جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 425136
۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
جمال شورجه

حوزه/ کارگردان سینما و تلویزیون گفت: کار کردن درخصوص موضوعات مربوط به حج در هنر هفتم، علاوه بر این که می‌تواند در داخل کشور با استقبال زیادی مواجه شود، این توانایی را دارد تا در خارج از کشور نیز دیده شود،

جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون  در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، درباره ظرفیت سینمای ایران در پرداختن به مناسک و آرمان‌های فریضه مقدس حج، اظهار کرد: موضوعاتی چون حج و دیگر آموزه های اسلامی ظرفیت بسیار بالایی برای تبدیل شدن به یک اثر سینمایی را دارا هستند، اما افسوس که این معنا نیز همچون بسیاری دیگر از موضوعات ارزشی مورد غفلت واقع شده و کسی به آنها در هنر هفتم نگاه جدی نمی‌کند.

استکبار ستیزی و برائت از مشرکین بزرگترین خصیصه‌ حج

وی افزود: البته وقتی از کم کاری سینمای در این زمنه موضوعات مربوط به حج حرف می‌زنم، منظور این نیست که در این زمینه هیچ کاری تولید نشده، چون ممکن است هم در سینما و هم در تلویزیون به نوعی این معنا مد نظر قرار گرفته باشد، اما آن حجی مد نظر من است که امام راحل و مقام معظم رهبری در سخنان خود بارها به آن اشاره کرده‌اند. در حج مد ‌نظر، استکبار ستیزی و برائت از مشرکین بزرگترین خصیصه‌ای است که من تا به حال در هیچ اثر سینمایی آن را شاهد نبوده‌ام!

ویژگی های هنر هفتم برای پوشش موضوعاتی درباره حج

این فیلمساز ادامه داد: از دیگر الزاماتی که برای فیلم‌های این گونه می‌توان متصور شد، این است که آن حسن عبودیت لازم که در قبال خداوند وجود دارد و همین طور حس بندگی انسانها نسبت به خالق خویش باید در فیلم‌هایی که به حج ابراهیمی می‌پردازند، دیده شود. رویکرد دیگری که برای این قبیل آثار می‌توان نام برد، پرداخت تاریخی به موضوع حج است. برای مثال ساخت فیلم درباره حضرت ابراهیم(ع) می‌توان یکی از این مسیرها باشد؛ مسیری که خوشبختانه طی شده  یا نشان دادن اعمال حج در زمان رسول الله(ص) از دیگر اقداماتی است که می‌تواند در قالب آثار سینمایی مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان این که حج برای تمامی مسلمانان جهان عزیز و محترم است، تاکید کرد: هر جای جهان اسلام که پای گذاریم، می‌بینیم یکی از عزیزترین فریضه‌ها حج است، زیرا هر مسلمانان آرزوی قلبی دارد که روزی به این سفر مشرف شود. برای همین کار کردن در این حوزه علاوه بر این که می‌تواند در داخل کشور با استقبال زیادی مواجه شود، این توانایی را دارد تا در خارج از کشور نیز دیده شود، به شرطی که به طریقی صحیحی عرضه شود، حتی می‌توان در ساخت چنین کارهایی با توجه به اشتراکاتی که در آن وجود دارد، از مشارکت های خارجی نیز بهره برد.

دغدغه تامین سرمایه برای تولید فیلم هایی با محتوای حج

این سینماگر در پاسخ به این مطلب که در شرایط فعلی رابطه دو کشور ایران و عربستان، خوب نیست، بنابراین عملاً ساخت فیلمی در آن کشور امکان پذیر نمی باشد، گفت: به مطلب درستی اشاره کردید، اما جواب آن خیلی ساده است، زیرا دکور‌سازی این امکان را فراهم آورده تا هر فیلمی در کشورمان تولید شود، تنها همان نکته باقی می‌ماند که سرمایه این قبیل آثار که عمدتاً پر خرج نیز هستند، چگونه باید تامین شود؟

وی در پاسخ به این سوال که سازنده کارهایی دینی و اسلامی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ تصریح کرد: جواب این سوال شاید بارها به اشکال مختلف داده شده، اما اگر باز هم بخواهم آن را بیان کنم، باید بگویم که باور و ایمان به معنای حج، بزرگترین شرطی است که می‌تواند موفقیت کارهایی این چنینی را تامین کند، موضوع دیگری که نباید از آن مغفول بود به این امر بر می‌گردد که سینمای ایران هنرمند متعهد کم ندارد، اما افسوس که در شرایط فعلی سینماگران مورد نظر حاشیه نشین شده‌اند.

چرایی کم کاری در حوزه سینمای دینی و قرآنی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به چرایی کم کاری در حوزه سینمای دینی و قرآنی اشاره کرد و گفت: به نظرم از سینمای فعلی نباید چندان متوقع باشیم، چون با کارهایی که در ان به نمایش در می‌آید، مشخص است که دغدغه آن موضوعات مورد نظر نیست، این سینما بیشتر به فکر خوشحال کردن دو دسته است. ابتدا گیشه سپس جشنواره‌های خارج از کشور!

کارگردان فیلم «خلبان» در پایان تاکید کرد: تنها موضوع حج نیست که در سینمای ایران مغفول مانده، بلکه موضوعات مهم دیگری هم هستند که به نظرم به ان توجه نشده. برای مثال شهدای مدافع حرم از آن دسته موضوعات هستند که ظرفیت بسیاری بالایی برای تبدیل شدن به کار سینمایی داراست، اما متاسفانه به آن توجه نمی‌شود. برای همین برای رفع آن نیاز به یک تحول اساسی در سیاست‌گذاری‌های سینماست تا شاید در چند سال بعد بتوانیم به خواسته‌مان دست یابیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha