جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اژدری

حوزه/مدیرکل اسناد و امور ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشوربا اشاره به ثبت ۱۸۰ هزار موقوفه و یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار رقبه در کشور گفت: واقفان خیراندیش به‌واسطه درکی که از مسائل روز جامعه دارند، به سمت نیت‌های جدید در انجام وقف‌ها بروند تا زمینه حل برخی مشکلات جامعه را فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حسین اژدری پیش از ظهر امروز در همایش یاوران وقف، وقف و رسانه در امامزاده سید عباس(س) بجنورد اظهار داشت: اگر بخواهیم جامعه اسلامی روزبه‌روز در مسیر پیشرفت در عرصه‌های مختلف عقب نماند باید وقف‌های که نیاز جامعه است انجام شود.

وی با بیان اهمیت وقف در جامعه افزود: وقف یکی از سنت‌های حسنه دین اسلام است که برای جبران نیازمندی‌های جامعه توسط واقفین خیر انجام می‌شود و بیشتر مردم می‌توانند از آثار برکات آن بهره‌مند شوند. 

حجت‌الاسلام اژدری تصریح کرد: دین اسلام برای سنت حسنه وقف اهمیت زیادی قائل شده و در کتاب آسمانی نیز به مسئله باقیات‌صالحات اشاره شده که یکی از مصادیق بارز آن این سنت حسنه وقف است.

وی به لزوم ترویج سنت حسنه وقف با نیت‌های متناسب با نیازهای روز در جامعه اشاره کرد و گفت: هدایت نیت واقفان به موضوعاتی همچون حوزه‌های علمیه، فرهنگی، اشتغال، ازدواج و تأمین مسکن جوانان یک ضرورت است.

مدیرکل اسناد و امور ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار داشت:پیش از سال 88 ، در سطح کشور سالیانه 200 وقف ثبت می‌شد، اما اکنون سالیانه بیش از 2 هزار وقف با نیات روز در سطح کشور ثبت می‌شود.

ثبت 180 هزار موقوفه و یک‌میلیون و 300 هزار رقبه در کشور

وی در ادامه با اشاره به ثبت 180 هزار موقوفه و یک‌میلیون و 300 هزار رقبه در کشور گفت: واقفان خیراندیش به‌واسطه درکی که از مسائل روز جامعه دارند، به سمت نیت‌های جدید در انجام وقف‌ها بروند تا زمینه حل برخی مشکلات جامعه را فراهم کنند.

حجت‌الاسلام اژدری با بیان اینکه در سال جاری بیش از یک هزار وقف جدید در سطح کشور به ثبت رسیده است، اظهار داشت: اکنون بیش از 570 هزار موقوفه و رقبه در کشور دارای سند هستند و با تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان ثبت‌اسناد و املاک برقرار شده، روند ثبت بسیار با سهولت انجام می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه ۲۵ درصد بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی و درمانگاه‌ها در کشور موقوفه است، افزود: در مجموع ۲۵ درصد در قالب یک هزار و ۴۰۰ مورد شامل بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز پزشکی در کشور موقوفه هستند.

حجت‌الاسلام اژدری با اشاره به اینکه با وقف اموال خود می‌توانیم بسیاری از مشکلات را در جامعه مرتفع کنیم، اظهار داشت: در این راستا امکان ثبت وقف‌های مشارکتی در جامعه ایجاد شد تا به صورت مشارکتی و سهامی بتوانیم در حوزه‌های مختلف به‌ویژه دارو درمان گامی برداریم.

وی همچنین با تأکید بر سرمایه‌گذاری در راستای نگهداری و  پویایی  موقوفات، گفت: هم‌اکنون می‌توان در حوزه اشتغال و کارآفرینی در برخی از موقوفات سرمایه‌گذاری کنیم تا موقوفات از رکود خارج شوند.

مدیرکل اسناد و امور ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه تعداد بسیاری از مدارس کشور موقوفه هستند، تصریح کرد: اگر این تعداد موقوفه در کشور نبود چگونه باید دولت این تعداد مدرسه برای تحصیل دانش آموزان ایجاد می‌کرد.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه با توجه به نیازهای روز، نیت‌های جدیدی را برای انجام وقف معرفی کرده است، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر واقفان به واسطه نیازهای که در جامعه احساس کردند، وقف‌هایی در حوزه‌هایی علمی و فرهنگی نیز انجام دادند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha