جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ همایش اساتید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)

حوزه/ آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه علامه طباطبایی از پیش‌گامان تبیین نظریه ولایت فقیه بود، گفت: در میان بزرگان علما، استادان و تلاشگران عرصه علم، کمتر کسی مثل علامه طباطبایی را می‌توان یافت که این‌گونه برای از مهجوریت خارج کردن قرآن تلاش کرده باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله مصباح‌یزدی شامگاه پنجشنبه در همایش اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، گفت: در میان علمای بزرگ، اشخاصی به جامعیت مرحوم علامه، کمتر یافت می‌شود.

وی افزود: علمای بزرگی در حوزه ما حضور داشته‌اند که ریزه‌خوار خوان علمی این بزرگان هستیم، ولی مرحوم علامه توانستند با جامعیت خاصی که داشتند بر دامنه علوم در عرصه های مختلف بیفزایند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بیان کرد: خدمت به قرآن کریم در میان ویژگی‌های مرحوم علامه از بارزترین ابعاد زندگی این شخصیت الهی است؛ نام‌گذاری دارالقرآن بر بیت ایشان با خوش‌ذوقی انجام شده است.

ایشان گفت: پیامبر اکرم(ص) اهتمام خاصی نسبت به قرآن کریم داشتند؛ علاقه شدید ایشان به هدایت مردم از مباحثی است که در قرآن کریم با صراحت بیان شده است؛ از جمله اینکه خداوند به پیامبر (ص) بیان می‌کند که شاید تو(پیامبر) بخواهی برای مردمی که ایمان نیاورده اند جان بدهی؛ چنین شخصیتی با این میزان علاقه به امت و اهتمام به هدایت مردم، به نقل قرآن، از همین مردم شکایت خواهد کرد.

آیت الله مصباح‌یزدی، اظهار کرد: در آیاتی که اوصاف قیامت را ذکر می‌کند، بیان شده است: روزی که ستمکاران از اینکه با پیامبر ارتباط برقرار نمی‌کنند اظهار پشیمانی می‌کنند، پیامبر نیز بیان می‌کنند: ای‌خدا، قوم، این قرآن را مهجور گذاشتند.

ایشان افزود: از این بیان قرآنی می‌توان استفاده کرد که هیچ خیانت، جنایت و ناشکری و کفران نعمتی، به این اندازه زشت نیست که در آن‌روز، شفیع عالمین، از مردمی شکایت کند که قرآن را ترک و رها کرده‌اند.

رئیس مؤسسه امام خمینی(ره)، بیان کرد: هجر قرآن که باعث شکایت پیامبر اکرم(ص) می‌شود، دارای مراتب است؛ ظالمی که در قیامت از پشیمانی دست خود را می‌گزد، شیاطین انس و جن را در این زمینه به عنوان مقصر هدایت نشدن خود معرفی می‌کند.

ایشان گفت: مردم باید در زندگی خود تأمل کنند که آیا در بین مهجورکنندگان قرآن قرار دارند یا خیر؟؛ متأسفانه حتی در استفاده از مسائل دینی خود نیز کمتر به قرآن رجوع می‌کنیم؛ به عنوان مثال، رسالاتی در باب روایاتی که دلالت خاصی نیز ندارد در ابواب مختلف نوشته می شود ولی از آیاتی که دلالت‌های بسیار روشنی را نیز بیان کرده است، استفاده نکرده‌ایم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی، اظهار کرد: در میان بزرگان، علما، استادان و تلاشگران عرصه علم، کمتر کسی مثل علامه طباطبایی را می‌توان یافت که این‌گونه برای از مهجوریت خارج کردن قرآن تلاش کرده باشد؛ ایشان در استناد به قرآن در اثبات و تبیین مطالب و همچنین در عمل به قرآن تلاشی وافر داشتند.

عضو جامعه مدرسین افزود: «فهم»، «تبیین برای دیگران»، «عمل برای خود» و «عمل برای دیگران»، چهار تلاشی است که در زمینه خارج کردن قرآن کریم از مهجوریت باید انجام داد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بیان کرد: امام راحل بیان می‌کردند که قسمت اعظمی از فقه ما مرتبط با مسائل سیاسی و اجتماعی است؛ امام احیاگر این جریان بودند که باید برای زمینه سازی ظهور زمینه‌سازی کرد؛ خداوند امام را مبعوث فرمودند تا تحول عظیمی در بینش سیاسی و اجتماعی ما ایجاد کنند.

ایشان گفت: امام راحل در پیش از انقلاب اهتمام خاصی داشتند که به مسائل سیاسی و اجتماعی گریز بزنند؛ حدود 55 سال پیش، ایشان در این زمینه دست به فعالیت‌های علمی زدند؛ تدوین و تبیین بحث حکومت اسلامی و ولایت فقیه از مهم‌ترین مباحث علمی ایشان در نجف بود.

آیت‌الله مصباح‌یزدی، اظهار کرد: در همان اوایل نهضت امام(ره) افرادی وجود داشتند که به‌دنبال حل مسائل علمی و فکری این حوزه بودند؛ کتابی با عنوان مجموعه مقالات علامه طباطبایی، شهید مطهری و شهید بهشتی با عنوان «مرجعیت و روحانیت» منتشر شد و در سال۱۳۴۱، کتاب برگزیده سال لقب گرفت؛ مرحوم علامه دو مقاله در این اثر داشتند که یکی از آنها، عنوان ولایت و زعامت بود.

ایشان افزود: مرحوم علامه تحول بزرگی در عرصه مقوله‌های فقه‌اجتماعی و حکومت‌اسلامی ایجاد کردند؛ علامه طباطبایی در مقاله ولایت و زعامت در این کتاب به مبانی شگرفی اشاره می‌کنند؛ ایشان به دنبال اثبات ولایت فقیه بودند و اسمی از عمربن حنظله و... نمی‌آوردند؛ ایشان در ابتدا بیان می‌کنند که قرآن، ما را به‌فطرت دعوت کرده است و از این مسیر به مسأله ولایت فقیه اشاره می‌کنند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بیان کرد: اگر مجموعه‌ای از انسان‌ها بخواهند در کنار هم زندگی کنند و هدف مشترکی را نیز دنبال کنند، نیازمند یک رهبر هستند؛ این بحث فطری است زیرا تعدد آرای بدون نتیجه واحد، هیچ نتیجه‌ای دربرنخواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha