پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام محمد نوروزپور  - سازمان اوقاف

مسئول امور روحانیان سازمان اوقاف و امور خیریه از ساماندهی بیش از شش هزار مبلغ در این نهاد خبر داد و گفت: برای رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن باید وقف این حوزه تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شاهرود به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان، حجت‌الاسلام محمد نوروزپور در جمع مردم شهرستان شاهرود در مسجد امام حسن عسکری (ع) این شهرستان، با بیان اینکه شش هزار مبلغ در سازمان اوقاف و امور خیریه سامان‌دهی شدند، اظهار داشت: این تعداد در امور ترویج فرهنگ وقف و پاسخگویی به مسائل شرعی، کودک و خانواده، روانشناسی و تاریخ اسلام در رشته‌های مختلف فعالیت دارند.

مسئول امور روحانیان سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در کشور بیش از هشت هزار بقعه متبرکه وجود دارد که نزدیک به ۱۰ هزار امام‌زاده در آن‌ها مدفون هستند و درآمد حاصله از آن‌ها خرج امور خیریه و عمران می‌شود.

وی بابیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته تعداد موقوفات بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است، افزود: با برنامه‌های اوقاف مسائل و موقوفات جدید معرفی و در حوزه سلامت، علم و فناوری، خدمات اجتماعی مردم در سنوات اخیر گرایش خوبی به اوقاف پیدا کردند.

حجت‌الاسلام نوروزپور در خصوص وقف مشارکتی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت املاک و تمایل مردم به وقف لذا طرح وقف مشارکتی در دستور کار قرار گرفت و در تالار بورس و اوراق بهادر هم به تصویب رسید که در آن با در نظر گرفتن نیاز هر استان بیمارستان، کتابخانه و مدرسه ساخته می‌شود.

وی افزود: با مشارکت معاونت توسعه علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری، موسسه رویان و شهرداری تهران ساخت بیمارستان تخصصی سرطانی در تهران کلید خورد و سه بیمارستان دیگر نیز در شهرری، اراک و شیراز از طریق وقف مشارکتی در دستور کار قرار دارد.

مسئول امور روحانیان سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال خیران اوراق ۱۰۰ هزارتومانی به‌اندازه تعدادی که نیاز دارند، خریداری و واقف مجموعه می‌شوند.

وی گفت: به مدیران کل استان‌ها اعلام کردیم تا نیازهای جدید شهرها را احصاء کنند و به این منظور با راه‌اندازی اتاق‌های مشاوره وقف در ادارات اوقاف، امامزاده‌ها و بقاع شاخص، به واقفان نیاز شهر و استان را اطلاع می‌دهند.

حجت‌الاسلام نوروزپور افزود: یکی از خواسته‌های استان سمنان با توجه به قرارگرفتن در مسیر زائران، احداث زائرسرا در دامغان و شاهرود بود که در این راستا اوقاف باید مردم را تشویق کند و آن‌ها زمانی با نیازها مواجه شوند در امتداد همان مسیر نیز وقف می‌کنند به‌عنوان‌مثال خانمی در شیراز برای انجام تحقیقات هسته‌ای موقفه‌ای را در راه توسعه علم و فناوری ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید به ۱۰ تا ۱۵ میلیون حافظ قرآن، مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی برسیم، بیان کرد: برای این منظور باید وقف‌های قرآنی تقویت و زمینه این نوع وقف‌ها را به نحو مطلوب در جامعه فراهم کنیم.

مسئول امور روحانیان سازمان اوقاف و امور خیریه بابیان اینکه مردم وظیفه‌دارند در زمان غیبت پیرو و حافظ دین و قرآن باشند، افزود: قرآن سد محکمی در برابر توطئه‌ها و هجمه‌های سنگین دشمنان است.

وی گفت: در حکومت اسلامی مجلس خبرگان فردی که با شرایط امام عصر (عج) مطابقت داشته باشد را به‌عنوان ولی امر مسلمانان انتخاب می‌کند تا در شرایط غیبت که دسترسی به وجود امام به‌صورت مستقیم میسر نیست از طریق ایشان بتوانند دستورات دینی را دریافت کنند.

حجت‌الاسلام نوروزپور بابیان اینکه اگر مدد امام عصر (ع) نبود درنبرد با جبهه حق علیه باطل به پیروزی نمی‌رسیدیم، اظهار کرد: باوجود غیبت کبری امام عصر (عج) در همه عملیات جنگی و نظامی و حتی شرایط نامساعد اقتصادی همراه مردم بود و تا زمانی در راستای قرآن، اهل‌بیت و آموزه‌های دینی حرکت کنیم، این امدادها نیز تداوم دارد.

وی افزود: برای رسیدن به جامعه سالم باید همواره یاد خدا را در نظر داشته باشیم و از مرگ غافل نشویم؛ فرصت انسان در این جهان فانی بسیار کوتاه قلمداد می‌شود و تا زمانی در عملکرد خودمان این دو را مدنظر قرار دهیم، گرفتار گناه نخواهیم شد.

مسئول امور روحانیان سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: برخی واقفان ثواب بسیاری را  در کارنامه خود ثبت کردند ازجمله  یکی از موقوفات با نیت برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) متعلق به یک هزار و ۱۲۰ سال قبل  همه‌ساله پذیرایی هزاران نفر است که با توجه به آن باید در راستای احیای فرهنگ وقف کوشا باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha