پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ امام جمعه قم بیان: کارنامه صلح نوبل نشان داده است که این جایزه به کسانی داده است که اکثرا یا جنایت کردند یا علیه دیگران لشکر کشی کردند که البته با حقوق بشر آمریکایی نباید انتظار دیگری داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری«حوزه»، آیت‎الله حسینی بوشهری امروز ظهر در نماز جمعه این هفته قم با اشاره به فاجعه غمبار میانمار گفت: 400 هزار نفر آواره شده اند و خانه های آنها را به آتش میکشند؛ این نزاع، نزاع بین گروههای مسلمانان و بودایی است؛ رهبر ما بیان می کنند که این مساله دقیقا یک مساله سیاسی است زیرا دولت و ارتش آنها  است.

وی اظهارکرد: خانم سوچی که جایزه صلح نوبل را گرفت، آبروی صلح نوبل را برد و به قول فرمایش رهبر انقلاب فاتحه صلح نوبل با این اقدام خوانده شد ؛البته کارنامه صلح نوبل نشان داده است که این جایزه به کسانی داده شده که اکثرا یا جنایت کردند یا علیه دیگران لشکر کشی کردند که البته با حقوق بشر آمریکایی نباید انتظار دیگری داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: این جنایتها در مقابل دیدگان جهانیان و مجامع بین‎المللی رخ می‎دهند؛ سازمان ملل با بی شرمی در دو خط آن را محکوم می‏ کند؛ کشورهای اسلامی بی تحرک و بی عمل هستند؛ سازمان کنفرانس اسلامی غایب است و کاری نمی‏ کند؛ البته بسیاری از اعضای این کنفرانس در آدم کشی شریک هستند و داعش را همین افراد مجهز کردند.

آیتالله حسینی بوشهری بیان کرد: مسئولان ما نیز باید گام‎های جدی در این زمینه بردارد؛ جمهوری اسلامی امروزه باید پرچمدار این روند باشد و به تمام مجامع بین المللی شکایت کند و کشورهای اسلامی را در این زمینه بسیج کند.

وی گفت: یکی از مسایل بحرانی دنیای امروز، مساله خانواده است؛ خانوادهها باید عامل سکینه وآرامش واحساس باشند ولی امروزه بسیاری از خانواده‎ها دچار گسست شده‎اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که آمار طلاقهای جامعه ما زنگ خطر جدی است یادآورشد: این آمار زیبنده کشور اسلامی ما نیست؛ مسئولان اجرایی و فرهنگی ما باید کاری کنند که خانواده‎های ما بر اساس آموزه های اسلام شکل بگیرد.

عضو شورای عالی حوزههای علمیه تصریح کرد: این هفته رئیس  و اعضای مصلحت نظام دیداری را با رهبر انقلاب داشتند که نکات ارزشمندی در مباحث رهبری بیان شد؛ این مجمع از ابتکارات امام راحل بوده است؛ رهبری سه وظیفه کلیدی و اساسی را برای این مجمع مطرح کردند.

وی گفت: اولین وظیفه، تشخیص مصلحت است ؛دوم مشاوره دادن به رهبری در خصوص سیاستهای کلی نظام و همچنین ارایه راه حل به مسئولان در خصوص مسایل کلیدی کشور است.

امام جمعه قم تصریح کرد: ایشان فرمودند که اگر این مجمع نظر مجمع را به شورای نگهبان تشخیص داد باید آن مصلحت به حدی قاطع باشد که با اکثریت به تصویب برسد؛ ایشان فرمودند که مصلحت، مدت دار است و اینکه ایشان فرمودند که اعضای شورای نگهبان هم باید در این جلسه حضورداشته باشند.

آیت‎الله حسینی بوشهری افزود: رهبر انقلاب فرمودند که همه فعالیتها و مصلحتها باید در قالب سیاست های کلان کشور در قوانین مجلس و تصمیمات دولت و قوه قضایی تجلی پیدا کند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: حوزههای علمیه کشور دروس خود را آغاز کرد؛ پایبند بودن به نصایح رهبری و مراجع عظام، توجه به نیازهای جامعه و حوزه ای که با تحولات زمان خود را همراه و همگام کند از جمله اصولی است که باید بر حوزه حاکم باشد؛ طلاب باید تلاشگر ، مسئولیت پذیر و زمان شناس باشد.

وی گفت: خوشبختانه امروز مساله بی سوادی در کشور ما رو به کاهش است؛ در اوایل انقلاب 48 درصد مردم ما با سواد بودند و امروز 90 درصد مردم با توجه به دو برابر شدن جمعیت با سواد هستند؛ باید همین درصد کم و پایین نیز از نعمت سواد بهره مند شوند.

آیت‎الله حسینی بوشهری یادآورشد: معلمان باید مورد حرمت دانش آموزان و اولیا و جامعه و مورد تکریم دولت قرار گیرند؛ زیرا آنها عمر خود را برای تربیت دانش آموزان صرف میکنند؛ دانشگاههای ما رشد قابل قبولی داشته اند و ما نیز امیدواریم که دانشگاه های ما دانش بنیان باشد و این تولید علم به تولید ثروت بیانجامد تا دانشجوی بیکاری باقی نماند.

وی با اشاره به آغاز ایام محرم گفت: گویندگان مذهبی و مداحان اهل بیت(ع) با محرم و عاشورا به گونه ای عمل کنند که جامعه دینی ما کربلایی شود؛ آزادگی و تکلیف باوری و تکلیف محوری و سازش ناپذیری و عزت مندی در مقابل دشمنان از درس بزرگ عاشورا است.

آیت‎الله حسینی بوشهری بیان کرد: آیه ولایت در این ماه نازل شده است؛ این آیه در خصوص بخشش انگشتر امام علی(ع) در حالت رکوع است.

وی افزود: در سال 10 هجرت نماینده ای به سوی نصارای نجران رفت و آنها نیز مایل به گفتگو شدند و در نهایت مساله مباهله رخ داد؛ حالت مباهله در جایی است که هر دو طرف، خود را حق می دانند و حالت ابتهال پیدا کرده و یکدیگر را نفرین می کند؛ لحظه تاریخی این مباهله در جایی بود که پنج تن برای مباهله آمدند و در این حال اسقف نجرانی بیان کرد که اگر این انسان های نورانی نفرین کنند یک مسیحی به جای نمیماند.

امام جمعه این هفته قم با اشاره به نزول سوره هل اتی تصریح کرد: در 25 ذیحجه به خاطر اقدام ارزشمند اهل بیت(ع) پیامبر(ص) گفت: باید قدردان اهل بیت(ع) باشیم.

وی در خطبه اول نیز گفت: امر به معروف و نهی از منکر دارای قواعد و ضوابط دینی است که ما را به رعایت مصادیق وامی دارد.

آیت‎الله حسینی بوشهری یادآورشد: ملاک امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه تبیین شود؛ امر به معروف ونهی از منکر تحت ضوابط و قواعد کلی است؛ از جمله خرید کالای خارجی که موجب بیکاری جوانان و وابستگی کشور ما به بیگانان شود با این قاعده تعیین تکلیف می‎شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: امر به معروف و منکر در مسایل اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی و... مطرح است و نباید همیشه مصادیق امر به معروف را در مسایل خرد خلاصه کنیم.

وی تصریح کرد: اگر کاری باعث شود که مسیر جامعه را متوقف کند و ما را از مسیر الهی متوقف نماید منکر است و هر اقدامی که مسیر ما را در حرکت به سمت راه خداوند و قیامت باز کند معروف است.

امام جمعه قم یادآورشد: هر برنامه لهو و لغوی که مردم و مخاطبان را از یاد خدا و مسیر الهی دور کند منکر است و تفاوتی نمی کند که از چه رسانه‎ای نیز پخش شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha