جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهریار بحرانی

حوزه/ منتقد سینما گفت: سینمای انقلابی می تواند به بهترین شکل، روزدادها و حوادث انقلاب اسلامی را به مخاطبان خود در داخل و خارج از کشور منتقل نماید، با این حالدر سالهای گذشته در خصوص تولیدات سینمای انقلابی چه از نظر کیفی و چه کمی، کم کاری شده است.

شهریار بحرانی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت گو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که، متاسفانه سیاست‌های سینمایی، چند سالی است که در جهت ارزش‌های دینی و انقلابی حرکت نمی‌کند، اظهار کرد: سینمای ایران به واسطه تولید فیلم‌های دینی و اخلاقی در جهان به عنوان یک سینمای اخلاق‌مدار شناخته شده، خصیصه‌ای که به مدد انقلاب اسلامی به وجود آمده، والا سبنمای قبل از انقلاب، به هیچ وجه حرفی برای گفتن نداشت.

وی افزود: سینمای بعد از انقلاب دیگر تنها وسیله‌ای برای سرگرمی نبود، بلکه در دهه شصت ابزاری قدرتمند بود تا به واسطه آن، پیام انقلاب به دیگر کشورها صادر شود، حتی در ایام دفاع مقدس، فیلم‌های سینمایی، بخشی از قدرت و صلابت رزمندگان را به تصوبر ‌می‌کشید، اما متاسفانه هر اندازه که جلوتر رفتیم، کمییت و کیفیت آثار مربوطه پابین آمد.

کاهش تولیدات ارزشی و انقلابی در سینما

کارگردان فیلم سینمایی «گذرگاه» تاکید کرد: این افت تا به آنجا بود که در چند سال اخیر دیگر شاهد کارهای درخور توجهی در این حوزه نبودیم، البته شاید هر از گاهی فیلمسازانی فیلمی با محوریت ارزش‌های انقلاب بسازند، اما مگر چند فیلم این‌گونه ساخته می‌شود که بابت آن، ادعا کنیم فیلم‌های مربوطه، بخشی از تولیدات سبنمای ایران را در برگرفته‌اند.

بحرانی با بیان این‌که با ذات موفقیت فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی مخالف نیست، تصریح کرد: برخی مواقع وقتی امثال من از فیلم‌های جشنواره پسند انتقاد می‌کنیم، این تصور پیش می‌آید که ما با گرفتن جایزه بین‌المللی مشکل داریم! در صورتی که به هیچ وجه این گونه نیست و همه تشویق را دوست دارند، اما حرف این است، فیلم‌هایی که در جشنواره‌های خارجی حضور پیدا می‌کنند، می‌بایست تصویر‌گر غرور و عزت ایران اسلامی باشند.

سینما بدون فیلم متعهد‌انه، نمی‌تواند رسالت خود را انجام دهد

این سینماگر متذکر شد: باید به یاد داشت فیلم‌های اجتماعی برای سینما نیاز اساسی است، زیرا سینما بدون فیلم متعهد‌انه اجتماعی، رسالت خود را نمی‌تواند انجام دهد، اما همان گونه که تاکید کردم، باید شرط تعهد  هم لازمه فیلم‌های مورد بحث باشد، البته ممکن است این سوال پیش بیاید تعریف تعهد نزد افراد مختلف متفاوت است، اما یک ویژگی وجود دارد که نمی‌توان آن را از یاد برد، آن هم این که فیلم‌های اجتماعی نباید این فرصت را در اختیار بدخواهان نظام قرار دهند تا اقتدار کشورمان را، زیر سوال برند.

کم کاری سینما در وقایع نگاری رویدادهای انقلاب اسلامی

کارگردان فیلم سینمایی «ملک سلیمان» در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که سینمای ایران تا چه حد قادر بوده، تصویرگر وقایع انقلاب اسلامی باشد؟ تاکید کرد: به مطلب درستی اشاره کردید، زیرا سینما در همه جهان ابزاری است تا به واسطه آن، اتفاقات مهم تصویر شود، اما در سینمای ما در مقایسه با کل تولیداتی که بعد از انقلاب ساخته شده، چند فیلم سراغ دارید که در آن وقایع مهم این سرزمین تصویر شده باشد؟ جواب این سوال کاملاً روشن است آنهم این‌که ما در این زمینه بسیار کم کار بوده‌ایم.

وی در پایان تاکید کرد: برای نمونه به فاجعه‌ای که در ایام حج، توسط دژخیمان سعودی در سال ۶۶ روی داد اشاره می‌کنم. در این فاجعه تعداد زیادی از زائران خانه خدا به شهادت رسیدند، اما حتی یک فیلم هم در این زمینه ساخته نشده، در صورتی که باور دارم ما در این زمینه توانایی و قدرت لازم را برای تولید دارا هستیم، به ویژه در زمان حال با امکانی که توسط پرده آبی فراهم آمده، می‌شود هر اثری را تولید کرد، تنها کافیست در این زمینه یک خواست و اراده جمعی وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha