جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان

حوزه/ ما گناه تمام بی نمازها را به گردن نمازخوان ها می اندازیم؛ چراکه اگر نمازخوان ها قشنگ نماز بخوانند؛ اگر نمازخوان ها از نمازشان لذت کافی و بهره وافی ببرند، طبیعتا اکثر بی نمازها هم به سمت نماز گرایش پیدا خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» به موضوع نقش نماز در زندگی و موضوعات دیگر پرداخته است . در این کتاب آمده است :

* راه نمازخوان کردن بی نمازها

اساسا مهمترین دلیل حقانیت یک مؤمن این است که دیگران ببینند او چه مقدار از ایمانی که دارد در تقویت احساس خوشبختی خودش بهره برده است و دین و ایمان او چقدر توانسته او را شاد و سرزنده نگه دارد.

این سرزندگی و نشاط مهمترین عامل جذب دیگران به ایمان شماست. و الا مردم می گویند ادعاهای دین شما در تأمین سعادت همه جانبه انسان، دروغین است و به همین دلیل به آن گرایش پیدا نمی کنند و از جهتی حق هم خواهند داشت.

در اینجا روی سخن ما با نمازخوان هاست. آنها اگر خوب نماز بخوانند، بی نمازها عاشق نماز خواهند شد. ما گناه تمام بی نمازها را به گردن نمازخوان ها می اندازیم؛ چراکه اگر نمازخوان ها قشنگ نماز بخوانند؛ اگر نمازخوان ها از نمازشان لذت کافی و بهره وافی ببرند، طبیعتا اکثر بی نمازها هم به سمت نماز گرایش پیدا خواهند کرد.

راه تبلیغ دین همین است. (1) راه تبلیغ این نیست که عده ای بیایند مسلمان نیم بند و نیم پز شوند و ما هنوز این راه را درست نکرده و بدون اینکه به قدر کافی الگوی خوب داشته باشیم، سراغ بقیه اهل عالم برویم تا آنها را درست کنیم.

راه تبلیغ دین این است که آنهایی که به مسیر دین وارد شده اند، تا آخر راه را بروند و برای جذب بقیه آدم ها الگو و اسوه شوند و شاهدی (2) بر حقانیت دین باشند.

راه اینکه بی نمازها نمازخوان شوند این است که عده ای در نماز، تا آخر راه را بروند. لذا اگر ما بخواهیم برای نمازخوان کردن بی نمازها تلاشی کنیم، راهش این است که ابتدا به نماز خودمان مقداری عنایت بیشتری داشته باشیم و نماز خودمان را رشد دهیم.

پاورقی:

1. امام صادق(ع): «كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم ، لِيَرَوا مِنكُمُ الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وَالصَّلاةَ وَالخَيرَ ، فَإِنَّ ذلِكَ داعِيَةٌ/ مردم را با غير زبان خود [به مذهب خويش] دعوت كنيد، تا پارسايى و سخت كوشى [در عمل و عبادت] و نماز و خوبى را از شما ببينند؛ زيرا اينها، خود [بهترين] مبلّغند». (کافی/ ج 2/ ص 78)

2. «... وَ تَکُونُوا شُهَداءَ عَلَي النَّاسِ فَأَقيمُوا الصَّلاةَ وَ .../ و شما بر مردم گواه باشید پس نماز گزارید ..». (حج/ 78)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha