شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام علیرضا پیروزمند-عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی

حوزه/ عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی، بر لزوم اتخاذ شیوه های نوین و متحد برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عصر امروز در کمیسیون تخصصی «ویژگی های تمدن نوین اسلامی و تمایز آن از غرب» کنفرانس وحدت اسلامی در هتل استقلال تهران، گفت: آنچه نسبت به تمدن اسلامی مطرح می شود، نمودار تحقیقی از جریان های مختلف فکری درباره این موضوع در دنیای اسلامی است.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی، افزود: در این کمیسیون، سه دیدگاه مطرح شد که آنچه در غرب رخ داده است، در بسیاری از موارد تحقق فرهنگ اسلامی از جمله مدارا، مساوات و نظم و ... است. نکته دوم، آن بود که برای ایجاد تمدن اسلامی باید فرهنگ ثابت تمدن را تغییر داد و برای تغییر این فرهنگ، باید علم و فناوری و مبانی این دانش نیز تغییر کند.

وی اظهار کرد: دیدگاه سوم، معتقد نیست آنچه که در غرب وجود دارد، نسخه قابل قبولی از تمدن است، ولی بیان می کند که می توانیم از مظاهر و محصولات تمدن موجود برای تحقق‌بخشی به فرهنگ متعالی اسلامی، بهره بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند، گفت: دیدگاه های مطرح شده، سه رویکرد جدی مواجهه فرهنگ اسلامی و فرهنگ غرب است که باید نقاط اختلاف آن را به خوبی شناخت و به یک راهبرد پیش برنده در ساختن تمدن اسلامی دست پیدا کرد.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی، بیان کرد: با این ملاحظه به چند سؤال مهم می رسیم؛ نخست اینکه آیا مواردی که در غرب با آموزه های اسلامی سازگاری دارد، برای تأیید تمدن غرب کافی است؟؛ اگر بر این سؤال، فائق بیاییم با این سؤال مواجه می شویم که آیا محصولات عینی و فنی در غرب، می تواند در خدمت فرهنگ اسلام قرار گیرد؟

وی ادامه داد: همچنین آیا در خدمت گرفتن این لوازم در دوران گذار از تمدن غرب به اسلامی دارای توجیه است و یا در درازمدت نیز به عنوان یک راهبرد اثر گذار، قابل تصدیق است؟

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند، اظهار کرد: سؤال سوم، آن است که آیا تکنولوژی و محصولات تمدن غرب بر بنیان فرهنگی، هستی شناسی، جامعه شناسی و انسان شناسی خاص برخوردار است یا خیر؟

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی، در پایان گفت: باید از خود بپرسیم، چه کردیم که داعش، توانست خود را به عنوان یک قرائت از فرهنگ اسلامی معرفی کند و مشکلات زیادی برای فرهنگ اسلامی ایجاد کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha