پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ماندگارترین سند حقوق شهروندی را می توان در نامه امام علی(ع) به مالک اشتر مشاهده کرد، تصریح کرد: این نامه، فقط مختص به شیعیان نیست، بلکه متعلق به بشریت است و ما می توانیم این موضوع را بیش از پیش مطرح کنیم و همین طور رساله حقوق امام سجاد(ع) هم یک سند ماندگار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از نمایشگاه مطبوعات تهران، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، عصر امروز در نشستی علمی با موضوع «رسانه و حقوق شهروندی» که در محل غرفه خبرگزاری حوزه در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد، با بیان این که همه ما از گستره و قدرت رسانه خبر داریم، اظهار کرد: رسانه های مختلف اعم از مکتوب و مجازی، قدرتی فوق العاده دارند به حدی که شاید ۵۰سال پیش هیچ کس چنین پیش بینی نمی کرد.

رئیس انجمن علمی فقه و حقوق حوزه علمیه قم با بیان این که در عصر حاضر، قدرت اول، قدرت رسانه است، گفت: در روایات اهل بیت(ع) هم این پیش بینی را داریم که می گوید در دورانی امواج زلال همه دنیا را فرا می گیرد.

حقوق شهروندی را اعم از حقوق سیاسی می دانیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان این که حقوق شهروندی را اعم از حقوق سیاسی می دانیم، گفت: حقوق شهروندی شامل حق انتخاب شدن، انتخاب کردن و … است، اما اگر این حقوق شهروندان را توسعه دهیم، یک ساحت عظیمی می شود که رسانه می تواند به آن ورود کند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه ها باید مبین حقوق مردم باشند؛ چرا که ممکن است مردمی از حقوق خودشان خبر نداشته باشند و یا حاکمیت ترجیح دهد که مردم اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشند؛ و البته در ارتباط با حقوق شهروندی باید رابط امین بین مردم و حکومت باشند و بداند که اگر به یک سو بغلطد، کار درستی نکرده است.

آیت الله علیدوست افزود: وظیفه دیگر رسانه ها این است که مراقب چگونگی انجام حقوق شهروندی باشد و وظیفه دیگر نیز نقد این مسئله است؛ البته رسانه را نباید فقط نقد بدانیم بلکه یک رسانه می تواند در نقش شاکر ظاهر شود.

یکی از مشکلات رسانه های ما دروغ گفتن است

وی با بیان این که اگرچه یکی از مشکلات رسانه های ما دروغ گفتن است، اما بدتر از دروغ گفتن، راست گفتن ناقص است، گفت: در ارتباط با حقوق شهروندی، رسانه ها وظیفه هایی که برشمرده شد را دارند.

عضو جامعه مدرسین در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که اگر رسانه ای، شرایط آن را نداشت که این ۵وظیفه ذکر شده را اجرایی کند، گفت: ممکن است رسانه ای نتواند همه این وظایف را با هم انجام دهد اما می تواند یکی از وظایف را به خوبی و درستی انجام دهد و اگر نمی تواند انجام دهد، تعطیل شود بهتر است.

نباید به هر بهانه ای مسائل را کنار بگذاریم و قهر کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال که مگر قانون اساسی به صورت کامل اجرا می شود که ما به مرحله اجرای حقوق شهروندی فکر کنیم؟ گفت: ممکن است ما سفید نمایی کنیم و بگوییم خوب است که واقعیت این است که نمی توانیم نمره خوبی دهیم، که البته فعلا و ارد این بحث نمی شویم، اما نباید به هر بهانه ای مسائل را کنار بگذاریم و قهر کنیم، چرا که دامن زدن به این قهرها، به فاصله بیشتر منجر می شود.

رئیس انجمن علمی فقه و حقوق حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال که مگر قانون اساسی به صورت کامل اجرا می شود که ما به مرحله اجرای حقوق شهروندی فکر کنیم؟ گفت: ممکن است ما سفید نمایی کنیم و بگوییم خوب است که واقعیت این است که نمی توانیم نمره خوبی دهیم، که البته فعلا و ارد این بحث نمی شویم، اما نباید به هر بهانه ای مسائل را کنار بگذاریم و قهر کنیم، چرا که دامن زدن به این قهرها، به فاصله بیشتر منجر می شود.

رساله حقوق امام سجاد(ع) یک سند ماندگار است

آیت الله علیدوست، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ماندگارترین سند حقوق شهروندی را می توان در نامه امام علی(ع) به مالک اشتر مشاهده کرد، تصریح کرد: این نامه، فقط مختص به شیعیان نیست، بلکه متعلق به بشریت است و ما می توانیم این موضوع را بیش از پیش مطرح کنیم و همین طور رساله حقوق امام سجاد(ع) هم یک سند ماندگار است.

وی با بیان این که رسانه های دینی در زمینه تبیین و آگاهی مردم نسبت به حقوق شهروندی، وظایف سنگین تری دارند، گفت: رسانه دینی اگر می خواهد به این موضوع ورود کند، الزاما باید متون دینی را مد نظر بگیرد؛ ضمن این که از نظر اخلاقی، رسانه ای که ادعای دینی دارد و مردم انتظار خاص دارند، اگر جانب گرایانه موضع گیرد، مصداق همان است که امام فرمودند خداوند ۷۰هزار گناه از جاهل می بخشد، اما یک گناه را از عالم نمی بخشد.

منشور حقوق شهروندی

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص منشور حقوق شهروندی ارائه شده از سوی دولت، گفت: این منشور تجمیع مطالبی است که در متون و نصوص مختلف داریم، و از این منظر چیز جدیدی نیست، اما در حال حاضر این متن ضمانت اجرایی ندارد و باید این ضمانت برای آن ایجاد شود. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha