چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
صله رحم

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث ، یکی از برکات عمل به سنت حسنه صله رحم را تقویت و ارتقای سطح حمایت های اجتماعی در بین اقوام و خویشان دانست.

دکتر حمزه عبدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که به برکت تقویت صله رحم، حمایت اجتماعی افراد از یکدیگر به خصوص در مقاطع بحرانی و چالش برانگیز، افزایش و رشد پیدا می کند، اظهار داشت: در برخی از روایات اساساً تاکید شده که یکی از شاخصه ها و نشانه های فرد مؤمن، به جای آوردن صله رحم است و ضرورت و اهمیت این واجب دینی تا آن جاست که نبی مکرم اسلام(ص) ، قطع رحم را منفورترین عمل توصیف کرده اند.

وی افزود: در معنای شرعی و عرفی قضیه ، صله ارحام به معنای ارتباط با خویشاوندان اعم از خویشان سببی و نسبی است، با این حال و از آن جا که صله رحم از واجبات دینی بوده و قطع آن از حرام است، لذا منظور از خویشاوندی که صله و ارتباط با او واجب و قطع آن حرام می باشد، هر خویشاوندی است که به خویشی معروف باشد، اگر چه نسب دوری داشته باشد و محرمیتی نیز با او در میان نباشد.

این روانشناس حوزوی بیان داشت: احیا و توجه به سنت حسنه صله رحم خود موجب رفع بسیاری از کدورت های خویشاوندی و نیز گشایش در فضای رفت و آمدهای خانوادگی می شود و از حیث روانی دارای آثار و برکاتی است که امروز بزرگترین روان شناسان نیز بر آن صحه می گذارند.

وی اضافه کرد: اساساً وقتی افراد قوم و خویش همدیگر را دیده و با یکدیگر معاشرت و مراوده می کنند، ناخودآگاه ، خُلق آن ها گشوده شده و اگر احیاناً در تعاملات فامیلی سوابق تجربه های هیجانیِ منفی داشته اند در این مراودات بخش زیادی از آن موج های منفی به فراموشی سپرده شده و یا از اثرات زیانبار آن ها کاسته می گردد.

عضو انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه قم همچنین گفت: امروزه به خصوص ثابت شده که یکی از مهم ترین مهارت های افراد ، مهارت مواجهه درست و به اندازه با مشکلات و چالش های زندگی است که به یقین در پرتوی صله رحم و تقویت همان بُعد اجتماعی ، این مهارت در حد بالایی برای فرد امکان پذیر می شود.

وی افزود: از سویی کسی که اهل رفت و آمد و صله رحم است ، توانمندی و احساس کارآمدی و قدرت حل مشکل در وجود او به طرز بسیار قابل توجهی بالا می رود و وقتی چنین امر مهمی حاصل می شود، طبعاً روی ارتقای سلامت فکری و روانی او نیز اثر می گذارد و در نهایت سرریز این برکات متوجه جامعه می شود که افرادی سالم از حیث فکری و روانی در درون خود دارد.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha