شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ همایش اساتید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)

حوزه/ دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بر لزوم توجه حوزویان به مسائل روز و نیازهای روز تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین بنیادی شامگاه پنجشنبه در همایش اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد، گفت: بیت شریف مرحوم علامه طباطبایی، امروزه به محوری در زمینه تفسیر قرآن کریم مبدل شده است.

وی افزود: مباحث تفسیری در حوزه وجود داشته است ولی امروز خوشبختانه مباحث تفسیری در حوزه رشد کرده و بسیار توسعه یافته است که باید این مسیر ادامه یابد.

دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیان کرد: در یکی از شهرهای شیراز که علمای صاحب اجازه تا 15 سال پیش در آن محل زندگی می کردند، گردهمایی ایجاد شد و یکی از علمای بزرگ شهر در باب فضایل مرحوم علامه طباطبایی بیان کرد که سه ویژگی را از مرحوم علامه مشاهده کردم که آنها را در کمتر کسی می‌توان یافت.

وی تصریح کرد: این عالم بیان کرد که مرحوم علامه، سه طهارت را در تمام زندگی رعایت کرد که نخستین آن، طهارت در فکر و افکار بود؛ ایشان بدون هیچ‌گونه تشویشی نسبت به مسائل پیرامونی، درباره شبهات حساس بودند؛ آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی بیان کردند که مرحوم علامه ، پیش از انتشار المیزان، در خصوص مسائل مختلف جهان در زمان جنگ جهانی مطالعه کردند و برای دفع شبهات، به بیان مسائل اصیل و اساسی اسلام ناب پرداختند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بنیادی، اظهار کرد: ویژگی دیگری که ایشان از مرحوم علامه بیان کرد، طهارت در رفتار بود و این مسأله محصول رفتار اخلاقی مرحوم علامه است؛ مرحوم علامه از تواضع کم‌نظیری بهره‌مند بودند، این در حالی بود که از نظر مراتب علمی و عرفانی در عالی‌ترین درجه قرار داشت.

دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیان کرد: سومین ویژگی علامه از نظر این عالم، طهارت در گفتار بود؛ مشخص است که این گفتار ممکن است همان نوشتار مرحوم علامه باشد؛ وقتی این سه رکن را در کنار هم قرار می‌دهیم، می‌بینیم که این عوامل موجب ماندگاری و جاودانگی انسان می‌شود.

وی تصریح کرد: مرحوم علامه به نیازهای جامعه و حتی خواص و علما حساس بودند و در این حین به مسائل خود نیز حساس بودند؛ ایشان در بُعد اخلاقی و آثار علمی یکه‌تاز بودند و آثار ایشان به مرجعی برای محققان مبدل شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بنیادی، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه امروزه استعدادهای پرشماری در دل خود جای داده است و مؤسسات علمی حوزه در زمینه‌های فلسفه، تفسیر، حکمت، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی فعالیت دارند.

دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیان کرد: حوزه باید با مقدمه درک امروز جامعه با تکاپوی گسترده در عرصه‌های علمی، همان درخشش گذشته را داشته باشد؛ گرچه امروز حوزه ما روزگار تعالی را طی می‌کند.

وی تصریح کرد: امروزه 500 محفل تفسیری در حوزه برگزار میشود و چراغ مباحث تفسیری در حوزه روشن است؛ قطعاً، در آغار راه هستیم و نتیجه این جریان، 15 سال آینده مشخص خواهد شد؛ امید است با این محافل، حوزههای علمیه شیعه چون گذشته در بُعد علمی و پیشگامی در مباحث علمی و بهخصوص در مباحث قرآنی بدرخشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha