جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محمد جواد فاضل

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خواستار برنامه ریزی دقیق مسئولان حوزه علمیه برای آموزش و آشنایی طلاب از ابتدا با فضای مجازی و هنر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار اعضای هیئت مدیره انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه های علمیه اظهارداشت: تشکیل انجمن های علمی که در قم شکل گرفته است، یکی از نقاط تحول حوزه است، حوزه در قبل انقلاب به معنای امروزی از ساماندهی منسجمی برخوردار نبود، البته نظم اجمالی وجود داشت، ولی بعد از انقلاب مسئولینی پیدا کرد که قدم های بزرگی برداشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: 10 سال اول انقلاب که مرحوم ابوی عهده دار مدیریت حوزه علمیه قم بودند، بخش های تخصصی در حوزه تفسیر، حدیث، کلام، نهج البلاغه و رشته های دیگر راه اندازی شد و به دنبال آن تا به امروز حرکت های رو به رشدی انجام گرفته است که نمونه بارز و ارزشمند آن حضور و فعالیت انجمن های علمی حوزه های علمیه است.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: انجمن های علمی حوزه در واقع جوهره حوزه علمیه است که اگر قرار است در محلی اظهارنظر های علمی و پژوهش های فقهی و سایر علوم صورت گیرد، تردیدی نیست که خاستگاه آن انجمن های علمی حوزه است.

وی تاسیس و فعالیت انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات را از نقاط تحول آفرین حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: این انجمن در یک نگاه دیگر، ارتباط وسیعی با همه شئون حوزه از جمله فقه، حدیث، تفسیر، اخلاق ... دارد، اگر این انجمن علمی در بیرون از حوزه شکل می گرفت تعریف دیگری داشت ولی حال که محل ثقل و اندیشه و تفکر آن، حوزه علمیه است، لذا با تعریف وسیع و گسترده تری دارد.

نویسنده کتاب « رسائل فی الفقه و الاصول » ادامه داد: گستردگی فعالیت های انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه باید مورد توجه جدید برنامه ریزان و مدیران حوزه های علمیه قرار بگیرد و با بهره گیری از اساتید و ظرفیت بالای حوزه همه مسائل مربوط به ارتباطات را استخراج کرده و غنای علمی آن را بیش از پیش ارتقا بخشید.

آیت الله فاضل لنکرانی با تاکید بر آشنایی گسترده و وسیع طلاب و فضلای حوزه های علمیه با فضای مجازی تصریح کرد: امروز حوزه های علمیه باید برنامه ای دقیق، منظم و متوالی برای آشنایی و ورود طلاب به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و فناوری ارتباطات و اطلاعات از صفر تا صد داشته باشند، چرا که هر چه ورود نکنیم و این فضا را با معارف اهل بیت(ع) غنی نسازیم دیگران می آیند و خوراک مسموم برای آحاد جامعه اسلامی تجویز می کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) شاکله و خمیرمایه ارتباطات در دوران مختلف را در مساله امر به معروف و نهی از منکر توصیف کرد و اظهارداشت: بحث تعامل و رابطه با دیگران در دایره اثر امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته است که امروز شیوه آن متفاوت شده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اینکه امروز بخش اعظمی از مردم جامعه هیچ اطلاعی از حوزه های علمیه و فعالیت های آن نمی دانند و یا اینکه اگر مدرسه ای ساخته شود نسبت به آن حساس شده و می گویند « این همه مدرسه برای چه چیزی است؟» بیان داشت: عدم توجه به مساله رسانه و اطلاع رسانی همچنین بسته عمل کردن افرادی همچون من این نگاه را به وجود آورده و تقویت کرده است.

نویسنده کتاب « حق التالیف » با اشاره به اینکه متاسفانه امروز مراکز و مجموعه های علمی حوزوی تنها از 10 درصد ظرفیت عظیم اساتید و نخبگان حوزوی بهره می برند، بیان داشت: اگر ما بتوانیم از اساتید و نخبگان حوزه به عنوان سرمایه های اصلی خود بهره کافی ببریم، شکی نیست که در تولید محتوای علمی، نوآوری، خلاقیت و ابتکار پیشرو خواهیم بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز و در این عصری که به بمباران اطلاعات و ارتباطات مشهور است، زمانی می توانیم در خصوص مسائل پیرامونی خود اثر گذار باشیم که خود نسبت به آن علم و آگاهی لازم را داشته باشیم، چرا که اگر کوتاهی کنیم هستند دیگرانی که در مراکز خارج از کشور در عرصه های مختلف علوم اسلامی و معارف دینی سالهاست پژوهش و تحقیق می کنند که البته بعید نیست به دنبال راهی برای ضربه زدن به فقه و مکتب فکری تشیع باشند.

وی خاطرنشان کرد: در یکی از دیدارها عنوان کردند، یک خانمی در دانشگاه سوربون فرانسه به مدت 10 سال بر روی اصول تشیع تحقیق و پژوهش می کند و با بررسی بر روی متخصصین اصولی به دو نفر اصولی نخبه رسید که در حوزه نجف به آیت الله العظمی خوئی رسید که شاگرد برجسته ایشان آیت الله العظمی وحید خراسانی هستند و در قم حضرت امام خمینی (ره) که شاگرد برجسته ایشان در حوزه اصول مرحوم ابوی بوده اند، لذا این پژوهش تکلیف امروز همه ما را مشخص می کند که یک نگاه می تواند دنیا و ذائقه بشریت را تغییر دهد یا اینکه هستند کسانیکه دنبال آنند که ریشه اصول و فقه ما را بزنند.

نویسنده کتاب « گفتارهای حسینی» ادامه داد: امروز زمانی نیست که ما روی مسائل اولیه طلاب و دروس بحث کنیم، دشمن دارد کار می کند، یکی از توطئه های بزرگی که دشمنان نسبت به آن دست به کار شده اند مساله اجتهاد است، بطوریکه اجتهاد را آنقدر آسان، ضعیف و در دسترس نشان می دهند که هر کسی که چند سالی در حوزه ماند می تواند ادعای اجتهاد کند.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه به مساله فقه رسانه به عنوان یک ابتکار نوین اشاره کرد و گفت: هرموضوع فقهی 20 کتاب دارد، اما در زمینه فقه رسانه کتاب فقهی نیست لذا باید بر روی موضوع شناسی به عنوان یک اصل ضروری توجه ویژه ای داشته باشید و از اساتید به عنوان پشتوانه های علمی حوزه بهره کافی را ببرید.

وی خطاب به مسئولان و برنامه ریزان حوزه گفت: دنیای امروز می طلبد که ما در حوزه از سال اول طلاب را با فضای مجازی و هنر آشنا کنیم و سعی کنیم طلاب به برنامه نویسی مسلط شده و با ابعاد مختلف هنر آشنایی لازم را داشته باشند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: امروز طلاب و فرهیختگان حوزوی ما باید به علوم مختلف آگاهی داشته باشند ، وقتی علم را بدانند می توانند نسبت به مسائل پیرامونی آن پاسخگوی جامعه باشند و از این موقعیت بسته ای که در آن هستیم کمی فاصله بگیرند.

استاد  حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: اگر ما بتوانیم به خوبی حوزه های علمیه با تمام توانایی ها و رسالت هایی که بردوش دارند معرفی کنیم، شکی نیست که مردم دیگر به سراغ حلقه های کاذب و دروغین نمی روند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha