جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
استاد قرائتی

حوزه/رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر این که مدرک‌گرایی برای روحانیت عزت‌آفرین نبوده و نیست، گفت: اگر در کشور مهندس و دکتر و متخصصی کم داشته باشیم می‌توان از دنیا وارد کرد، ولی روحانیت و آیت‌الله شیعه را نمی‌توان از اروپا وارد کرد و باید خودمان آنها را پرورش دهیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، شامگاه جمعه در گردهمایی مدیران مدارس علمیه اصفهان، در مدرسه تخصصی شهید طباطبایی نژاد اظهار کرد: مدرک‌گرایی یک آفتی برای جامعه بود و هیچ کمالی برای جوانان و خاصه روحانیت نداشت.

وی با بیان اینکه روحانیونی که به دنبال مدرک‌گرایی و عضو هیئت‌علمی شدن دانشگاه‌ها به جای بودن در مساجد رفتند، چهار باخت دارند، نخست آنکه جمعیت مردم 80 میلیون است ولی جمعیت دانشجویان فقط 5 میلیون نفر است. دومین باخت  مدرک گرایان حوزوی این است که مردم در مساجد برای خدا می‌آیند، ولی جوان در دانشگاه به نیت تحصیل و گذراندن ترم تحصیلی می‌آیند، سوم باخت این که درِ مساجد برای تبلیغ دین همیشه در طول سال باز است، ولی دانشگاه‌ها طبق آمار رسمی 6 ماه از سال تعطیلی دارد. باخت چهارم آن که روحانی که در دانشگاه است نهایتاً 60 سالگی بعد از 30 سال خدمت بازنشسته شده، ولی فعالیت تبلیغی روحانیون در مساجد بازنشستگی ندارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد یک بی‌هویتی و یک باخت مدرن در جامعه امروز هستیم، بسیاری از مطالبی که امروز در جامعه آموزش داده می‌شود، علم واقعی نیست و تنها سواد و سیاهه ای است.

وی با تاکید بر این که مدرک‌گرایی برای روحانیت عزت‌آفرین نبوده و نیست، افزود: جوانانی که در این دو راهی مانده‌اند که دانشگاه بروند و یا آن که وارد حوزه علمیه برای پوشیدن لباس سربازی امام زمان (عج) شوند، بدانند که اگر در کشور مهندس و دکتر و متخصصی کم داشتیم می‌توان از دنیا وارد کرد، ولی روحانیت و آیت‌الله شیعه را نمی‌توان از اروپا وارد کرد و باید خود پرورش بدهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی ضمن انتقاد از محفوظی شدن مطالب در حوزه‌های علمیه امروزی، گفت: امروز حفظ کردن کتابی چون الفیه ضرورتی ندارد، ولی داشتن مهارت پاسخگویی به شبهات برای یک روحانی الزامی است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور یادآور شد: طلاب و روحانی باید متناسب با شرایط زمانه حرکت کرده و خود را مجهز به ابزارهای روز کنند و در این مسیر مهارت افزایی کنند.

وی  ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 20 هزار طلبه کت‌ و شلواری در کشور وجود دارد که توصیه من به این افراد این است که در میان خانواده‌ها و نزدیکان خود کار تبلیغ دین را آغاز کنند، با مسلط شدن به مهارت قصه گویی و داستان گویی، مفاهیم دینی برای کودکان و نوجوانانرا بیان نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تأکید کرد: علم باید مایه رشد و تکامل باشد، بسیاری از علوم امروز مایه رشد و تکامل نیست، مهارت افزایی در کنار تحصیل علم برای موفقیت و پیشرفت یک ضرورت است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: در حوزه‌های علمیه متخصصین هر امری چون تفسیر قرآن کریم، قصه‌گویی، کلاس داری، مسئله‌گویی، آشنا به فرق و ادیان را شناسایی و معرفی کنیم.

وی با تأکید بر لزوم محوریت قرار دادن قرآن در مهارت افزایی و دروس حوزوی برای طلاب، ابراز کرد: محورهای تبلیغ ما چه بر روی منبر و چه در هجرت، باید قرآنی باشد. ما باید مزه شیرین قرآن را به جامعه بچشانیم.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha