شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
منوچهر متکی

حوزه/ معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بر لزوم تلاش علمی بیشتر در زمینه رویکردهای مرتبط به تمدن اسلامی در دوران پساداعش، تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، منوچهر متکی، عصر امروز در کمیسیون «طرح های احیاگران جهان اسلام» در حاشیه برگزاری سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران، گفت: دریافت نظرات و ایده های علما و اندیشمندان درباره موضوع اصلی کنفرانس، مهم‌ترین انگیزه برگزاری کمسیون های تخصصی است.

معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اظهار کرد: با پایان دوران نظامی داعش و پیروزی های اخیر رزمندگان اسلام در جبهه مقاومت، این امکان فراهم شده که درباره تمدن خود صحبت کنیم و راه‌های اوج و عزت مجدد خود را یادآوری کرده و محقق کنیم.

وی افزود: پس از طرح مباحث مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دو سال پیش، برنامه ریزی از سوی مجمع تقریب برای بحث در زمینه تمدن نوین اسلامی، آغاز شد و چندین همایش در داخل و خارج از کشور همچون تونس و دهلی نو برگزار شد و امروز در کنفرانس وحدت، موضوعات جزئی‌تر را مورد بررسی قرار می دهیم.

معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، یادآورشد: در کمیسیون طرح های احیاگران جهان اسلام برای تمدن سازی، باید چیستی ها، ویژگی ها و مؤلفه های تمدن اسلامی و تمایز آن با تمدن غربی مشخص شود و اندیشمندان نظرات خود را در این‌باره مطرح کنند؛ همچنین، نقش خودباوری و جمعیت های تقریب نهاد در تمدن سازی نوین اسلامی بررسی می شود.

معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با بیان اینکه اگر به صدر اسلام برگردیم، در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) یا علمایی همچون سیدقطب و ... یک نهضت فکری و آموزشی در جهان اسلام راه افتاده است، اظهار کرد: اگر گذشته خودمان را به خوبی مطالعه کنیم، متوجه می شویم، احیاگران تمدن اسلامی چه طرح ها، ایده ها و راهکارهایی برای رسیدن به این هدف داشتند و موجب بلوغ و رشد تمدن اسلامی در زمان خودشان شدند که تاکنون نیز ادامه دارد.

متکی، تأکید کرد: تدوین و گردآوری و تبیین این طرح ها می تواند ما را در رسیدن به نتایج مطلوب از برگزاری این کنفرانس و پایه ریزی تمدن نوین اسلامی یاری کند.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha