پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام سروری

حوزه/ وحدت‌ ‌ یکی‌ از مهم‌ترین‌ ضرورت‌های‌ تاریخی‌، اجتماعی‌ و سیاسی‌ مسلمانان‌ در جهت‌ ایستادگی‌ و پویایی‌ و هویت‌ امت‌ اسلامی‌ و از مهم‌ترین‌ عوامل‌ عزت‌ و پیروزی‌ آنها در همه صحنه‌هاست‌.

حجت الاسلام والمسلمین حجت الله سروری در گفت وگو با خبرگزاری حوزه گفت: در دین مبین اسلام ناب محمدی،به دوری وایجاد شکاف ودوگانگی وانشقاق بین مسلمین و عدم رعایت مصالح اجتماعی و ایجاد انشعاب در جامعه اسلامی تاکید شده است.

وی افزود: قرآن کریم مسلمانان را از تفرقه واختلاف با یکدیگر برحذر داشته ومی فرماید: (وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ ..)؛ اختلاف و تفرقه، نه تنها قدرت وحدت شما را در دنيا مى‌شكند، بلكه در قيامت نيز «لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ».گرفتار عذاب جهنّم مى‌سازد.

نویسنده کتاب انسجام ملی اتحاد اسلامی بیان کرد: جامعه‌ای که اساس قدرت و ارکان همبستگیهای آنان با تیشه‌های تفرقه در هم کوبیده شود، سرزمین آنان برای همیشه جولانگاه بیگانگان و قلمرو حکومت استعمارگران خواهد بود، وتنها کسانی رستگارند که خداوند در شأن آنها فرموده: وَمِمَّنْ خَلَقْنَا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ.

وی افزود: در جای دیگر قرآن کریم تاکید خداوند را بر صراط مستقیم میداند و می فرماید:  وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ۚ این راه مستقیم من است، از آن پیروی کنید! و از راه‌های پراکنده (و انحرافی ساخته بشر)  پیروی نکنید، که شما را از مسیر پرودگار ودین اسلام ناب، دور می‌سازد! وتا قیامت مردم به خار اینکه به انحراف نیفتند وبه گمراهی کشیده نشوند به دو مسله مهم یعنی نـبوت و امـامت  که بـاهم توأمند تمسک پیدا کنند، این دو مقام مانند حلقه‌ های زنـجیر بـه یکدیگر متصل و از هم فاصله‌ای ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین سروری بیان کرد: در طول زندگی وجود گرانقدر پیامبر خوبیها رسول خدا صلی الله علیه واله نیزندای وحدت بخش واتحاد موج می زند؛ سالیان مدیدی بود که دو قبیله اوس و خزرج، به درگیری و نبرد و اختلاف با یکدیگر مشغول بودند.

وی گفت: گاهی جرقه‌ای و کمترین بهانه‌ای کافی بود تا آتش نزاع دوباره شعله ور شود. تا آنکه پیامبر به مدینه وارد شدند، ندای ایمان و دعوت به توحید را سر دادند و پرچم عدل را برافراشته کردند. طلوع این ماه کافی بود تا آن غضب‌ها و کینه‌ها به دوستی و محبت مبدل شود. اوس و خزرج برادر شدند. نه فقط آنان، بلکه مهاجرین و انصار عقد اخوت بستند.

استاد حوزه بیان کرد: خداوند در قرآن کریم بیان می فرماید  وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ؛ عبارت كَافَّةً لِلنَّاسِ یعنی رسول خدا متعلق به تمام مردم جهان دارند؛این مساله چشمه ای از مدیریت الهی رسول خدا صلی الله  علیه واله بود، که متفرق‌ ترین قوم تاریخ، همان قومی که به قتل و غارتِ برادران خود افتخار می‌ کردند را با هم متحد و زیر یک پرچم آورد؛چنان عُلقه و پیوندی میان آنان برقرار کرد که در اندک زمانی، دو امپراتوری بزرگ تاریخ یعنی ایرانِ ساسانی و روم شرقی را از پای درآوردند. این ندای وحد

وی گفت: بخش اسلام و کلمه‌ی توحید بود که چنین حرارت و نوری به جامعه مسلمین بخشید. در پرتو همین وحدت بود که اسلام (و نه دستگاه خلافت اموی و عباسی) در اندک مدتی شرق و غرب عالم آن روز را درنوردید و لرزه بر اندام پوسیده طاغوتیان انداخت؛ این کلام خدا بود که جامعه مسلمین را به وحدت، محبت و دوستی فرامی‌خواند تا قدرتِ مسلمین هر روز بیش از پیش افزوده شود.

استاد حوزه یادآورشد: خداوند متعال فرمودند، وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ، سوره انفال، آیه ۴۶و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود؛ نتیجه و عاقبت تنازع و تفرقه را «فَشَل»؛ یعنى سست و ضعیف شدن و نابودى و از دست رفتن قدرت معرفى مى‏کند.

وی گفت: درسیره امیرمومنان ‌(علیه السلام) و سایر امامان‌ شیعه‌ نیز با محور قرار دادن‌ قرآن‌ و سنت‌ نبوی‌(صلی الله علیه و آله) مانع‌ بروز اختلاف‌ فکری‌ و تشتت‌ در پیکره‌ امت‌ اسلامی‌ می‌شدند. سیره امیر مؤمنان‌ در جهت‌ حفظ‌ وحدت‌ جامعه‌ اسلامی‌ وباقی ماندن اصل اسلام، ‌ با گذشت‌ از حق‌ مسلّم‌ خودو 25 سال سکوت همواره‌ باید برای‌ امت‌ اسلامی‌ سرمشق‌ باشد.

نویسنده و پژوهشگر مباحث مذهبی و اجتماعی بیان کرد: امیرمومنان امام‌ علی(علیه السلام) می‌فرمایند: أَيُّهَا النَّاسُ شُقُّوا أَمْوَاجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ وَ عَرِّجُوا عَنْ طَرِيقِ الْمُنَافَرَةِ ، امام می فرماید ای مردم ،فتنه ها را به امواج کوبنده و شکننده تشبيه مى کند و براى مقابله با آن به استفاده از کشتيهاى نجات توصيه مى کند و مراد از کشتيهاى نجات، کشتيهاى محکم و بزرگى است که توانايى بر شکافتن امواج و رساندن سرنشينان را به ساحل نجات دارد; و منظور در اين جا رهبران الهى و مخصوصاً اهل بيت پيامبر(صلى الله عليه وآله) است نهج‌ البلاغه‌، خطبه‌ 5).و امامن معصوم شیعه‌ نیز در طول‌ تاریخ‌ حیات‌ ارزش‌مند خود همواره‌ کوشیده‌اند وحدت‌ امت‌ اسلامی‌ بر قرار و پایدار باشد.

وی گفت: رسول خدا صلی الله علیه واله و وجود مبارک اهل بیت(علیهم السلام) محور وحدت در جامعه اسلامی بودند و به همین خاطر بر اعتقاد به حقانیت اهل بیت(ع) تاکید فرمودند ولی اما امروز جهان عرب از این فرمایش رسول خدا صلی الله علیه واله  فاصله فراوانی دارد؛ وحدت امروز تنها اهرمی است که امت جهان اسلام به او در مقابل استکبار نیاز دارند.

وی افزود: البته شكي‌ نيست‌ كه‌ نفاق‌ و تفرقه‌ نشانه ضعف‌ ايمان‌ و حضور شيطان‌ در معركه‌ است‌؛ زيرا جامعه‌ مؤمنان‌ كه‌ بر پايه‌ ايمان‌ و مودت‌ و اخوت‌، وپيروي‌ از آيات‌ الهي‌ و پيام‌هاي‌ رسول‌ رحمت‌ و هدايت‌، شكل‌ گرفته‌ است‌ همواره‌ بايد حول‌ محور وحدت‌ و اخوت‌ و رحمت‌ بچرخد و حكم‌ خداوند سبحان‌ را با جان‌ و دل‌ بپذيرد كه‌ فرمود: «مُحَمِّدٌ رِّسُول‌ُ للِّه‌ وَ لِّذين‌َ مَعَه‌ُ أَشدِّاءُ عَلَي‌ لْكُفِّار رُحَمَاءُ بَيْنَهُم‌ْ»(فتح‌29/).

نویسنده و پژوهشگر حوزوی یادآورشد: بی‌شک مسأله وحدتِ اسلامی و ضرورت حفظ آن، از نظر عقل و عقلاء بر هر انسان منصفی پوشیده نیست؛  قرآن کریم درسوره آل عمران آیه64 نه فقط وحدت میان مسلمین، بلکه  به پیامبر امر می‌کند که با اهل کتاب هم تا آنجایی که نقاط مشترک وجود دارد، اتحاد و همبستگی برقرار کند.

وی افزود: این وحدت‌ ‌ یکی‌ از مهم‌ترین‌ ضرورت‌های‌ تاریخی‌، اجتماعی‌ و سیاسی‌ مسلمانان‌ در جهت‌ ایستادگی‌ و پویایی‌ و هویت‌ امت‌ اسلامی‌ و از مهم‌ترین‌ عوامل‌ عزت‌ و پیروزی‌ آنها در همه صحنه‌هاست‌.

حجت الاسلام والمسلمین سروری اظهارکرد: در شرایط کنونی نیزجهان اسلام ، با اقتدا به سیرت نبی اکرم، دشمنان اصلی را بشناسند و همّ و غمّ خود را صرف مبارزه و جهاد علیه  تفرقه افکنان و سران کُفر و  استکبار جهانی کنند. چون تفرقه‌ و تشتت‌ جز ذلت‌ و پراکندگی‌ و به‌ هدر رفتن‌ نیروهای‌ فکری‌ و سرمایه‌های‌ انسانی‌ امت‌ اسلامی‌ هیچ ارمغان دیگری نخواهد داشت.

وی گفت: بر همین اساس قرآن کریم یکی‌ از اقدامات‌ اساسی‌ و برنامه‌های‌ رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ایجاد وحدت‌ و الفت‌ و اخوت‌ بین‌ مسلمانان‌ میداند؛ «وَذْکُرُوا نعْمَةَ للّه‌ عَلَیْکُم‌ْ اذْ کُنْتُم‌ْ أَعْدَاءً فَاَلِّف‌َ بَیْن‌َ قُلُوبکُم‌ْ فَاَصْبَحْتُم‌ بنعْمَته‌ اخْوَاناً» (آل‌عمران‌103/)؛  خداوند متعال در قرآن کریم ،در آیات دیگر نیز وحدت بین مسلمین را به صورت آشکار و تلویحی مورد توصیه وتاکید قرارداده اند.

این محقق حوزوی با برشمردن آیاتی در حوزه وحدت بیان کرد: آنچه مهم است این است که در مساله‌  هفته وحدت‌ ‌، بايد ببين‌ وحدت‌ مذاهب‌، و وحدت‌ امت‌ اسلامي‌ و اتحاد مسلمين‌ تفكيك‌ قايل‌ شد و اين‌ را با هم‌ خلط‌ نكرد؛ وقتی بحث وحدت می شود یعنی ، چون امت اسلام ‌ همه‌ خداي‌ يگانه‌ را مي‌پرستند و همه‌ به‌ نبوت‌ رسول‌ اكرم‌(ص) ايمان‌ و اذعان‌ دارند، كتاب‌ همه‌ قرآن‌، و دارای یک قبله می باشند باید با این اشترکات در یک صف‌ واحد در برابر دشمنان‌ اسلام‌ قرار بگیرند.

وی گفت: هرچند قرآن کریم امر واجب می کند که اهل ایمان با صادقین باشید. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ، که در روايات شيعه و سنى آمده است كه مقصود از «الصَّادِقِينَ»، محمّد صلى الله عليه و آله و آل‌محمّد عليهم السلام مى‌باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سروری افزود: بنا براین مسلمانان با محور قرار دادن سفارش پیامبر که در منابع بی شمار حدیثی، تفسیری، تاریخی و... که در منابع فراوان شیعه و حتی در  28 کتاب معتبر اهل سنت موجود می باشد، به دوامانت گرانبهای« إنِّي‌ تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ: كِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِي‌ أهْلَ بَيْتِي‌. مَا إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا...» مادامي‌ كه‌ امت جهان اسلام به‌ این‌ دو امانت رسول خدا صلی الله الله علیه واله تمسّك‌ جوئيد هيچ‌ گاه‌ گمراه‌ نمي‌گرديد، و این دوحقیقت می توانند قوی ترین اتحاد و انسجام را به وجود آورند.

وی گفت: اختلاف میان مسلمانان و عدم اتحاد آنان همان چیزی است كه امروز استعمارغرب آن را دنبال کرده و برای آن نیز هزینه های هنگفت وگزافی صرف می ‏کند؛ امروز معاندین اسلام ستیز با ايجاد تفرقه در ميان مسلمانان و آسيب به اتحاد و وحدت آنان کاری کرده تا مسلمانان در مقابل یکدیگر قرار بگیرند.

این کارشناس حوزوی بیان کرد: کاری که امروز دولت های عربی در راس آنها، عربستان سعودی صهیونیستی در خاورمیانه  به راه انداختند و مردم بی گناه یمن و بحرین،سوریه و افغانستان ،پاکستان،مصر،میانمار و...به خاک و خون کشیده شدند نتیجه غفلت و عدم اتحاد وحدت جهان اسلام بود.اگر چه موج بیداری اسلامی چندسالی است، شروع شده ولی باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.چون دشمنان اسلام  آرام نگرفته اند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha