جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حمایت اسرائیل از همه پرسی کردستان عراق

حوزه/ کارشناس عراقی گفت: تسلط بارزانی بر ذخائر نفت کردستان، شرکتهای نفتی آمریکایی و حاشیه خلیج فارس را بابت سهولت استخراج ، صادرات و انتقال نفت ، مشتاق به جدایی این منطقه کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پس از پیروزهای محور مقاومت در منطقه در مبارزه با تروریست های تکفیری صهیونیستی و قرار گرفتن عراق در آستانه پاکسازی کامل از لوث داعش، مسئولان منطقه کردستان عراق به فکر همه پرسی استقلال کردستان افتادند و تنها اسرائیل و چند کشور عربی از این اقدام حمایت کردند.

 مهندس مصطفى الخالصي مسئول تشكل جوانان و دانشجويان عراق در ايران و کارشناس عراقی با اشاره به خطرات پیش روی همه پرسی استقلال کردستان در گفت و گو با سرویس بین الملل حوزه گفت: کردستان عراق در صورت استقلال ، از لحاظ جغرافیایی بدون مرز آبی و محدود به ایران از طرف شرق و به ترکیه از طرف شمال و به سوریه از طرف غرب و به دولت مرکزی عراق از جنوب خواهد شد.

وی ادامه داد: به  طور حتم این اتفاق برای کشورهای مجاور بی تأثیر نخواهد بود و بار دیگر کردهای منطقه را به تأسیس کردستان بزرگ تحریک و ترغیب می کند و این باعث ایجاد خلل امنیتی می شود.

کارشناس عراقی تصریح کرد: بنابراین اقدام ، مسعود بارزانی باید منتظر تبعات حساب نشده ای باشد، چون استقلال کردستان یعنی تهدید امنیتی برای ایران ، ترکیه و محاصره این کشور از چهار طرف یعنی از هم پاشیدگی  و شاید پایان کردستان و بارزانی خواهد بود.

وی با اشاره به نقش وعده های آمریکا و رژیم صهیونیستی در این طرح گفت: قطعاً شهر کرکوک نقش کلیدی خواهد داشت و بارزانی با وجود وعده های رژیم صهیونستی و آمریکا با واکنش تند دولت مرکزی و احتمالاً راه حل نظامی مواجه می شود و از تسلط بر این منطقه ناکام می ماند.

 

الخالصی اظهار کرد: از طرفی اختلافها و درگیریهای داخلی احزاب کرد به اوج خواهد رسید و این باعث از هم پاشیدگی کردستان می شود و  قطعاً جبهه مقاومتی از اعراب و ترکمنهای کردستان علیه مسعود بارزانی شکل می‌گیرد.

کارشناس عراقی با اشاره به تبعات دیگر این همه پرسی گفت: با وجود تغییرات ژئوپولیتیک منطقه ، کردستان از لحاظ اقتصادی به شدت تحت فشار خواهد بود و با حضور روسیه و ایران در سوریه ریسک سرمایه گذاری در این منطقه بسیار بالا خواهد بود.این تصورکه حامیان کنونی کردها از جمله رژیم صهیونستی در صورت وارد شدن کردستان به جنگ از آنها حمایت می کند ، خیالی بیش نیست و سرمایه داران و شرکتهای کرد حاضر در نقاط دیگر عراق از مخالفان سرسخت بارزانی می شوند.

وی خاطر نشان کرد: تجربه جنوب سودان که با حمایت اسرائیل شکل گرفت، نمونه بارزی از یک استقلال ناکام است.

 الخالصی در خصوص پشت پرده این طرح گفت: جاه طلبی بارزانی و بالا گرفتن اختلافات احزاب داخلی کردستان موقعیت وی را به خطر انداخته لذا استقلال این منطقه راه حلی برای ادامه تسلط مسعود بارزانی و خاندانش بر کردستان خواهد بود.

کارشناس عراقی افزود: توسعه طلبی رژیم صهیونیستی برای نفوذ بیشتر در ایران و عراق و سوریه از روزنه  قومیتی کردها و با وجود دولت ضعیف عراق و جاه طلبی بارزانی و خاندانش ، موجب شده رژیم صهیونستی ، به همراه اردن و امارات و عربستان از این طرح حمایت کنند.

وی در خصوص منافع استقلال کردستان برای شرکت های آمریکایی خلیج فارس گفت: تسلط بارزانی بر ذخائر نفت کردستان، شرکتهای آمریکایی و خلیجی فعال در این حوزه را بابت سهولت استخراج ، صادرات و انتقال نفت ،  مشتاق به جدایی این منطقه کرده است.

مصطفی الخالصی در پایان گفت: در این بین رسانه های کردی در اخبار هواشناسی خود  با اعلام وضعیت هوای شهرهای کرد نشین ایران ، ترکیه ، عراق و سوریه سعی در آماده سازی اذهان عمومی برای پذیرش تأسیس کردستان بزرگ هستند و یا حداقل فتنه ای را در منطقه که باعث آشوب می شود را راه اندازی کنند و این همان خواست رژیم صهیونستی برای طراحی نقشه راه تازه ای برای منطقه است.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha