شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شصت‌ويكمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب بيروت

حوزه/ شصت‌ويكمين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب بيروت با مشارکت چهار انتشارات از كشورمان و حضور تعدادي از سفراي خارجي و شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي لبنان افتتاح شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، شصت‌ويكمين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب بيروت با مشارکت چهار انتشارات از  كشورمان و حضور تعدادي از سفراي خارجي و شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي لبنان افتتاح شد.

در مراسم افتتاح اين نمايشگاه طارق تمیم، رئیس انجمن فرهنگی عرب به عنوان برگزارکننده اين نمایشگاه  گزارشي از روند شكل‌گيري نمايشگاه كتاب و تعداد ناشران شركت كننده براي حاضران ارائه كرد و گفت: نمايشگاه كتاب بيروت از پيشگامان برگزاري نمايشگاه كتاب در جهان عرب است و همواره بر توسعه چاپ و نشر و به توسعه فرهنگ در جامعه لبنان و كشورهاي عربي کمک شاياني می‌کند.

وي در ادامه از فعالیت‌های مهم امسال در نمايشگاه را ادای احترام به رئیس جمهور فقيد مصر مرحوم جمال عبدالناصر ذكر كرد و اظهار كرد: كشور اوكراين براي اولين بار به مناسبت بيست‌وپنجمين سالگرد روابط دیپلماتیک میان دو کشور در اين نمايشگاه حضور فعال دارد و برنامه‌هاي متنوعي را اجرا مي‌نمايد.

 بنابر گزارش وزارت فرهنگ لبنان در اين دوره تعداد 161 ناشر لبناني و 65 ناشر از کشورهاي ديگر از جمله جمهوري اسلامي ايران در اين رويداد فرهنگي شرکت کرده‌اند.

برگزاري و مديريت نمايشگاه كتاب بيروت كه به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت، توسط بخش خصوصي(باشگاه فرهنگی عرب و اتحادیه ناشران لبنان) و البته زير نظر وزارت فرهنگ لبنان صورت مي‌گيرد. نمايشگاه بين‌المللي کتاب بيروت از سال 1956 ميلادي تاکنون در حال برگزاري است و حتي در سال‌هاي جنگ داخلي در لبنان و حملات رژيم صهيونيستي نيز برگزارشده است.

بازديد «فواد السنيوره» از غرفه ناشران

«فواد السنيوره» كه در غيبت سعد حريري نخست‌وزير لبنان در سفر به فرانسه به عنوان بالاترين مقام رسمي نمايشگاه دوره 61 را افتتاح نمود، به همراه محمد‌مهدي شريعتمدار، رايزن فرهنگي كشورمان و تعدادي از شخصيت‌هاي فرهنگي و هنري از غرفه‌هاي نمايشگاه بازديد و سپس از غرفه ناشران كتاب جمهوري اسلامي ايران نيز بازديد به عمل آورد.

السنيوره بعد از پايان بازديد در گفت‌وگو با رسانه‌هاي مطبوعاتي بر احياي روابط فرهنگي، تاريخي ايران و لبنان به دور از دشمني‌ها تاكيد نمود و گفت: سرانجام بايد كينه و دشمني بين ايران و جهان عرب به پايان برسد.

در اين دوره از نمايشگاه از جمهوري اسلامي ايران انتشارات جامعة‌المصطفي، ابرار ايرانيان، به نشر آستان قدس رضوي و بهار آفرينش حضور دارند و حدود 700 عنوان کتاب در زمينه‌هاي تاريخي، ديني، فرهنگي و هنري به زبان‌هاي عربي، انگليسي و فارسي در معرض ديد بازديدكنندگان قرار گرفته است.

اين نمايشگاه 9 آذرماه افتتاح و به مدت دو هفته داير مي‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha