جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خواهران

حوزه/حجت الاسلام عالم زاده گفت: در اجرا و تحقق بخشیدن به دین دو لایه وجود دارد، یکی تراز کردن دین در جان انسان ها که در این مرحله تربیت دینی رخ داده است و لایه دیگر در افق کلان جامعه جاری است که با عنوان جامعه سازی، یا همان مدینه فاضله بیان می شود که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری، پیش از ظهر امروز در همایش «طلیعه حضور» طلاب خواهر جدیدالورود استان اصفهان که در  مجموعه  شهید کاظمی نجف‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ملزومات برای موفقیت در مسیر طلبگی، شناخت نقشه راه طلبگی است.

وی با بیان اینکه شناخت قوت ها حوزه علمیه در گرو رسیدن به یک شناخت صنفی از مسیر طلبگی است، افزود: معنای طلبگی براساس آیه نفر، تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت که همان راه انبیا و اولیای الهی در تمام اعصار تاریخ بوده است.

 استاد مرکز اخلاق و تربیت اسلامی تصریح کرد: طلبه وارث رسالت انبیا است، اما باید توجه داشت که براساس آموزه های دینی، سه وظیفه اصلی فهم دین، تبلیغ دین و اجرای دین به عهده طلاب است.

وی  خطاب به طلاب خواهر  جدیدالورود ابراز کرد: یک طلبه باید پس از ورود به حوزه های علمیه در پی یافتن مسئولیت های خود در این فضا باشد، که قطعا مسئولیت یک طلبه و مبلغ دین جدا از رسالت حوزه های علمیه یعنی اقامه دین نیست.

حجت الاسلام عالم زاده نوری ادامه داد: برای اقامه دین، اموری از جمله فهم دین لازم است. درک صحیح  از حقیقت دین، لازمه مرحله دوم یعنی تبلیغ دین است تا بتوانیم در برابر کسانی که در طول تاریخ به مقابله با دین برخواسته اند، به  نحو صحیح  عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دفاع  فکری و فرهنگی از دین لازمه اقامه دین است، که این عرصه برعهده مبلغین دین و حزوه های علمیه بیش از دیگران است، اجرا و تحقق بخشیدن به دین مرحله پایانی وظایف طلاب است

استاد حوزه عنوان کرد: در اجرا و تحقق بخشیدن به دین دو لایه وجود دارد، یکی تراز کردن دین در جان انسان ها که شخصیت هایی چون عمار و امام خمینی(ره)  پرورش می یابند که در این مرحله تربیت دینی رخ داده است و لایه دیگر در افق کلان جامعه جاری است که با عنوان جامعه سازی، یا همان مدینه فاضله بیان می شود که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

وی در ادامه به تشریح اهم وظایف طلاب در حوزه های علمیه پرداخت و گفت: تحصیل، تعلیم، تحقیق، تبلیغ، دفاع، تربیت، تمدن سازی، هفت وظیفه اصلی یک طلبه است، البته برای آن که یک طلبه در مسیر طلبگی خود موفق شود باید زندگی دین دارانه و حیات دینی کسب کند

حجت الاسلام عالم زاده یادآور شد: یک طلبه برای آن که بتواند باعث تربیت دیگران شود، باید پیش از ورود به حوزه های علمیه در تراز دین تربیت شده باشد، اینکه طلبه بدون زندگی دینی در کار طلبگی موفق نخواهد بود از وجوه تمایز مسیر طلبگی با دیگر اقشار جامعه است.

وی در پایان اشاره ای به رسالت ها و وجوه تمایز یک طلبه خواهر نسبت به برادران طلبه کرد و افزود: وظیفه اصلی و نقش آفرینی اجتماعی اصلی خواهران طلبه که در حوزه های علمیه خواهران تحصیل می کنند، شوهرداری، فرزندآوری، فرزندپروری و خانه داری است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha