شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کربابادی

حوزه/ شیخ علی کربابادی روحانی بحرینی گفت: حکومت همواره به جوانانی که در زندان‌ها به سر می برند و گاه دوران زندان آنها به اتمام رسیده، حوادث خارج از زندان را ربط می‌دهد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نخستین جلسه محاکمه شیخ علی سلمان به اتهام جاسوسی و توطئه با قطر برای براندازی نظام بحرین که دوشنبه بدون حضور وی آغاز شد به امروز چهارشنبه موکول شد. شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق هم‌اکنون سومین سال از محکومیت 4 ساله خود را در حبس سپری می‌کند. دادستان بحرین اتهامات وارده به شیخ علی سلمان و 2 تن دیگر از اعضای این جمعیت را جاسوسی برای یک کشور بیگانه (قطر) در راستای دشمنی با بحرین، عنوان کرده است .

سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با شیخ علی کربابادی روحانی بحرینی درباره دلایل اتهامات واهی به شیخ علی سلمان و بحران اقتصادی در بحرین به گفتوگو پرداخته است.

لطفا در خصوص چرایی اتهامات جدید به جناب شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق که در زندان به سر می برند توضیح دهید؟

سیاستی که نظام آلخلیفه بهطور مشخص در بحرین به کار میگیرد عبارت از واردکردن بحرانهای خارجی در مشکلات سیاسی داخلی بحرین است .بالا رفتن سطح اختلافات بوجود آمده بین عربستان و دولتهای عربی وابسته به عربستان با دولت قطر از جمله این اختلافات است. نظام آل خلیفه تلاش میکند از تماسها و ارتباطات گذشته که با اطلاع و علم دولت انجام شده و زیر نظر شخص پادشاه بحرین بوده، بهرهبرداری کند.

چنانچه قطر در بعضی اوقات واسطهگری بین معارضین حکومت و آل خلیفه را بر عهده داشته و حکومت بحرین بر این تماس ها و ارتباطات کاملا واقف بوده است. از این رو، تماسها بین جناب شیخ علی سلمان و حمدبنجاسم وزیر خارجه قطر با اطلاع حکومت بحرین انجام شد اما بعد از بوجود آمدن بحران بین عربستان و قطر آل خلیفه از وجود شیخ علی سلمان درصدد بهرهبرداری برآمد و انواع اتهامات جدید و دنباله داری را به ایشان وارد کردند، که ایشان ارتباطات خارجی داشته و به طور داوطلبانه به اطلاع رسانی و ارتباط و مکاتبه به خارج از کشور پرداخته است.

آیا چنین اتهامی به معارضین که در زندان های آل خلیفه به سر می برند، سابقه داشته است؟

البته این اتهام تنها اتهامی نیست که از سوی نظام به زندانیان معارض وارد می شود، بلکه حکومت همواره به جوانانی که در زندانها به سر میبرند و گاه دوران زندانی بودن آنها به اتمام رسیده، حوادث خارج از زندان را به آنها ربط میدهد و حوادث تروریستی را ضد آنها به کار میگیرند در حالیکه آنها در زمان رخداد آن حادثه در زندان بودند. این سیاست، ضعف نظام و وابستگی حکومت را به تصمیمات و دستورات خارجی برملا می کند و از طرف دیگر عدم جدیت و پذیرش نظام را برای هرگونه راه حل اصلاح در کشور و یا ادای حقوق زندانیان را در زندانهای بحرین  نشان میدهد و در همین راستا اتهامات زیادی به جناب شیخ علی سلمان زده شده و من معتقدم حتی اگر دیدگاه سعودی در خصوص قطر تغییر پیدا کند، بازهم اتهامات جدید دیگری علیه ایشان وارد میشود.

مشکل سیاسی بحرین هرگز درمان و معالجه نمیشود و این اتهامات وجود دارد و این مشکلات اطلاعاتی و امنیتی در ارتباط با خارج از بحرین هست و اگر یکی از این مشکلات به پایان برسد، دهها مشکل سیاسی دیگر در بحرین وجود دارد. این اتهامات بدون سند در واقع نیرنگ و مکر نظام است و مادامی که دستگاه قضا در بحرین مستقل و پاک نباشد و در اوامر پادشاه بحرین است، چنین موضوعاتی هرگز متوقف نمیشود و سلب حقوق و تجاوزها و هتک حرمتها ضد زندانیان معارض در بحرین ادامه دارد و بیشتر هم میشود.

اخیرا پادشاه بحرین رایزنیهایی با سران کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی در خصوص دریافت مساعدتهای مالی داشته، وضعیت اقتصادی بحرین را چطور ارزیابی میکنید؟

همچنان که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان در یکی از سخنرانی هایش مطرح کرد؛ حکومت بحرین به دلیل بحران سیاسی، دور شدن و جدایی از ملت و به کارگیری سیاست های ظالمانه در قبال مردم هزینه و بودجه زیادی را در این راه صرف کرده و دارای وام، قرضها و بدهکاری های بسیاری است. این قرضها توسط فرزندان پادشاه و برای لهو و لعب آنها هدر رفته است و از سوی دیگر در خرید و فروش سلاح برای مصارف امنیتی و اطلاعاتی در ارتباط با برخی بخش های خارجی مورد استفاده برخی شرکت ها قرار می گیرد و در راستای بهره برداری اطلاعاتی و امنیتی و تلاش های نظامی در کشور به کار گرفته می شود.

همه این موارد موجب شده نظام در حالتی از تنگنای اقتصادی قرار بگیرد و حکومت وابسته و در گرو دولتهای خارجی باشد و در همین راستا با دولتهای مختلف از جمله عربستان سعودی دیدارهایی را انجام میدهد و در همهوقت، حکومت به خاطر تأمین حمایت مالی این دیدارها را انجام میدهد. بدون شک نظام در فهرست دولتهای ورشکسته قرار گرفته است و فهرستی اخیرا در برخی روزنامهها منتشر شده که بحرین را در پنجمین رتبه دولتهای ورشکسته که دارای بحران اقتصادی شدید هستند، قرار می دهد. این موضوعی است که به طور صریح و واضح توسط نظام آلخلیفه مطرح نمیشود بلکه نظام بحرین تلاش میکند تصویر طبیعی از وضعیت اقتصادی کشور نشان دهد و اینکه همه امور در جای خود قرار دارد و شرایط کشور طبیعی است.

در حال حاضر کشور از بُعد اقتصادی تحت تأثیر تصمیمات سیاسی خارج از کشور است و تابع و وابسته به کشورهای دیگر شده است و در جهات مختلف، درخواست کمکهای مالی از کشورهای دیگر دارد. فساد در کل پیکر نظام در حال وخیمشدن است و امثال این سیاستها، کشور را به ورطه ورشکستگی و سقوط کشانده است.

گفتوگو از وجیههسادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha