جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
​معترضان خواستار توقف نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا شدند

حوزه/درحالی که نسل کشی مسلمانان روهینگیا و جنایات هولناک علیه آن‌ها در میانمار همچنان ادامه دارد، روز گذشته صدها نفر با تجمع روبروی کاخ سفید در ایالات متحده خواستار دخالت دولت آمریکا در پایان دادن به این وضعیت شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از دیلی صباح، روز گذشته صدها نفر با تجمع روبروی کاخ سفید در واشنتگن پایتخت ایالات متحده آمریکا، خواستار توقف خشونت‌ها و نسل کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار شدند.

این راهپیمایی توسط شورای روابط اسلامی آمریکایی «کایر»، بزرگترین نهاد حقوق مدنی و حمایتی از مسلمانان در آمریکا، جامعه اسلامی آمریکای شمالی «ایسنا» و جامعه مسلمانان آمریکا و بسیاری از دیگر سازمان‌ها و گروه‌های حقوقی و مدنی در پایتخت آمریکا برگزار شد.

در این تجمع نمایندگان جامعه مدنی با پیشینه‌های مختلف خواستار توقف نسل‌کشی و جنایت علیه مسلمانان روهینگیا شده و از ریاست جمهوری آمریکا خواستند از نفوذش درحکومت میانمار استفاده کرده و نقش موثرتری برای پایان دادن به این جنایات ایفاء کند.

دولت آمریکا علیه نسل کشی مسلمانان واکنش نشان دهد!

اسامه جمال، دبیر کل شورای سازمان‌های اسلامی آمریکا با بیان اینکه واژه نسل کشی توسط سازمان ملل نیز به کار رفته گفت: اگر بلایی که بر سر مسلمانان روهینگیا می‌آید نسل کشی نیست، پس معنای نسل کشی چیست؟

سید مختار رئیس یکی از مراکز اسلامی شرکت کننده در این راهپیمایی گفت: این نسل کشی همین دیروز در ایالت راخین در میانمار رخ داده‌اند و امروز نیز ادامه خواهد داشت. اما می‌توان جلوی جنایات فردا را گرفت. مسلمانان آمریکا باید دولت را به واکنش و عکس العمل علیه این خشونت‌ها ترغیب کنند.

لازم به ذکر است براساس آمارهای سازمان ملل متحد، از 25 آگوست تاکنون بیشاز 603 هزار مسلمانان روهینگیایی در پی افزایش تنش و خشونت‌ها در میانمار، به آتش کشیده شدن خانه‌هایشان و تخریب روستاهایشان توسط نظامیان ارتش، مجبور به ترک سرزمین‌شان و کوچ اجباری به بنگلادش شده‌اند. این پناهجویان که بزرگترین گروه پناهندگان در دنیا را تشکیل می‌دهند از ترس جان‌شان و کشتار، شکنجه و تجاوزهای نظامیان ارتش و بودایی‌های افراطی که به زن و مرد و پیر و بچه رحم نمی‌کنند، از میانمار گریخته‌اند.

سازمان ملل متحد همچنین اسنادی مبنی برتجاوزهای دسته جمعی، کشتار از جمله جنایات علیه کودکان کم سن و سال و نوزادان، ضرب و شتم‌های بی‌رحمانه و مفقودالاثر شدن سکنه مسلمان را که توسط نیروهای امنیتی انجام شده به ثبت رسانده است. طی گزارشی محققان سازمان ملل متحد این اقدامات ارتش را «جنایت علیه بشریت» عنوان کرده‌اند.

راهپیمایان با در دست داشتن پلاکاردهای «نسل کشی روهینگیا را متوقف سازید» شعارهایی چون «برادران و خواهران ما را در میانمار نجات دهید» سر می‌دادند. این تجمع بدون خشونت به پایان رسید.

به نظر نمی‌رسد مقامات آمریکایی عجله‌ای برای پایان دادن به جنایات علیه مسلمانان داشته باشند. هیات دولت آمریکا روز گذشته اعلام کرد جلسه‌ای در این رابطه با حضور رهبران میانمار و بنگلادش برگزار خواهد کرد و وضعیت را ارزیابی می‌کنند.

به گفته ابوالحسن محمد علی، وزیر امور خارجه بنگلادش تاکنون3 هزار مسلمان روهینگیا در خشونت‌های میانمارجان خود را از دست داده‌اند. سازمان ملل متحد مسلمانان روهینگیا را تحت فشارترین و سرکوب شده‌ترین اقلیت در دنیا نامیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha