جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی گفت: منظور از هفتۀ وحدت، وحدت اعتقادی بین شیعه و سنی نیست؛ بلکه هم عقاید شیعه و هم عقاید سنی برای خودشان محفوظ است، مراد از وحدت، وحدت عملی است؛ یعنی شیعه و سنی کنار هم قرار بگیرند و درعمل با دشمن مشترکشان مبارزه ‌کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی به مناسبت هفته وحدت اظهار کرد:  دوازدهم ربیع‌الاول سال عام‌الفیل، بنابه قول مرحوم کلینی، صاحب کتاب کافی و همچنین بنابر قول مشهور عامه روز ولادت با سعادت نبی گرامی اسلام حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است؛ البته مشهور بین امامیه هفدهم ربیع‌‌الاول است و به‌مناسبت چند روزی را که بین این دو قول فاصله است، هفتۀ وحدت نامیدند و دوازدهم ربیع‌الاول آغاز هفتۀ وحدت است.

وی افزود: دوازدهم ربیع‌الاول روز ورود پیامبر به مدینه هم هست، چون شب هجرت پیامبر شب اول ربیع‌الاول است که امیرالمومنین(علیه‌السلام) به‌جای پیامبر خوابیدند و آیۀ ۲۰۷ سورۀ بقره نازل شد «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ.» آن‌وقت پیامبر فوری حرکت نکردند؛ بلکه به غار ثور تشریف بردند دوسه روزی آنجا مخفی بودند و بعد که مردم از پیداکردن پیامبر ناامید شدند ، از غار بیرون آمدند و به طرف مدینه رفتند و حدود هشت،‌نه روز در مسیر بودند تا دوازدهم ربیع‌الاول وارد مدینه شدند.

هفتۀ وحدت و منظور از وحدت

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: آنچه شایسته است در این مناسبت بیان شود، بحث هفتۀ وحدت است که هنوز بعضی توجه به این نکته ندارند و باید در جامعه و برای مردم تبیین شود منظور از هفتۀ وحدت، وحدت اعتقادی بین شیعه و سنی نیست؛ بلکه هم عقاید شیعه و هم عقاید سنی برای خودشان محفوظ است، مراد از وحدت، وحدت عملی است؛ یعنی شیعه و سنی کنار هم قرار بگیرند و در عمل با دشمن مشترکشان مبارزه ‌کنند.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: هیچ‌وقت به سنی نمی‌گوید بیاید شیعه بشود یا به شیعه بگوید بیاید سنی بشود، بحث، وحدت اعتقادی اصلاً نیست.

وی با بیان اینکه شیعه با اهل تسنن مشترکات بیشتری دارد تا با دیگر مذاهب و ادیان، خاطرنشان کرد: هرچه اعتقادات بیشتر به هم نزدیک باشد، وحدت عملی بهتر امکان‌پذیر است و الا ما می‌توانیم با یهود و مسیحیت هم وحدت داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: شیعه و سنی، هم خدا را؛ هم پیامبر؛ هم قرآن را قبول داریم؛ قبله را قبول داریم؛ شرک را قبول نداریم؛ در فروعات هم هر دو در شبانه‌روز هفده رکعت نماز می‌خوانیم؛ روزه می‌گیریم؛ حج انجام می‌دهیم و در خیلی چیزها با هم مشترک هستیم، بنابراین شایسته است که این وحدتِ درعمل، با آن‌ها باشد.
 

ترفند دشمن؛ اختلافافکنی

وی اذعان کرد: آنچه که بیشتر باید به آن توجه بکنیم این است که امروزه دشمنان برای اینکه مسلمان‌ها را تضعیف کنند، در فکر ایجاد اختلاف بین مسلمان‌ها هستند، آن‌ها می‌خواهند مسلمان‌ها را از بین ببرند؛ چون اسلام را قبول ندارند.

آیت الله مهدوی بیان کرد: حتی مسلمان‌هایی به نام وهابی‌ها، تکفیر می‌کنند؛ یعنی نسبت کفر می‌دهند؛ نه به یک کافر، به یک مسلمان دیگر! این چیزی است که دشمنان به آن‌ها تلقین کردند، یادشان دادند و در کنار این دشمنی‌هایی که بین مسلمان‌ها درست کردند، اسلحه‌های خودشان را می‌فروشند و اقتصاد خودشان را آباد می‌کنند، از‌طرفی هم اسرائیل را در امنیت قرار دادند تا کار خودش را انجام بدهد

سیرۀ اهلبیت(علیهمالسلام) در برابر اهل تسنن

وی با تاکید براینکه اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در مقابل اهل تسنن، هیچ‌وقت به‌صورت علنی روی اعتقاداتی که مختص به شیعه است، پافشاری نکردند؛  گفت:  یک جا نداریم که یک سنی خدمت امام‌صادق(علیه‌السلام) حضور داشته باشد و امام(علیه‌السلام) روی اختلافات بین شیعه و سنی پافشاری کرده باشند و حتی آن را اظهار کرده باشند!

امام جمعه موقت اصفهان در پایان اظهار داشت: ما افتخار می‌کنیم که شیعه منادی وحدت است، این به‌خاطر این است که ما تابع اهل‌بیت(علیهم‌السلام) هستیم، معصومین این‌ سیره را یاد ما دادند و الآن شیعه در عمل پیش‌قدم شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha