پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 آنگ سان سوچی

حوزه/درحالی که شهرهای مختلف انگلیس لقب ها و مقام‌های افتخاری اهداء شده به رهبر میانمار را به خاطر مشارکت او در نسل کشی مسلمانان روهینگا بازپس می گیرند، این بار شورای شهر گلاسکو در اسکاتلند مقام «آزادی گلاسکو» را از وی پس گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از timesofindia، شورای شهر گلاسکو در اسکاتلند یکی از آخرین نهادهایی است که مقام افتخاری اهداء شده به آنگ سان سوچی، رهبر میانمار را به سبب جنایت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا بازپس می‌گیرد. این شورا در سال 2009 هنگامی که وی به عنوان یک رهبر دموکراسی در میانمار فعالیت داشت، مقام «آزادی گلاسکو» را اهدا کرده بود.

اوا بولاندر نائب رئیس این شورا در این باره گفت: ما اخیرا نامه‌ای به آنگ سان سوچی نوشته‌ایم و نگرانی‌هایمان را درخصوص نقض حقوق بشر در میانمار و ظلم و ستمی که تحت نظارت وی در حال انجام است اعلام کردیم و از وی خواستیم در این باره مداخله کند اما جوابی که دریافت کردیم ناامید کننده و غم انگیز بود.

این شورای اسکاتلندی اعلام کرد که پس گرفتن این مقام افتخاری «بی‌سابقه» بوده و این تصمیم به راحتی گرفته نشده است.

گفتنی است اقدام مشابهی از سوی شهر شفیلد انجام گرفت که اوایل این هفته مقام افتخاری «آزادی شفیلد» را از این رهبر میانماری بازپس گرفته‌اند و اعلام کرده‌اند که وی «جهل آگاهانه» نسبت به بحران در حال وقوع نشان می‌دهد.

ثریا صدیق نماینده شورای شفیلد در انگلیس گفته است: در پاسخ به بحران‌ انسانی در حال وقع علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار، شهرهای مختلف درجات افتخاری اهداء شده به آنگ سان سوچی را باز پس می‌گیرند و ما پشتیبانی و رای احزاب مختلف را در این باره داریم.

مدرسه اقتصاد لندن نیز مقام افتخاری ریاست را پس می‌گیرد

در این میان مدرسه اقتصاد لندن نخستین گام‌ها را به سوی بازپس گرفتن ریاست افتخاری اعطاء شده به این رهبر میانماری را برداشته‌اند. اتحادیه دانشجویان طی درخواستی رسمی، خواستار بازپس گرفتن این مقام افتخاری شدند که قرار است در هفته آینده مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

یک سخنگوی اتحادیه دانشجویی در این باره گفت: سوچی طولانی ساختن دوره تصدی خود را در دفتر به هر چیز دیگری اولویت داده است و اهمیتی به هزینه‌هایی که مردم در این باره متقبل می‌شوند نمی‌دهد و او نیز در توطئه پاکسازی قومیتی مسلمانان روهینگیا شریک است.

وی افزود: ما نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم می‌کنیم. ما تمامی اشکال اسلام‌هراسی را محکوم کرده و فعالانه علیه هر سیستمی که هم دست و حامی این خشونت‌هاست ایستادگی می‌کنیم.

تابلوی سوچی در آکسفورد

در همین راستا نیز یک تابلویی از آنگ سان سوچی که در ورودی کالجی در دانشگاه آکسفورد آویخته شده بود، درماه سپتامبر برداشته شد. ماه گذشته نیز شورای شهر آکسفورد به اتفاق آراء به بازپس گیری لقب «آزادی آکسفورد» از سوچی که در سال 1997 به وی اعطاء شده بود، رای آرای دادند.

نهادها و اشخاص در سرتاسر جهان خواستار بازپس گیری جایزه صلح نوبل از این رهبر میانماری شده‌اند.

درحالی که ارتش میانمار به سرکوب و جنایات غیرقابل وصف علیه مسلمانان روهینگیا ادامه می‌دهد، تاکنون نزدیک به 1 میلیون اقلیت مسلمان که خانه و کاشانه آن‌ها توسط نیروهای ارتش به آتش کشیده شده، از کشورشان به بنگلادش گریخته و با وضعیت اسفباری در اردوگاه‌های پناهندگان زندگی می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha