پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سید محمود نبویان

حوزه/ رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، با اشاره به مفاهیم چهارگانه اسلامی شدن علوم، اسلام را دینی دانست که به غایت موجودات توجه خاص دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود نبویان، عصر امروز در کمیسیون تخصصی «ویژگی های تمدن نوین اسلامی و تمایز آن از غرب» در کنفرانس بین المللی وحدت در هتل استقلال تهران، گفت: روش ها و دانش ها، بر مبانی و ارزش ها استوار هستند، حتی در علوم طبیعی می توانیم ادعای اسلامیت کنیم، در علوم اسلامی نیز روشن‌تر است؛ اسلامی شدن یک علم در چهار معنا قابل تصور است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، ادامه داد: ما به ویژه در حوزه علوم طبیعی و علوم انسانی دارای مبانی فلسفی هستیم؛ قانون اول حرکت در فیزیک، می گوید که معلول در حدوث نیازمند علت است، ولی در بقا نیازمند علت است؛ اگر این اصل را بپذیریم به این نتیجه می رسیم که این جهان، یا خدا ندارد و یا خدا هیچ دخالتی در این جهان ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین نبویان، بیان کرد: اولین معنی دینی شدن علم، تصحیح مبانی علوم است؛ کل مبانی علوم غربی بر معنای سکولاریستی، استوار است.

وی گفت: زمانی، تئوری ارائه می دهیم که زمین مرکز عالم نیست؛ نخست مطرح می شود که این تئوری از کجا یافته شده است؟ یعنی یا با تقلید و یا با تحقیق ایجاد شده است؟؛ باید مقاوم کشف معرفت را مشخص و ابراز کنیم؛ معنی دوم از اسلامی شدن علوم، این است که دین به مقام کشف تئوری ها مبدل شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، اظهار کرد: در معنی سوم، این موضوع مطرح می شود که زمانی، ممکن است در یک حوزه ای نتوانیم این تئوری را به شکل مستقیم از دل دین بدست بیاوریم ولی دین را به مقام داور به میدان بیاوریم.

وی گفت: معنی چهارم، آن است که تمام حوزه های علوم تجربی به ویژه در حوزه علوم طبیعی، فقط در مقام آن هستیم که یک پدیده چگونه به وجود بیاید، ولی علم، دلیل چیستی بوجود آمدن آن را جواب نمی دهد؛ در این زمینه باید به دنبال علت غایی علم برویم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha