جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسن رحیم پور ازغدی

حوزه/ رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه در کنار مساجد بوده است، از دل همین مساجد علما و فضلایی رشد کرده و به دنیای اسلام معرفی شدند، گفت: امروز متاسفانه بسیاری از مساجد تبدیل به نمازخانه شده و صرفا به اقامه نماز محدود شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، در همایش اندیشه های آسمانی، در تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد، در جمع فعالان مسجدی کشور به نقش مسجد در برابر آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: مسجد بهترین بستر گسترش فرهنگ اسلامی است و توجه به این ظرفیت می تواند زمینه ساز نشر ارزش ها و مفاهیم اسلام ناب محمدی باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در برنامه ریزی ها باید ظرفیت و مسئولیت کلان مسجد و متولیان آن مدنظر قرار گیرد، اما امروز متاسفانه بسیاری از مساجد تبدیل به نمازخانه شده و صرفا به اقامه نماز محدود شده اند.

وی با اشاره به اینکه با برنامه ریزی صحیح و جذب حداکثری و حضور جوانان، کارکردهای  فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، سیاسی و حتی اقتصادی مسجد باید احیا شود، افزود: مسجد امروز می تواند بهترین بستر حل مشکلات و آسیب های اجتماعی باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: عملکرد صحیح متولیان مسجد، بکارگیری جوانان در برنامه های مسجد و اهمیت دادن به ظرفیت و شور و هیجان جوانان از جمله مهمترین عوامل جذب آنان در مسجد است.

رحیم پور ازغدی اضافه کرد: از نکات مهم در تحقق مسجد طراز اسلامی و آبادانی خانه های خدا، برنامه ریزی برای تمام اقشار مسجدی است. از نوزاد تا کهنسال، خانم ها و آقایان، از بیسواد تا باسواد، فقیر و غنی، باید در برنامه های مسجد مد نظر قرار گیرند.

وی دراین باره افزود: مساجد از زمان پیامبر (ص) به عنوان محل تصمیم گیری های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده اند و این کارکرد اصلی مسجد است، همان طور درشکل گیری انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس به عنوان پایگاه اصلی حضور مردم بوده است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید کارکردهای اصلی مساجد احیا شود، تا آسیب های اجتماعی در جامعه کاسته شود، گفت: بازگشت به کارکردهای اصلی مسجد و سوق دادن جوانان به سوی خانه های خداوند بر روی زمین، باعث می شود تا بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه کاهش یابد.

وی تصریح کرد: آسیب های اجتماعی موجود در جامعه یک خیال و افسانه نیست و بلکه یک واقعیتی است که دغدغه جدی نظام، مقام معظم رهبری و همه دلسوزان است و برای همه دستگاه ها مأموریت هایی تعریف شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، هماهنگی و هم افزایی دستگاه های متولی حوزه فرهنگی را ضروری دانست و افزود: اگر از همه سرمایه های اجتماعی با رویکرد هم افزایی و همدلی استفاده کنیم بدون شک در جلوگیری و کاهش آسیب های اجتماعی موفق خواهیم شد .

رحیم پور ازغدی تاکیدکرد: باید با برنامه ریزی مناسب و بهینه از مساجد به‌عنوان پایگاه ساماندهی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی حداکثر استفاده را ببریم، زیرا امکانات بالقوه و مؤثری در مساجد وجود دارد .

وی یادآور شد: ریشه اولیه انقلاب و اولین تشکلات فکری که در به وجود آمدن انقلاب نقش داشت، همین جلسات و حلقه های کوچک فرهنگی بود، در حالي كه نظام سلطه بی اعتنا از این جلسات به دنبال سیاسیون بودند.

 رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه در کنار مساجد بوده است، از دل همین مساجد علما و فضلایی رشد کرده و به دنیای اسلام معرفی شدند، افزود: بسیاری از افراد موثر در جامعه ابتدا از شرکت در جلسات کوچک و فعالیت های فرهنگی در مدارس و مساجد شروع به کار کردند.

وی یادآور شد: شخص محوری، ریا کاری و دکان بازی جهت جذب بودجه از آسیب های جدی در تربیت نیروی جذب شده و خروجی آن نیروهای غیر موثر و یا حتی ضد نظام در جامعه است.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه دشمنان نظام با استفاده از فضای مجازی و فضاسازی های غیرواقعی می خواهند در اذهان جوانان ما رخنه کنند، افزود: برای خنثی شدن این ترفندها باید به منظور تربیت و رشد جوان مومن انقلابی در عرصه‌های مختلف اقدام کرد.

رحیم پورازغدی با تاکید بر محوریت مسجد در تعلیم و تربیت جوانان، ادامه داد: در دوران انقلاب، هنرهای دینی، انقلابی، سیاسی، شعرخوانی، سرود، نویسندگی، خوشنویسی، نقاشی و تئاتر در مساجد شکل گرفت، هم اکنون نیز هنرهای برخی مساجد به‌گونه‌ای قوی و ماندنی است که در سطح کشور به عنوان مساجد نخبه‌پرور مطرح هستند.

وی در پایان گفت: باید از قدرت مسجد در این حوزه استفاده کرد و این را آموخت که هنرمند ارزشی کسی است که هنر خود را در مسیر دینی و اسلامی معرفی و ارائه می کند.

انتهای پیام 313/24

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha