جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دکتر محمدحسین ظریفیان

حوزه/ مدیرکل پژوهش های اسلامی رسانه بیان کرد: اگر قرار باشد بر اساس یک مفهوم علمی، فرارسانه را تعریف کنیم، قطعا یکی از مفاهیم اساسی فرارسانه، زیارت اربعین است؛ امروزه، اربعین به یک ابررسانه‎ای مبدل شده است که مفهوم ابر رسانه نیز نمی‎تواند حق مطلبش را ادا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،دکتر محمدحسین ظریفیان پیش از ظهر امروز در نشست علمی «توسعه فرهنگ اربعین؛ ضرورت جهان امروز» در مرکز پژوهش اسلامی رسانه با اشاره به رونمایی از دو اثر اربعینی در این نشست علمی گفت: دو اثر اربعینی در دفتر پژوهش های کاربردی دین و رسانه و گروه انقلاب اسلامی تاریخ و مناسبتها به مناسبت اربعین منتشر شده است.

وی افزود: در اولین اثر که مرتبط به فصلنامه اشارات است، ویژه نامهای در خصوص اربعین منتشر شده است و برخی محتواها در اختیار برنامه سازان و پژوهشگران سازمان نیز قرار گرفته است.

مدیرکل پژوهشهای اسلامی رسانه گفت: کتاب درآمدی بر چیستی و چرایی اربعین حسینی است که  با مشارکت اداره کل روابط عموم سازمان صداوسیما منتشر شده است و در سطح سازمان نیز توزیع خواهد شد؛ اگر کار علمی در خصوص اربعین انجام ندهیم قطعا دشمنان کارهای ضد اربعینی انجام خواهند داد.

ظریفیان بیان کرد: نباید اجازه دهیم که مناسکی چون اربعین و نیمه شعبان از روح مردمی تهی شود؛ در گذشته مردم فعالیتهای این چنینی را مدیریت میکردند ولی هرچقدر که مردم حس کنند که فعالیت دولتی شده است حضور کمرنگ تری خواهند داشت.

وی با ذکر این مطلب که اربعین امروزه به عنوان یک حرکت بزرگ در دنیا، درحال تجلی و بروز است، گفت: زیارت اربعین به عنوان یکی از علائم مومن ذکر شده است و امروز به یک پدیده مواج انسانی مبدل شده است؛ باید اربعین را در نگاه آخرالزمانی فهم کرد.

مدیرکل پژوهشهای اسلامی رسانه بیان کرد: روایاتی که در خصوص آخرالزمان نقل شده است تا زمانی که اربعین با این شکل برگزار نمیشد، تقریبا آرمانی به نظر می‏رسید ولی با این حرکت عظیم، این پیام ها به بهترین حال حس میشد؛در دوره ظهور بیان شده است که زن و کودکی مسافت زیادی را با امنیت کامل طی میکند و در مسیر کسی دغدغه معاش ندارد؛ این مسایل در مناسبات اربعینی به خوبی حس می‏شود.

ظریفیان تصریح کرد: فاصله مادی در مسیر اربعین از بین رفته است و به قدر نیاز خود از مال هم استفاده میکنند؛ پیاده روی اربعین به یک مقدمه زیارت اربعین مبدل شده است و یک صحنه عظیم بروز و ظهور شرایط مهیا شدن برای ظهور است.

مدیرکل پژوهشهای اسلامی رسانه بیان کرد: فعالان رسانه امروزه وظیفه سنگینی برای انتقال چنین معانی به جامعه دارند؛ یکی از مصادیقی که در خصوص مناسک زیارت اربعین بروز و ظهور پیدا کرده است، تجلی گاه مفهوم والای توکل است؛ در این مسیر دیده میشود که افرادی که امکانات مالی چندانی ندارد با توکل به خدا با توشه بسیار کم و یا حتی بدون توشه به راه میزند و به کربلا میرسد و باز میگردد؛ در این مسیر شاهد یک سری مفاهیم بلندی هستیم که جز اینجا عرصه بروز نداشت.

ظریفیان تصریح کرد: نکته آخرالزمانی دیگر آن است که زمانی که به روایات حدیثی مراجعه می‏کنیم، 5 جمله در خصوص ظهور و نداهایی که امام عصر(عج) در هنگام ظهور بیان میکند ذکر شده است که 3 جمله به شکل مستقیم به وجود مبارک سیدالشهدا(ع) اشاره دارد؛ یعنی امام عصر(عج) در زمان ظهور خود را به فرزندی سیدالشهدا(ع) معرفی میکنند و همین مفهوم نشان می دهد که تا زمان ظهور باید آنچنان نام ایشان عالم گیر شده باشد که زمانی که خود را به فرزندی سیدالشهدا(ع) معرفی می‏کنند، شناخته شوند.

مدیرکل پژوهشهای اسلامی رسانه بیان کرد: اگر قرار باشد بر اساس یک مفهوم علمی، فرارسانه را تعریف کنیم، قطعا یکی از مفاهیم اساسی فرارسانه، زیارت اربعین است؛ امروزه، اربعین به یک ابررسانهای مبدل شده است که مفهوم ابر رسانه نیز نمیتواند حق مطلبش راادا کند.

وی باذکر این مطلب که اربعین امروزه محل بروز و ظهور یک سری ارزش ها شده است که تنها در قالب رسانه نیز نمیگنجد بیان کرد: به همین خاطر است که در این فضا، زائران غیر مسلمانان بسیاری را می بینیم در واقع به یک پارادایم فراشیعی و فرادینی مبدل شده است.

ظریفیان تصریح کرد: در مقابل تاسیس یک پارادایم که توسط اهل بیت(ع) ایجاد شده است و امروز جهانی و عالمگیر شده است، بعیدنیست که این پارادایم به یک تغییر مبنایی دچار شود؛ امروزه حج نیز دچار انحرافات و رویکردهای اشتباه در برخی بخش ها شده است که در برخی از حوزهها به ضد ارزش مبدل شده است.

مدیرکل پژوهشهای اسلامی رسانه بیان کرد: اگر یک مناسک دینی از دال مرکزی خود تهی شود و یا به حاشیه مبتلا شود، بلاتردید این مناسک به سمت انحراف خواهد رفت؛ دال اربعین، مفهوم زیارت است و اگر زیارت را از اربعین بگیریم این مناسک از هویت خود خالی میشود؛ به قول امام صادق(ع) در زیارت اربعین فلسفه قیام عاشورا خروج از حیرت و ضلالت و جهالت است.

وی عنوان کرد: در این بین نباید اربعین از محتوا و کار علمی تهی شود؛ در کنار این مناسک، اندیشکدههای صهیونیستی و آمریکایی و حتی کشورهای معاند عربی به دنبال از بین بردن این مظهر شکوه فرهنگ اهل بیت(ع) هستند؛ فعالیتهای علمی در سالیان اخیر امیدبخش است ولی هنوز کامل نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha