شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مهران رجبی

حوزه/ اولین فیلمی که در سینما به عاشورا پرداخت فیلم «سفیر» ساخته فریبرز صالح بود. این فیلم که در ابتدای دهه شصت ساخته شد توانست مخاطبان بی شماری را به سینما بکشاند.

مهران رجبی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، درباره جایگاه مضامین چون عاشورا در سینمای ایران اظهار کرد: سالهاست در سینمای ایران تعداد کارهایی که در آنها ارزش های ملی و دینی ما تصویر شده باشند تعدادشان کاهش پیدا کرده، این نقصان در شرایطی است که در فرهنگ اسلامی و ایرانی این گونه آموزه ها به وفور وجود دارد.

اولین فیلمی که در سینما به عاشورا پرداخت

وی افزود: روشن ترین مثال در این زمینه، فیلم هایی است که در آن به عاشورا پرداخته شده و تعدادشان به شدت کم است، در حالیکه این حماسه تاریخ ساز کل بشریت را تحت تاثیر خود قرار داده است. به هر حال می خواهم یادی از چند فیلمی که در این زمینه ساخته شده، داشته باشم. اولین فیلمی که در سینما به عاشورا پرداخت فیلم «سفیر» ساخته فریبرز صالح بود. این فیلم که در ابتدای دهه شصت ساخته شد، توانست مخاطبان بی شماری را به سینما بکشاند، حتی به یاد دارم که در برخی سالن ها مردم به شدت تحت تاثیر فیلم قرار گرفته و بعد از اتمام فیلم به عزاداری می پرداختند.

نمایش فیلم های مذهبی در مساجد انجام نشد!

بازیگر فیلم « زیر نور ماه» ادامه داد: نکته دیگر اینکه این فیلم سینمایی در بسیاری از مساجد به نمایش عمومی درآمد، اتفاقی که می بایست در سینمای ایران ادامه پیدا کند، اما متاسفانه با گذشت زمان، دیگر نمایش فیلم های مذهبی در مساجد انجام نشد! موضوعی که به نوعی ارزش های مذهبی را در فیلم های ایرانی کم رنگ کرد.

در فیلم روز واقعه نگاه ایمانی به عاشورا در کار بود

رجبی تاکید کرد: اما سال ها بعد فیلم دیگری با محوریت قیام عاشورا ساخته شد که همه آن را دیده اند. «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی نام این اثر ارزشمند بود که بعد از گذشت سال ها از آن به عنوان بهترین فیلم در این حوزه یاد می کنند. دلیل این اتفاق خوب نیز در ساختار فیلم نبود، هرچند که در بحث فنی شاهد کار بسیار خوبی در «روز واقعه» بودیم، بلکه نگاه ایمانی به عاشورا در کار بود.

این بازیگر ادامه داد: در ساخته شهرام اسدی به شکل خوبی پیام و ارزش های عاشورا مد نظر قرار گرفته بود. نکته جالب اینکه در «روز واقعه» تنها در سکانس پایانی، صحنه عصر عاشورا تصویر شده است، اما می شد در همه جای فیلم به خوبی عشق به ابا عبدالله را مشاهده کرد.

سینمای ما نیازمند کارهای عاشورایی است

بازیگر فیلم «اخراجی های ۲» به توضیح فوق اضافه کرد: بعد از ساخت فیلم خوب شهرام اسدی باز هم سینمای ایران سالها انتظار کشید تا فیلمی در این زمینه ساخته شود. این کار «رستاخیز» نام داشت که احمد رضا درویش آن را کارگردانی کرد. این فیلم در جشنواره فجر توانست سیمرغ های متعددی را به خود اختصاص دهد، اما در اکران عمومی برای فیلم اتفاقاتی رخ داد که تنها یک روز فیلم روی پرده باقی ماند!

رجبی افزود: درباره موانع پیش آمده برای فیلم نمی خواهم سخنی گوییم، چون قضاوت پیرامون آن بسیار حساس است، ولیکن ای کاش شرایطی پیش می آمد که این کار فرصت دیده شدن پیدا می کرد، زیرا سینمای ما نیازمند چنین کارهایی است؛ آثاری که در آن عشق به اباعبدالله علیه السلام  مهمترین حرف و پیام باشد.

راهکارهایی برای افزایش تولیداتی با مضامین عاشورایی

رجبی در پاسخ به این سوال که چه شرایطی می بایست پیش آید تا فیلم های عاشورایی در سینمای کشورمان پر تعداد شود؟ گفت: قبل از پاسخ به این سوال باید بگویم، فیلم های مورد نظر تنها به کارهای تاریخی خلاصه نمی شود، بلکه به طرق دیگر هم می توان به این گونه موضوعات پرداخت؛ برای مثال در فیلم «پرواز در شب» ساخته رسول ملاقلی پور می شد به راحتی نگاه عاشورایی را در کار مشاهده کرد. این فیلم دفاع مقدسی با برداشتی صحیح از عاشورا لحظات بسیار زیبایی را رقم زد که هنوز دیدن آن خالی از لطف نیست.

وی ادامه داد: اما در پاسخ به این سوال که چگونه می توان به سینمایی با فیلم های عاشورایی دست یافت؟ باید بگویم یک نهاد به خصوص را در این زمینه نمی توان مسول دانست، چون این امر به نوعی نادیده گرفت واقعیت است. برای همین تمامی بخش هایی که در این زمینه دغدغه دارند می بایست وارد ماجرا شوند تا با یک همت جمعی به هدف مورد نظر دست یابند.

این بازیگر در پایان تاکید کرد: مشارکت حوزه های علمیه در ساخت فیلم هایی که به طور مستقیم به عاشورا می پردازند به نظرم یکی از مهمترین اقداماتی است که می توان در این زمینه انجام داد. در ضمن سرمایه گذاری نهادهای دولتی در این حوزه راهکار دیگری است که قادر است سینمای ما را در حوزه فیلم های عاشورایی موفق کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha