پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار(ع)، با اشاره به اینکه برخی نه تنها حجاب را امری فردی تلقی می‌کنند، بلکه امر به معروف را به استهزا می‌گیرند، گفت: وظیفه روحانیت در مطرح کردن واجبات، حلال و حرام‌ها، خوبی‌ها و بدی‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه باید به اقامه و پیاده‌سازی دین با همه ابعادش بپردازد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، امروز سه شنبه 14 آذرماه، در جمع ائمه جمعه استان مرکزی، به آیه «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّي بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْکَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسي وَ عيسي أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ» اشاره و اظهار کرد: وظیفه روحانیون در مطرح کردن واجبات، حلال و حرام‌ها، خوبی‌ها و بدی‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه باید به اقامه و پیاده‌سازی دین با همه ابعادش در مسائل کلان سیاسی‌، اخلاقی، مقابله‌ با ظلم و گروه‌های توطئه‌گر علیه اسلام، بپردازیم.

برخی امر به معروف را به استهزاء می گیرند!

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، ابراز کرد: متأسفانه بعضی ها به برخی مسائل دامن می‌زنند و به طور مثال، نه تنها حجاب را امری فردی تلقی می‌کنند، بلکه امر به معروف و نهی از منکر را استهزا می کنند و در فضاهای مجازی به صراحت گفته‌ می‌شود که این امر و نهی، دخالت در کار دیگران است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه به‌ نظر بعضی افراد، دلیلی ندارد حکومت وارد مقوله حجاب و مقابله با بی‌حجابی شود، تأکید کرد: چنین مسائلی در وهله اول باید برای خود روحانیت حل شود تا جامعه به این سمت برود.

وحدت از واجبات سیاسی شیعه و سنی است

وی، در ادامه با بیان اینکه وحدت یکی از پایه‌های اقامه دین است و بدون آن نمی‌توان دین را اقامه کرد، گفت: بعضی ها در فضای مجازی مطرح کرده بودند که وحدت یک امر سیاسی است؛ این نکته را در سطحی وسیع‌تر یعنی به عنوان یکی از واجبات سیاسی دین قبول داریم، بنابراین وحدت و انسجام بین اقوام و شیعه و سنی یکی از پایه‌ها و از ارکان اقامه‌ دین است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، با بیان این مطلب که اتحاد و وحدتی که به برکت این انقلاب و نظام به وجود آمده است، سبب وسعت فکری روحانیت شد که پیش از آن، چنین وسعت فکری نداشتیم، ابراز کرد: خدا را شاکریم و امیدواریم به برکت این وحدت و وسعت فکری، قدم‌های بسیار بزرگی برای دین و انقلاب برداریم.

ائمه جمعه صرفا به اقامه نماز و قرائت دو خطبه‌ اکتفا نکنند

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی، در ادامه با بیان اینکه امام جمعه قوی‌ترین نیروی دفاع از دین و انقلاب اسلامی است، تأکید کرد: در این جایگاه نباید صرفا به اقامه نماز جمعه و قرائت دو خطبه‌ اکتفا شود.

وی‌ اظهار کرد: اگر کسی بخواهد به وظیفه طلبگی خود، آن‌طور که باید و شاید عمل کند، همیشه باید ارتباط علمی‌اش حفظ شود، یعنی هر روز یک بحث جدید، تفسیر یا فقهی، تاریخ یا فلسفه و ... را داشته باشد.

امام جمعه واسطه بین نظام و مردم است

وی به اهمیت کار ائمه جمعه اشاره کرد و با نقل خاطره ای، گفت: سال 1379 که مقام معظم رهبری قم تشریف آورده بودند، مرحوم والد در دیدار با ایشان، درباره ائمه جمعه، گفتند: «برای هر منطقه‌ای، امام جمعه‌ قوی‌ و عالم انتخاب شود، چون امام جمعه واسطه‌ بین نظام و مردم و شاخص است و با هیچ عنوانی از این عناوینی که سایرین در مراکز دولتی دارند، قابل مقایسه نیست». لذا باید خودتان را به لحاظ علمی تقویت کنید.

استاد حوزه علمیه قم، با تأکید بر ضرورت مجهز شدن روحانیت به علم روز، تأکید کرد: اگر دلسوز نظام و دلسوز روحانیت هستیم، باید هرچه بیشتر از جهت علمی، خود را قوی‌ کنیم، چرا که این امر، تضمین کننده بقای روحانیت است.

پیشینه و ظرفیت حوزه علمیه اراک

آیت الله فاضل لنکرانی، در ادامه با اشاره به پیشینه و ظرفیت حوزه علمیه اراک در زمینه تربیت مجتهدان، مفسران و فقیهان بزرگ، بیان کرد: در  گذشته در این شهر، «سلطان العلما» بود که حاشیه او بر کفایه بسیار دقیق است و بعضی، این حاشیه را بر حواشی دیگر ترجیح می دهند؛‌ بنابراین، حوزه علمیه اراک با وجود بزرگانی که نظیر آیت الله دری نجف آبادی دارد، باید استادان برجسته، فضلای با نشاط و طلبه های با همت را تربیت کند.

مرکز فقهی در اراک راه اندازی می شود

وی در پایان، با اشاره به فعالیت شعبات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در افغانستان، مشهد و برخی نقاط دیگر، از آمادگی راه اندازی شعبه این مرکز در اراک خبر داد و گفت: طی جلسه‌ای ‌که با جمعی از بزرگان قم داشتیم، مقدمات ایجاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در شهرستان اراک نیز فراهم شده است که امیدواریم پیشرفت‌های مطلوبی در راستای تحقق اهداف حوزه حاصل شود.

انتهای پیام۳۱۳/۲۸

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha