سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
استاد رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه تهران با اشاره به روند تحولات در حوزه‌های علمیه گفت: امروز حوزه در نقطه‌های گسل زلزله خیز معرفت قرار گرفته است. لاجرم تحول در حوزه واقع شدنی است و باید آن را مدیریت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، استادعلی اکبر رشاد در مراسم افتتاحیه رشته های «فقه تخصصی نظام‌ساز» در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه‌السلام) با تبریک سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) و رئیس مذهب تشیّع حضرت امام صادق(علیه‌السلام)، اظهار داشت: ولادت حضرت محمد(ص) یک اتفاق عادی در جامعه بشری نبود و مقارن این میلاد با برکت و حوادثی که در آن عصر اتفاق افتاد، از جنس حوادثی بود که جایگاه این پدیده را در بستر جهان هستی معنا می‌کرد.

وی ادامه داد: تولد ایشان، صرفاً تولد یک انسان در یک جامعه یا خانواده تلقی نمی‌شد و پیدا بود که این حادثه تاریخی در جهان هستی بوقوع پیوسته است. بنابراین جایگاهی که ما برای ائمه اطهار و پیامبر اکرم قائل هستیم، صرفاً یک جایگاه انسانی و مقام تشریع نیست بلکه جایگاه تکوینی در کل هستی است. و وجود مبارک پیامبر(ص) در همه هستی جایگاه خاصی دارد.

استاد رشاد با بیان اینکه رسالت علما در تداوم رسالت انبیا است، افزود: علمای اسلام همان رسالتی را که پیامبر اکرم و ائمه اطهار بر عهده داشتند، همان رسالت را بر عهده دارد. رسالت انبیا تربیت نفوس بود. انبیا آمدند تا همه شئون انسانی را اداره کنند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، ادامه داد: کار اولیای الهی و علمای دین تداوم همین هدف انبیا است. به عبارت دیگر رسالت علمای دین تتمیم و استمرار رسالت انبیا است. کار حکیم، مفسر، فقیه، فیلسوف در واقع تتمیم و تداوم رسالت انبیاست.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران با اشاره به اهمیت و کارکرد فقه، گفت: فقه یک علم یا یک دانش نیست. زیست فقهی یک جهان زیسته است. در واقع فقه را نباید در عرض سایر علوم قرار داد. البته فقه فتوایی یا همان رساله عملیه نقشی در حد سایر دانش‌ها را بر عهده دارد. اما فقه اجتهادی در حقیقت بسترساز نحوه زندگی است و فقه به این مفهوم در عرض سایر علوم نیست.

وی اظهار کرد: فقه از جهتی مانند اخلاق است. فقه و اخلاق در واقع تأمین کننده لوازم یک جهان زیست خاصی است که می‌توان از آن به جهان زیست دینی تعبیر کرد. دین دار زیستن به این است که در همه شئون و مناسبات و حیات فردی و اجتماعی با خلقت الهی و هستی ارتباط برقرار می‌کند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران در ادامه با اشاره به روند تحولات در حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: امروز حوزه در نقطه‌های گسل زلزله خیز معرفت قرار گرفته است. لاجرم تحول در حوزه واقع شدنی است و باید آن را مدیریت کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که فلسفه درس خارج، پژوهش است، گفت: متاسفانه برخی طلاب با این که سه دور درس اصول را در سطوح می خوانند ولی بعضاً مشاهده می شود در جلسه درس خارج همچنان با نگاه آموزشی حاضر می شوند، در حالی که فلسفه درس خارج پژوهش، اجتهاد ورزی، مجتهد پروری و تولید علم است.

استاد رشاد در پایان  گفت: در درس خارج باید فکر کرد که آیا می‌شود فرایند استنباط یک فرد را تغییر داد؟ آیا می‌شود به اصطلاح الگوریتم اجتهاد را عوض کرد و جور دیگری ادلّه را بیان کرد؟ آیا می‌شود اضافه بر این ادله، ادلّه‌های دیگری را اقامه کرد؟ این می شود درس خارج و متاسفانه این روند در دروس خارج فعلی اتفاق نمی افتد، زیرا روش‌ها، روش درستی نیست و سنت های علمی علمای سلف متروک واقع شده است. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha