جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سید مفید حسینی کوهساری مدیرمسئول خبرگزاری حوزه

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری نوشت: ضعف آینده نگری و آینده پژوهی و کاستی های رویکرد و مطالعات راهبردی در عرصه فعالیتهای بین المللی محسوس است. به شکل مشخص اگر آینده جبهه مقاومت را همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند تاسیس تمدن نوین اسلامی مشخص کنیم، سمت و سوی همه برنامه ها و اقدامات به سوی آینده ای تمدن محور و اسلامی رقم خواهد خورد و تجهیزها و تدارک­ها و تمهیدهای لازم در این خصوص نیز می بایست فراهم شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، اخیرا دومین کنفرانس بین المللی اتحادیه علمای مقاومت با حضور صدها میهمان داخلی و بین المللی در بیروت برگزار شد؛ این کنفرانس به گفته بسیاری از حاضران و ناظران، تفاوت های جدی با دور اول خود داشت.

حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه و مدیرمسئول خبرگزاری حوزه که در این اجلاس حاضر بود، طی یادداشتی به  برداشت های هفده گانه خود از کنفرانس علمای مقاومت پرداخت که در پی می آید:

1- پیروزی های جبهه مقاومت در کشورهای سوریه، لبنان، عراق و یمن روح جدید و امید مشهودی را به امت اسلامی تزریق کرده و علمای حاضر در این «مؤتمر» کاملا متاثر از این فضا بودند.

حماسه و هیجان و امید و نشاطی که این روزها در میان دل­­­‌­بستگان به جبهه مقاومت مشاهده می شود، ذخیره و گنجینه ارزشمندی است که بهره­ برداری درست از آن نیازمند موقعیت­ شناسی و «اغتنام فرص» و برنامه ریزی و جدیت است.

2- فلسطین، ظرفیت منحصر­ به­ فرد و مجربی است که می­تواند محور وحدت اسلامی در همه و یا حداقل بخش قابل ملاحظه­ ای از دنیای اسلام قرار گیرد. علاوه بر دنیای اسلام، آزادی­خواهان و ظلم­ ستیزان فراوانی از ادیان و مکاتب دیگر می­توانند برای دفاع از حقانیت و مظلومیت قدس شریف گرد هم آیند و تجربه و سابقه نشان می دهد غفلت از این ظرفیت، بهره گیری بسیاری از موسسات و نهادها و رسانه های بین المللی برای دفاع از حقوق مسلمانان فلسطینی را دشوار و یا غیرممکن می سازد.

3- ابعاد گوناگون پیروزی های اخیر و تاثیرات و آسیب­ها و فرصت­های آن نیازمند بررسی و تحلیل جدی است. متاسفانه بخشی از نخبگان دنیای اسلام و حتی علاقه مندان به جبهه مقاومت و جبهه فرهنگی انقلاب از عظمت این رویداد مهم تاریخی و شکوه معجزه آمیز آن بی اطلاع اند.

حقیقت آن است که مدیریت انگیزشی و معرفتی جوانان و نخبگان و طلاب و دانش آموزان امروز و انقلابی نگه داشتن آنان بدون توجه به ابعاد بین المللی انقلاب اسلامی و امواج و پیامدهای انقلاب، آب در هاون کوبیدن است.

4- ضعف آینده نگری و آینده پژوهی و کاستی های رویکرد و مطالعات راهبردی در عرصه فعالیتهای بین المللی از جمله آینده جریان مقاومت اسلامی و فقدان برنامه ها و طرح های روشن، محسوس است. به شکل مشخص اگر آینده جبهه مقاومت را همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند تاسیس تمدن نوین اسلامی مشخص کنیم، سمت و سوی همه برنامه ها و اقدامات به سوی آینده ای تمدن محور و اسلامی رقم خواهد خورد و تجهیزها و تدارک­ها و تمهیدهای لازم در این خصوص نیز می بایست فراهم شود.

5- مکرر در این کنفرانس بر نقش آموزش و پرورش در گسترش و تثبیت فرهنگ مقاومت تاکید و خطر فاصله گرفتن متون و نظام آموزشی از نمادها و آموزه­های مقاومت گوشزد شد. حقیقت آن است که نسل فعلی در بسیاری از مناطق دنیای اسلام در حال فراموشی قضیه فلسطین است و اساسا به شکل نظام­ مند با این فرهنگ آشنا و مأنوس نمی شود و بلکه به اشکال مختلف از این فضا دور نگه داشته می شود. استمرار این روند، آزادسازی کامل فلسطین و نیز شکل گیری تمدن نوین اسلامی را به تاخیر انداخته و از ثمرات و برکات به دست آمده محروم می سازد.

6- تعدادی از علمای حاضر در کنفرانس تاکید کردند که مبارزه با صهیونیسم و پیگیری قضیه فلسطین نباید به معنای مبارزه با دین یهود تلقی شود و گسترش فرهنگ مقاومت نباید منجر به تضعیف مناسبات بین الادیانی شود.

7- تکفیر جزیی از منظومه سیاسی و اجتماعی صهیونیسم بین المللی و نظام سلطه غربی ست و امروز، بیش از هر زمان دیگر، همبستگی و همکاری و هم­ آهنگی جریان تکفیری وهابی با مصالح و منافع صهیونیستها روشن گردیده است. این نکته مهم به ویژه در عرصه بین الملل نیازمند گفتمان­ سازی و جریان­ سازی رسانه ای و تبیین و تدقیق و مستندسازی است.

8- مقاومت مفهومی چند بُعدی با کارکردهای گوناگون است و تعریف ناقص و کوته فکرانه از آن می تواند جبهه مقاومت را از دست یافتن به گستره عظیمی از قابلیت ها و امکانات محروم سازد.

بسیارند کسانی که آمادگی یا توانایی حضور در صحنه مقاومت نظامی را ندارند اما در عرصه های دیگر مقاومت از جمله مقاومت اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و سیاسی می توانند همانند یک نیروی مجاهد حاضر و فعال باشند. هر از چندگاهی اخبار مربوط به ایفای نقش موثر یکی از هنرمندان یا ورزشکاران با حجاب در رسانه در خصوص قضیه فلسطین، هشداری جدی به ماست تا ظرفیت ها را اندک ندانیم.

9- نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در مدیریت و الهام بخشی و راهبری جبهه مقاومت بر کسی پوشیده نیست و بلکه جریان های فعال و موثر در این عرصه با صراحت و شفافیت، جایگاه مرکزی ایران را به رسمیت شناخته و بالاتر از آن به آن افتخار می کنند.

همان گونه که نقش حمایت گرانه عربستان و نقش موثر آمریکا و اسرائیل در هدایت و مساعدت جریان های تکفیری، امر پنهانی نیست که توجه به شفافیت وضع موجود، ما را به آسیب ها و یا ظرفیت ها و فرصت های جدیدی راهنمایی می کند که عمیقا باید محل تامل باشد.

10 – طیف بندی با دشمنان و دوستان واقعی جبهه انقلاب و جبهه مقاومت فراتر از مناسبات مذهبی و دینی و شناخت میزان توفیق نهادهای فعال در عرصه بین الملل در یارگیری و شبکه سازی فعالان و تشکل های مسلمان و غیرمسلمان از ضرورت­هاست و خوش­بختانه سهم قابل ملاحظه­ای از این مهم با اندک عزم و برنامه­ریزی قابل دسترسی است.

12- ابعاد معرفتی و فکری پیروزی­های اخیر و تحولات آن کمتر مورد مطالعه بوده است. کم توجهی به این لایه که به نحوی عمیق ترین لایه تحولات است، برداشت های سطحی برای ما ایجاد کرده و حوزه های علمیه را که مرجعیت فکری و معرفتی جامعه را بر عهده دارند، از ایفای نقش موثر به دور می دارد.

13- پیروزی­های اخیر موجی از ناامیدی و شکست را در مثلث اسرائیل، آمریکا و عربستان ایجاد کرده و مستندات و مطالعات و اعترافات جالب توجهی به وجود آورده است. لازم است به شکل مستمر و نظام مند تجمیع، تحلیل و در مجامع رسانه ای بازنشر و بازآفرینی گردد.

14- آسیب شناسی از عملکرد رسانه ای و فرهنگی در کنار پیروزی­های نظامی و سیاسی و اتخاذ تصمیمات راهبردی از اولویت هاست؛ به نظر می رسد میزان توفیق در مدیریت افکار عمومی و هماهنگ سازی و انسجام بخشی به ذهنیت­ها و باورها به میزان توفیقات نظامی نبوده است.

15- همگی بر بهره­گیری از ظرفیت ویژه جوانان و تشکل­های خودجوش تاکید داشتند و توجه مهم آنان در جبهه مقاومت را ناکافی می دانستند.

16- مشارکت کمی و کیفی و تنوع اقلیمی و سیاسی حاضران در کنفرانس اتحادیه علمای مقاومت به شکل محسوسی افزایش یافته بود.

17 – پوشش رسانه ای برنامه سال جاری بسیار موفق ­تر از برنامه های مشابه بود و حضور تیم رسانه ­ای از رسانه های مختلف در این زمینه کاملا موثر بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha