جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ اگر کسی قصد پیوستن به دایره محبت حضرت حق را دارد، لازم است ولایت مدار باشد زیرا بدون حب به ولایت نمی تواند وارد وادی قرب و دایره محبت خدا شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی امروز پس از نماز ظهر و عصر در درس اخلاق این هفته مدرسه علمیه معصومیه قم که با حضور اساتید و طلاب در این مدرسه علمیه برگزار شد، در ادامه سلسله مباحث موضوع محبت الهی، گفت: اگر کسی قصد پیوستن به دایره محبت حضرت حق را دارد، لازم است ولایت مدار بوده و بدون حب به ولایت نمی تواند وارد وادی قرب و دایره محبت خدا شود.

 دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه رسیدن به قرب الهی از دایره ولایت و قرار گرفتن در دایره محبت، نیازمند اخلاص است، افزود: در درونی قلبی محبت می جوشد که پاک و طاهر باشد.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه عاشق شدن سبب می شود انسان برای زیارت امام حسین(ع) و سایر معصومین(ع) سختی ها را نبیند و مشکلات را با جان قلب بخرد، اظهار داشت: وقتی عشق حقیقی باشد، حب می آورد و حب اگر می خواهد حقیقی باشد، نیازمند به اخلاص است؛ همین طور اگر فردی می خواهد، طلبه شود، لازم است عاشق باشد؛ چون اساس و هویت طلبگی دل بریدن از دنیا و پیوند خوردن با خداست؛ بنابراین انسان اگر عاشق نباشد، نمی تواند دل ازدنیا کنده و جدا شود و خود را در آستان ربوبی قرار دهد.

این استاد حوزه با بیان اینکه طالب دین و خدمت و ترویج دین،نیازمند دلباختگی و دارا بودن هویت طلبگی است، اظهار داشت: انبیاء الهی برای تبلیغ دین همه جور سختی را تحمل کردند؛ چون پا در وادی معرفت به خدا گذاشته اند؛ بنابراین  طلبه هم باید اینگونه قدم بردارد.

آیت الله محسن اراکی با بیان اینکه  عبادالصالحین، ائمه طاهرین(ع) می باشند، ابراز داشت: این بزرگواران چشمه دین را جوشانیده اند چون عاشق بودند و مسئله عاشورا در همین وادی است و تا آدم عاشق نباشد، نمی تواند رهرو باشد.

وی یادآور شد: حضور این جمعیت از کشورهای اروپایی در راهپیمایی بزرگ اربعین، به دلیل اتصال آنان به وادی عشق می باشد؛ به همین دلیل سختی های موجود را نمی بینند.

دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه از جمله دلائل مظلومیت امام حسن(ع)، عدم معرفت جامعه اسلامی به این امام بزرگوار است، اظهار داشت: زندگی ده ساله امام دوم شیعیان(ع) سرشار از نور، حقایق و معرفت عرفانی، اخلاقی و معرفتی است که اگر انسان در این وادی قرارگیرد، متوجه بسیاری از واقعیت و حقایق می شود و یکی از آن واقعیت ها این است که امام حسن(ع) برای ادامه حیات اسلام چه رنج هایی را تحمل کرده و چه توهین های را شنیده است.

عضو خبرگان رهبری گفت: در همین زمان ها بود که فرد شامی در جلوی چشم امام حسن(ع) به پدر بزرگوار ایشان توهین و ناسزا می گوید؛ ولی امام سرشار از معنویت و اخلاق به او درس اخلاق می آموزد.

دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه بیوت ائمه(ع)، بیوت حقانیت، اخلاق و معنویت و از بهترین کمالات الهی و نفسانی است، گفت: اگر قلبی به این خاندان بپیوندد، بسیاری از حقائق برای او مشخص می شود؛ چون متصل به منبع ذکر و اذن خواهد شد.

عضوخبرگان رهبری افزود: پیوستن به شبکه ولایت الهی گسترده است و در این وادی بسیاری از افراد قرار گرفته و توانسته اند با پیوستن به شبکه ولایت منشأ خیرات و برکات شده و قلب های زیادی را هدایت کنند.

این استاد حوزه تصریح کرد: علمای ربانی در این عرصه بسیار اثرگذار بوده اند و با رفتار و اعمال خود مردم را جذب دین می کردند؛ بنابراین اگر می خواهیم طبیب دوّار باشیم، باید طهارت را از خودمان شروع کنیم و تا درون و قلب ما طاهر نباشد، نمی توان اثرگذار بود.

آیت الله اراکی در پایان با بیان اینکه جامعه مهدوی به وسیله پاکان عالم و علمای ربانی عامل لازم است ساخته شود، گفت: تنها راه اثر گذاشتن و ساختن جامعه مهدوی اقتدا به علمای ربانی گذشته در عمل و رفتار و الگو گیری و بهره مندی از آنهاست.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha