جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله یزدی

حوزه/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید فراوانی مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی دارند و سازمان اوقاف هم طرح‌های خوبی در این زمینه اجرایی کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  آیت‌الله محمد یزدی پیش از ظهر امروز در همایش «یاوران وقف» که در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) برگزار شد اظهار کرد: وقف از جمله خیری است که در روایات تأکید زیادی نسبت به آن وجود دارد.

وی افزود: آدمی تا زنده است می‌تواند کار نیک انجام دهد، ولی پس از مرگ پرونده اعمالش بسته می‌شد مگر از سه راه؛ فرزند صالحی که کار نیکی برای والدینش انجام دهد، کتابی که مردم از آن استفاده کنند و موقوفه‌ای که جامعه از آن بهره‌مند شود.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اولین واقف در اسلام، حضرت علی(ع) بوده‌اند گفت: ایشان چاهی حفر کرده بودند که آب از آن فوران می‌کرد و حضرت، همان لحظه آن چاه را وقف مومنین و نیازمندان کردند.

وی ادامه داد: در فقه جعفری مباحث مفصلی در مورد وقف وجود دارد، اینکه آیا وقف عقد است یا ایقاع و بیشتر علما بر این عقیده هستند که ایقاع است؛ وقف به معنای متوقف کردن یک دارایی به قصد کار خیر است که همواره باقی می‌ماند و نفع آن به دیگران می‌رسد.

آیت‌الله یزدی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی نظرات فقهی درباره وقف پرداخت و خاطرنشان کرد: واقف باید عاقل، بالغ و مختار باشد وگرنه وقف محقق نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه وقف عام و وقف خاص تفاوت‌هایی با هم دارند گفت: واقف و موقوف در فقه دارای شرایطی هستند که در صورت وجود آنها، وقف صورت می‌گیرد و در این زمینه تفاوت‌هایی در نظرات گوناگون علما و مراجع وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه نیت وقف باید به صورت امینانه رعایت شود تصریح کرد: کسی نمی‌تواند نیت واقف را تغییر دهد به خصوص در زمینه مسجد که تا ابد آن مکان مسجد خواهد بود و احکام خانه خدا در مورد آن صدق می‌کند.

آیت‌الله یزدی ادامه داد: البته بعضی موقوفات در طول تاریخ ماهیت خود را از دست می‌دهند و قابل استفاده نیستند مانند کاروانسراهای بین راهی و آب انبارهای قدیمی که در زمان حاضر نمی‌توان به همان شکل قدیمی از آنها استفاده کرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تبدیل به احسن در اینگونه موارد پیش‌بینی شده است گفت: متولی موقوفه در این زمینه اختیاراتی دارد که می‌تواند با تشخیص غیرقابل استفاده بودن مورد وقف، تبدیل به احسن را انجام دهد.

وی عنوان کرد: سازمان اوقاف موقوفاتی را که متولی خاصی برای آنها در نظر گرفته نشده مدیریت می‌کند و مجری امینانه نیت واقفان است.

آیت‌الله یزدی با اشاره به وجود بقاع متبرکه فراوان در ایران و قم گفت: دلیل این امر، مهاجرت گسترده فرزندان و نوادگان اهل بیت(ع) در دوره‌های مختلف تاریخی به کشورمان است که این مسئله زمانی که امام رضا(ع) به ایران آمدند و ولی عهدی مأمون را پذیرفتند، بیشتر بوده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند و سازمان اوقاف هم برنامه‌های گوناگونی در این زمینه به مرحله اجرا درآورده که قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه در بیشتر حرم‌های مطهر امامزادگان و موقوفات آنها، روحانیون متخصص و کارشناس در حوزه وقف حضور دارند گفت: این اقدام یکی از راهکارهای موثر سازمان اوقاف برای تبدیل بقاع متبرکه به مرکز فرهنگی محسوب می‌شود.

 

۳۱۳/۳۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha