جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جهان اسلام

حوزه/ استاد دانشگاه انگلستان، با اشاره به مشکل فرهنگی کشورهای در مسیر تمدنی، کشورهای اسلامی را غیر از ایران، دچار یک بیماری فکری و فرهنگی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر علی علاوی، عصر امروز در کمیسیون تخصصی«ویژگی های تمدن نوین اسلامی و تمایز آن از غرب» کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، گفت: مشکل فهم تمدنی در اینجاست که ما نیازمند تفکیک بین مدنیت و تمدن هستیم.

وی افزود: هر تمدنی، نشانگر تلاش انسانی است؛ به همین دلیل، چون تمدن غرب بر یک حرکت متغیر و موجی حرکت می کند، نباید خود را بر اساس تمدن غربی تنظیم کنیم.

استاد دانشگاه های انگلیس، بیان کرد: وقتی به ارزش ها استناد می کنیم و می خواهیم تمدنی بسازیم، باید به الگوهایی نظیر ائمه اطهار(ع) توجه داشته باشیم که چگونه دنیایی را برای ما به تصویر کشیدند و ما را به چه سمتی رهنمون شدند.

وی گفت: تمدن، پوسته مدنیت در زندگی مردم است؛ اگر با این طرز تفکر، در مقابله با غرب وارد شویم از ابتدا باید گفت که شکست خورده ایم؛ ما نیازمند فرهنگی هستیم که آن را حاکمیت فرهنگ عالی می نامیم.

علاوی، بیان کرد: کشورها و دولت های مسلمان به استثنای جمهوری اسلامی از نظر فکری و فرهنگی و ... بیمار شدند؛ نیازمند بازگشت هویتی هستیم و اگر به این سمت نرویم، در خطر خواهیم بود و این خطر نیز در کمین همه ماست.

وی گفت: تمدن جدید و قدیم وجود ندارد؛ ما دارای تمدن اسلامی هستیم که در طول تاریخ اسلام و زندگی انبیای گذشته، وجود داشته است؛ مکانیسم‌ها و نیازهایی به وجود آمده است که باید ابزارهای لازم را نیز برای مقابله با آن به کار ببریم؛ اگر مکانیسمی را پیدا کنیم که بتوانیم در مقابل چالش ها بایستد، می توانیم در مقابل این هجوم فرهنگی مقاومت کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha