جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همام حمودی

حوزه/ شخصیت های خارجی شرکت کننده در کنفرانس وحدت، با تأکید بر اینکه تمام مشکلات مسلمانان از رژیم صهیونیستی نشأت می گیرد، به تبیین رسالت خطیر علمای اسلام در دوران پساداعش پرداختند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شیخ همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، در سی‌و‌یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، در تهران، گفت: دنیای اسلام دچار اختلاف و نزاع شده و این توطئه، توسط رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانش در منطقه پیاده و اجرا می شود. امروز تکفیری ها، بلای جانمان شده اند و به جای اتحاد برای نابودی اسرائیل، برای تکفیر و کشتار مسلمانان متحد شده اند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، با تأکید بر اینکه تمام مشکلات ما از رژیم صهیونیستی نشأت می گیرد، ادامه داد: البته جبهه مقاومت و ملت های مقاوم منطقه، دستاوردهای بزرگی داشتند و ملت های عراق و سوریه نیز متحد و یکپارچه در برابر این توطئه ها ایستادند و به پیروزی رسیدند.

شیخ همام حمودی، به رسالت خطیر علمای اسلام در دوران پساداعش اشاره کرد و افزود: بعد از نابودی داعش باید با افکار مسمومی که آنها در ذهن جوانان کرده اند، مقابله کنیم و اسلام ناب را تبلیغ و معرفی کنیم تا مردم و به ویژه نسل جوان دین خود را به خوبی بشناسند و باید این مفاهیم را به مردم نشان دهیم.

ظرفیت های طبیعی کشورهای اسلامی

لیاقت بلوچ، دبیر شورای ملی همبستگی پاکستان نیز در این کنفرانس با اشاره به ظرفیت های طبیعی کشورهای اسلامی، گفت: کشورهای اسلامی، 25 درصد جمعیت و 75 درصد منابع طبیعی دنیا را در اختیار دارند و به همین دلیل، نباید این چنین در معرض تهدیدات دشمنان باشند.

وی بیان کرد: کشورهای اسلامی دارای 3 میلیون هکتار زمین حاصلخیز هستند که می توانند علاوه بر غذای کشورهای اسلامی، از مهم‌ترین تولیدکنندگان مواد غذایی سراسر جهان باشند؛ همچنین می توانند با ایجاد ارتش قوی با قوای نیرومند ارتش های اسلامی در مقابل آسیب هایی از جمله گروه های تروریستی مقاومت کنند.

پیشنهاد تأسیس دبیرخانه مستقل بررسی نقش وقف در ایجاد تمدن نوین اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه کشورمان، در سخنانی با اشاره به آثار وقف در اسلام بر لزوم توسعه فرهنگ وقف در جهت محرومیت زدایی از کشورهای اسلامی تأکید کرد.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در 12 سال گذشته، گفت: اگر مسلمانان بخواهند عزت دوران گذشته را به دست آورند باید در عرصه تولید علم و فن‌آوری، تلاش بیشتری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی، همچنین پیشنهاد داد: دبیرخانه مستقلی برای بررسی نقش وقف در ایجاد تمدن نوین اسلامی و حفظ و استمرار آن ایجاد شود و به صورت تخصصی به آن پرداخته شود.

آغاز تمدن نوین اسلامی نیازمند برداشتن موانع مسیر تحقق اتحاد است

یکی دیگر از سخنرانان اصلی این همایش، فیض محمد عثمانی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان، بود که در ابتدا با برشمردن ظرفیت های عظیم ناشناخته این کشور، گفت: یکی از مسائلی که متأسفانه در هیاهوی اخبار مرتبط به افغانستان فراموش شده، ظرفیت های بالای مردم و ملت افغانستان است.

وی افزود: آنها در صحنه های بسیاری، قدرت و توان اعجاب آور خود را نشان داده اند که یکی از آنها به زانو درآوردن ارتش شوروی بود؛ مشکلی که باعث شد که افغانستان به سمت اختلاف پیش برود، رها کردن این کشور پس از این پیروزی بزرگ، از سوی کشورهای اسلامی بود.

وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان، تصریح کرد: افغانستان پس از درگیری های سال 2001، به سمت ثبات پیش رفت و امروز افغانستان با سرمایه عظیم جوانان با استعداد خود که هر روز شاهد افتخار آفرینی آنها هستیم، گام های ترقی را می پیماید.

وی ادامه داد: یکی از افتخارات افغانستان، آن است که همیشه اقوام مختلف و قومیت ها و مذاهب مختلف شیعه و سنی در این کشور در کنار هم به راحتی زیسته اند، اما فعالیت تقریبا 20 گروه تروریستی، مشکلاتی در این کشور ایجاد کرده است ولی مردم این کشور مشکلی با هم ندارند و همیشه در فضایی دوستانه در کنار هم حضور دارند.

عثمانی، بیان کرد: امروز بزرگ‌ترین انتظار ما از کشورهای همسایه آن است که اجازه ندهند سلاحی از کشور آنها به سوی افغانستان بیاید، زیرا اگر ریشه تروریسم در افغانستان نخشکد، همه کشورها به خصوص کشورهای همسایه از آن ضربه می بینند.

وی گفت: چرا کشوری مثل افغانستان که نمونه کامل وحدت شیعه و سنی است و دو مذهب در این کشور به رسمیت شناخته می شوند باید درگیر چنین درگیری هایی باشد؛ نباید فراموش کنیم که  آغاز تمدن نوین اسلامی، نیازمند برداشتن موانع مسیر تحقق اتحاد است و سوءظن‌ها و بدگمانی‌ها از جمله این موانع اخلاقی است.

 ایران محور مبارزه با آمریکاست

محمد عمر تیجانی، معاون مفتی نیجریه، نیز در سخنانی گفت: خوشحالیم که این همایش، هرساله در ایران برگزار می شود زیرا امروزه ایران چراغ راه و هدایت و الگوی دیگر کشورهای اسلامی است؛ این کشور ثابت کرده است که برخلاف همه تحریم ها و مشکلات، پابرجا مانده است و به همین دلیل، بهترین الگو برای همه ماست.

تیجانی، اظهارکرد: اهمیت ایران پس از انقلاب بسیار بیشتر از قبل شده، زیرا این کشور به محور مبارزه علیه آمریکا مبدل شده است و به همین دلیل، بسیاری از مردم جهان به ایران احترام می گذارند؛ باید سخنان رئیس جمهور ایران را که امروز بیان کرد، به خوبی دریافته و به آن عمل کنیم.

برپایی نماز وحدت به امامت جماعت شیخ بدرالدین حسون

برپایی نماز وحدت به امامت جماعت شیخ بدرالدین حسون، نمایشگاه وحدت با عرضه محصولات فرهنگی و برپایی نمایشگاه گفتمان صلح برای همه، از دیگر بخش های این کنفرانس بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha