پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت:اگر یک آیه را روی اصول تفسیر نکنیم، قطعا ممکن است سقوط عمیقی داشته باشیم؛ کسی که می خواهد قرآن را تفسیر کند، باید به علم اصول نیز اشراف داشته باشد وگرنه به اشتباه می افتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله فاضل لنکرانی در آغاز درس خارج اصول خود در سال جدید تحصیلی با توصیه به طلاب گفت: طلاب باید از نهی قول بلاعلم و نهی از بلاعلم دوری کنند.

وی افزود: در اصول کافی، روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که این روایت، از جمله روایاتی است که امام(ع) به شاگردان خود تذکر دادند؛ امام به شاگردان خود بیان می کنند، تو را از دو خصلت نهی می کنم؛ زیرا این دو خصلت عامل هلاک بزرگان است.

عضو جامعه مدرسین بیان کردند: اولین نکته ای که امام به آن اشاره می کند آن است که به طریق باطلی به خدا تدین پیدا کنی؛ برخی بیان کردند که منظور آن است که باطل را بین خود و خدا قرار دهید، بلکه به نظر می رسد معنای آن، این باشد که شخص، باطل را در دین خدا وارد کند.

وی گفت: انسان باید به چیزی متدین باشد که خداوند به او فرموده است و نباید از خود، چیزی به دین خدا اضافه کند؛ مجموعه دین تنها باید از سوی خدا صادر شود و نه اینکه این دین را از خدا و غیر خدا بگیریم.

این استاد حوزه بیان کرد: این آسیب که از سوی امام(ع) ذکر شده است از مهمترین آسیب هایی است که اهل دین و علم به آن گرفتار می شوند؛ عده ای به آیات و روایات اشراف دارند، ولی برخی اوقات مسایل دیگری را به دین خدا نسبت می دهند.

وی گفت: این مساله در زمان ما بسیار رخ می دهد که می توان آن را بی حدو حصر دانست؛ هر کسی که امروز به این فضاهای مجازی مراجعه کند به این نکته می رسد که هر کسی یک عنصر را به عنوان دین مطرح می کند.

آیت الله  فاضل لنکرانی بیان کرد: اخیرا یکی از طلابی که پایه تحصیلی چندانی نیز ندارد، سخنرانی هایی می کند و به گونه ای از جهنم و عذاب و سزای عمل سخن می گوید که تمام روایات کثیری که در این باب وجود دارد را کاملا نادیده می گیرد و گویی که هیچ چیزی در این خصوص وجود ندارد؛ سخنان وی به گونه ای که گویا خداوند در جهنم چیزی به نام جهنم ندارد و افرادی مثل یزید و صدام را می بخشد؛ اگر کسی قرآن بخواند هیچگاه چنین مسایلی را بیان نمی کند.

وی افزود: در مجلسی حضور پیدا کردم و فردی در بیان رحمت خدا به حدی این بحث را توسعه داد که دیگر مجالی برای عذاب شدید و جهنم باقی نمی ماند؛ این مساله نیازی به تحصیل هم ندارد، بلکه کسی که به شکل سطحی هم قرآن خوانده است متوجه می شود که این حرف ها اصلا با قرآن سازگار نیست.

این استادحوزه بیان کرد: هر کسی نباید با ادعای علم و فضل هر سخنی که دوست داشت به زبان بیاورد؛ نباید این گونه فکر کرد که به بهانه جذب جوانان هر حرف نادرستی را به دین ببندیم و بیان کنیم؛ نباید رحمت خدا را به گونه ای بیان کنیم، اگر کسی هر گناهی انجام داد در قیامت مورد رحمت قرار می گیرد، حرفی ضد قرآنی و ضدشرعی بیان می کنند؛ در قیامت از جهنم سوال می شود که پرشدی؟ یعنی افراد به حدی در جهنم می روند که این سوال پیش می آید.

وی گفت: اگر کسی  در دنیا ظلم را به حداکثر رسانده است و کسی رحم نکرده است، چطور می تواند انتظار رحمت را داشته باشد؛ آن وقت بی سوادی باعث می شود که این افراد استشهاد کنند که اگر کسی گناه کبیره ای انجام داد به این بهانه که شاید شب توبه کرده است، نباید او را خاطی بدانیم.

استاد فاضل لنکرانی بیان کرد: در این مدت اخیر سوالات بسیاری از بنده صورت گرفته است که چندی است چنین مباحثی از سوی این افراد و این فرد خاص مطرح می شود، آیا این مباحث درست است یا خیر؟

وی گفت: امام باقر(ع) فرمودند، آنچه می دانید بگویید و در مورد آنچه نمی دانید نیز بگویید الله اعلم؛ آیت الله شیخ مرتضی حائری از فقهای کم نظیر حوزه علمیه قم و نجف بودند، در خصوص برخی از مسایل ساده، ایشان بیان می کردند که نمی دانم و باید مطالعه کنم و بیان کنم، ولی همین سوال را از یک مساله گو بیان می کردیم به سرعت جواب می داد؛ این مساله به این خاطر بود که این عالم و فقیه بزرگ سعی می کردند که به آنچه می گویند اطمینان کامل داشته باشند.

استاد حوزه بیان کرد: اگر یک آیه را روی اصول تفسیر نکنیم، قطعا ممکن است سقوط عمیقی داشته باشیم؛ کسی که می خواهد قرآن را تفسیر کند، باید به علم اصول نیز اشراف داشته باشد وگرنه به اشتباه می افتد.

وی گفت: اگر کسی آیه قرآنی را برگزیند و تفسیر به رای کند مسایل عجیبی را مطرح می کند؛ گاهی اوقات در فضای مجازی تفاسیری در خصوص حجاب شده است که این تفاسیر به حدی اشتباه و عجیب است که گاهی باید برای مظلومیت قرآن گریست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)بیان کرد: اگر آیه ای را بر اساس اصول به درستی معنی کنیم از آسمان و زمین هم بالاتر می رویم ولی اگر به درستی معنی نکردیم، قطعا از فاصله آسمان تا زمین سقوط می کنیم؛ نباید فکر کنیم چه بگوییم که مردم خوششان بیاد؛ آخوندی که تصور می کند که باید چیزی بگوید که مردم به او علاقه مند شوند نه الهی است و نه مردمی، بلکه صفت دیگری دارد.

وی گفت: کسی که از خدا دور می شود، نسبت به حق و باطل نیز به خاطر اینکه مردم در منبر و یا مجالس او حضور یابند؛ واویلا از کسی که کلیپی را برای جذب مجالس خود بیان کنند، در واقع حرف ما را نباید مردم تایید کنند، بلکه حرف ما را باید خداوند و رسول اکرم (ص)تایید کنند.

عضو جامعه مدرسین  تصریح کرد: در روایات بیان شده،‌ کسی که فتوای بدون علم بیان می کند ملائکه زمین و آسمان او را لعن می کنند؛ اگر مسیر خود را در میزان خود طی کنیم، مشمول لطف خدا می شویم، ولی اگر از اصول خارج شویم هلاک خواهیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha