید بود را به صورت دعا بیان کردند تا ملت های بعدی عمیقا در آن بیاندیشند و تفکر کنند. 

نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در حوزه های علمیه تدریس شوند 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امروز بر کوچکترین جزییات عالم سال ها بحث و نظریه ارائه می شود اما بر معارف نورانی این کتاب آنچنان که باید و شاید تامل صورت نمی گیرد، از همه امت های اسلامی خواست تا در راستای دوری از جهالت مطلق و حیوانیت و گرایش به سوی انسانیت از معارف نهج البلاغه و صحیفه سجادیه بهره برده و بی توجه و بی اعتنا به آن نباشند. 

آیت الله ممدوحی با بیان این که امروز سرمایه های ارزنده ای در فضای حوزه های علمیه وجود دارد که نباید از آن انتقاد کرد، افزود: حوزه های علمیه مفصلا بر کتاب صحیفه سجادیه کار کنند و حوزویان نیز در درک معارف آن فرصت را هدر ندهند.

وی با بیان این که باید نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به عنوان دو کتاب اصلی درسی حوزه های علمیه ارائه شود، خاطر نشان کرد: در این کتب نورانی مباحثی آمده که چنانچه به آن عمل شود بشریت را از غفلت و ذلت نجات می دهد چراکه به واقع مبین راه و رسم چگونه زیستن است. 

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha