شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی(۱)

حوزه/ کمیسیون تخصصی ویژگی های تمدن نوین اسلامی و تمایز آن از غرب در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کمیسیون «ویژگی های تمدن نوین اسلامی و تمایز آن از غرب»، عصر امروز به عنوان یکی از کمیسیون های تخصصی سی‌ویکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، برگزار شد.

ریاست این کمسیون با دکتر داوود عامری، دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی در ایران بود که در سخنانی، با اشاره به اضلاع تمدن اسلامی به تمایزات فرهنگ اسلامی نسبت به غرب پرداخت.

در این کمیسیون، حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند، استاد دانشگاه تهران، به عنوان دبیر جلسه به سخنرانی پرداخت و با تکمیل مباحث، سؤالاتی چالشی در باب تمدن اسلامی طرح کرد.

همچنین پرفسور علیین سویر، استاد دانشگاه پاریس فرانسه و نایب رئیس این کمیسیون، با اشاره به تفاوت های نگاه تمدنی در دو مدل شرقی و غربی، به تفاوت بنیان های فکری در لایه تمدن‌غربی در بین کشورهای مختلف، از جمله فرانسه و کشورهای اروپایی و آمریکایی پرداخت.

از دیگر سخنرانان این کمیسیون، حجت الاسلام والمسلمین نبویان، رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، بود که در سخنانی گفت: ما به ویژه در حوزه علوم طبیعی و علوم انسانی دارای مبانی فلسفی هستیم؛ قانون اول حرکت در فیزیک، می گوید که معلول در حدوث نیازمند علت است ولی در بقا نیازمند علت است؛ اگر این اصل را بپذیریم به این نتیجه می رسیم که این جهان، یا خدا ندارد و یا خدا، هیچ دخالتی در این جهان ندارد.

در ادامه سه تن از استادان دانشگاه های لبنان و عراق که از بانوان حاضر در این نشست بودند، به بیان تفاوت های فرهنگی و فلسفی بین اسلام و مدنیت غربی پرداختند.

پرفسور علی علاوی، از استادان دانشگاه های انگلستان، نیز در سخنانی گفت: تمدن، پوسته مدنیت در زندگی مردم است؛ اگر با این طرز تفکر در مقابله با غرب وارد شویم از ابتدا، باید گفت که شکست خورده ایم؛ ما نیازمند فرهنگی هستیم که آن را حاکمیت فرهنگ عالی می نامیم.

علاوی، بیان کرد: کشورها و دولت های مسلمان به استثنای جمهوری اسلامی از نظر فکری و فرهنگی و ... بیمار شدند؛ ما نیازمند بازگشت هویتی هستیم و اگر به این سمت نرویم، در خطر خواهیم بود و این خطر نیز در کمین همه ماست.

وی گفت: تمدن جدید و قدیم وجود ندارد؛ ما دارای تمدن اسلامی هستیم که در طول تاریخ اسلام و زندگی انبیای گذشته وجود داشته است؛ مکانیسم ها و نیازهایی بوجود آمده است که باید ابزارهای لازم را نیز برای مقابله با آن به کار ببریم؛ اگر مکانیسمی را پیدا کنیم که بتوانیم در مقابل چالش ها بایستد، می توانیم در مقابل این هجوم فرهنگی مقاومت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha