چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
مشاوره

حوزه/ همان گونه که طرح «پزشک خانواده» در کشور مطرح و در حال اجراست، امکان اجرای «روحانی خانواده» نیز وجود دارد تا بدین طریق، سبک زندگی دینی و در بین خانواده ها ترویج و تبیین شود...

خبرگزاری حوزه - تبریز:

«خانواده» و «منبر» علی رغم نفوذ تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی، همچنان در خط اول تاثیرگذاری فرهنگی قرار دارد و آموزش و پرورش و سایر نهادها در مرتبه‌ های بعدی تاثیرگذاری فرهنگی هستند .

حال اگر این دو رسانه تاثیرگذار در کنار یکدیگر قرار بگیرند، می تواند تاثیرات فوق العاده ای را در جامعه داشته باشد، یک روحانی منبری وقتی در بخشی از منبر خود، بحث خانواده و سبک زندگی اسلامی و دینی را مطرح می کند، می تواند بسیاری از آموزه های اسلامی را از این طریق، به خانواده ها منتقل کند.

روحانیون و مبلغین، تا چه اندازه از این ابزار موثر تبلیغی، در جهت تبیین جایگاه خانواده بهره می برند، به بهانه روز «تکریم خانواده» در این گزارش به مساله نقش روحانی و منبر در تقویت خانواده اسلامی می پردازیم.

 روحانی خانواده

ضرورت ارتباط خانواده ها با یک متخصص دین

طبق قوانین جاری، اگر هر فردی بخواهد ازدواج کند، باید به مرکزی مراجعه کند تا معلوم شود که بیماری ژنتیک ندارد، پس از احراز صلاحیت از نظر ژنتیک، باید در کلاسی شرکت کند تا راه جلوگیری از فرزنددار شدن و همین طور راه پیشگیری از امراض خاص را به او یاد دهند، در این کلاس ها جزوه ای نیز به آنها داده می شود تا مطالعه کنند.

اما در این بین خلائی احساس می شود که شاید بسیاری از مشکلاتی که در آینده برای برخی از زوجین پیش می آید ناشی از همین مساله باشد و آن حلقه مفقوده، نبود یک متخصص دینی است؛ چه اشکالی دارد که در آن دوره آموزشی چند ساعته، یک روحانی متخصص و آشنا به مباحث خانواده نیز در چند دقیقه، زوجین را با آموزه های دینی زندگی زناشویی آشنا کند؟

البته لازم است که این روحانی خوش ذوق، عالم و آگاه به مسائل باشد و با بهره گیری از آیات قرآن، مفاهیم نهج البلاغه و احادیث اهل بیت(ع) مسائل ضروری را برای زوجین در آغاز زندگی مشترک گوشزد کند.

همانگونه که طرح «پزشک خانواده» در کشور مطرح و در حال اجراست، امکان اجرای «روحانی خانواده» نیز وجود دارد، برای محقق شدن این مساله، لازم است مبلغان به مردم توصیه کنند که روحانی خانواده داشته باشند، با یک روحانی به هر طریق که می توانند، به صورت حضوری یا با تلفن، ایمیل، اینترنت و... ارتباط داشته باشند؛ همان طور که وقتی هر کدام از ما به یک بیماری مبتلا می شویم به پزشک مربوطه مراجعه می کنیم، لذا لازم است در صورت برخورد با مشکلات روحی و یا مبتلاشدن به مسائل و مشکلات خانوادگی، برای رفع آن ها از آموزه های دینی کمک بگیریم که در این صورت می توانیم به یک روحانی و متخصص دین مراجعه کرده و راه و چاه را از ایشان جویا شویم.

با توجه به افزایش مشکلات اجتماعی از قبیل ازدواج دیرهنگام و طلاق و کاهش ازدواج و ... تربیت «مبلغ ویژه خانواده» ضروری به نظر می رسد، با نظر به اینکه خانواده ها اعتماد بیشتری به روحانیت دارند، وجود روحانی متخصص خانواده، بسیار می تواند در ارتباط با خانواده ها و حل مشکلات احتمالی آن ها که بسیاری به طلاق می انجامد، موثر باشد.

برخی از روحانیون در امور خیر فعال هستند و خطبه عقد می خوانند، چه اشکالی دارد وقتی که خطبه عقد خوانده شد، به عروس و داماد، چند سی دی هدیه بدهند و یا مثلا چند دقیقه پیرامون سبک زندگی اسلامی و آداب برخورد زن و شوهر در اسلام، پیش از حضور در مراسم عقد، صحبت کرده و به صورت ضبط شده، این فایل صوتی را در اختیار عروس و داماد قرار دهند، چه بسا همین فایل صوتی کوتاه، بهترین هدیه برای آن ها باشد.

ازدواج طلبگی

خانواده دینی بهترین راهکار معضلات اجتماعی

بسیاری از مشکلات امروزی که جامعه ما گریبانگیر آن شده، به دلیل فاصله گرفتن از ویژگی های خانواده دینی است، در خانواده ایده آل اسلامی، زن و مرد مکمل یکدیگر هستند، گاهی عشق با تمام قدرت و عظمتش نمی تواند جلوی فروپاشی بنیان خانواده را بگیرد؛ به خصوص عشق هایی که بی پايه و اساس بوده و بر مبنای معیارهای گذرا شکل گرفته اند، اما چه بسا رعایت توصیه های دینی و اسلامی در خصوص خانواده و حق و حقوق زن و شوهر، در حفظ حریم خانواده و پیشگیری از به خطر افتادن نسل ها بسیار موثر افتد.

از زمانى که رضاخان با توطئه استعمار غرب، حجاب و پوشش را از بسیارى از زنان به غارت برد، وضع خانواده ها و سبک زندگی در ایران دگرگون شد، همان زمان مرحوم آیت الله شاه آبادى پس از مساله کشف حجاب، بارها در منبر و مجالس عمومى و خصوصى فریاد می زد و می گفت: «رضاخان با به غارت بردن حجاب و کشتن قیام کنندگان علیه بى حجابی، کمر 124 هزار پیامبر را شکست»

بهره بردن از منبرهای محرم و صفر در تبیین ابعاد خانواده دینی

مبلغان می توانند با بهره مندی از فرصت محرم و تبیین مسایل بحران های فرهنگی جامعه نسبت به آگاه سازی خانواده ها از حق و حقوق یکدیگر نقش ویژه ای ایفا کنند.

حال که جامعه ما با مساله طلاق و ازدواج مواجه است به گونه ای که آمار طلاق رو به افزایش و ازدواج ها در جامعه آمار نزولی را نشان می دهد، باید از ظرفیت منبرهای محرم و صفر استفاده کرد تا به این موضوع و تقویت خانواده و قوام آن پرداخت.

یکی دیگر از مسایل و بحران های فرهنگی جامعه ما بحران جمعیتی است و باید خانواده ها به این موضوع اهمیت داده و برای آن فکری کنند و به جاست که مبلغان و روحانیونی که در این ایام، منبر در اختیار دارند، از این ابزار بهره برده و در بخشی از منبر خود، نسبت به تبیین ابعاد خانواده دینی و سبک زندگی اسلامی اهتمام داشته باشند.

آیت الله بهجت

اما یک توصیه از آیت الله بهجت(ره) به طلاب

یکی از شاگردان آیت الله العظمی بهجت(ره) می گوید: یکی از توصیه هایی که معظم له داشتند این بود که می فرمودند: به خانه که می رسید کتاب ها را بگذارید پشت در ولی مواظب باشید که ندزدند! یعنی طوری نشود که وقتی به خانه می روید، تازه بخواهید چیزی بنویسید و کتابی بخوانید و بند کتاب و کامپیوتر و ... بشوید؛ اشتباه است، دیگر الآن باید یک وقتی را بگذارید برای زن و فرزند و اهل خانه. روزی حضرت ایشان برنامه بنده را تقریر کرده و فرمودند:« شما سحر از خانه می آیی بیرون و به نماز و حرم می روی و برمی گردی خانه و صبحانه می خوری و بعد سر درس و کار تا ظهر؛ ظهر هم نماز خوانده و برمی گردی منزل ناهار را می خوری؛ اگر وقت خواب باشد نیم ساعت هم می خوابی، بعد دو مرتبه می روی بیرون سرکار و درس تا غروب، غروب هم نماز را می خوانی. تازه بعدش ما می رفتیم کتابخانه و گاهی اوقات درس های فوق العاده می رفتیم، حدود ساعت ۱۰ به خانه برمی گشتیم».

آیت الله بهجت (ره) می فرمودند: «برای چی وقتی می آیی خانه و زن و بچه می آیند دور و برتان، تازه کتاب باز می کنید و می گویید می خواهم این ها را که صبح تا حالا خواندم مطالعه کنم؟ چون فردا می خواهم آن درس را مباحثه کنم؟ باید طوری برنامه ریزی کنید که وقت زن و بچه ضایع نشود و به آن ها هم برسید؛ اهل خانواده هم حقوقی دارند، بالاخره زن و بچه و حتی خود آدم نیازهایی دارد که اگر لذت های حلال نباشد همان عبادتش هم با نشاط نیست، درس خواندنش هم نشاط چندانی ندارد.»

بیت اله احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha