شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ابراهیم جعفری

حوزه/ وزیر امور خارجه عراق، با تأکید بر اینکه تفرقه افکنان راه داعش را ادامه می دهند، تصریح کرد: دنیا از افراد شرور خالی نخواهد شد، زیرا آنها هیچ‌گاه دست از دشمنی بر نمی دارند، در مقابل می توانیم به آزادی خواهان و امت خود امیدوار باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، ابراهیم جعفری، امشب در مراسم اختتامیه سی‌ویکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در مرکز همایش های صداو سیمای جمهوری اسلامی، گفت: زمانی که از وحدت سخن می گوییم، مشاهده می کنیم قرآن کریم نیز ما را به وحدت و چنگ زدن به ریسمان الهی، دعوت می کند.

وزیر امورخارجه عراق، افزود: در دل هر انسانی، گنجینه ای وجود دارد و خداوند متعال به همین دلیل، انسان را جانشین خود قرارداده است؛ قلب انسان، تمام وظایفی را پیش می برد که او می تواند انجام دهد.

ابراهیم جعفری، اظهارکرد: انسان با احساسات پاک خود می تواند، نقش متعالی در جامعه داشته باشد؛ همچنین انسان با جسم خود می تواند با دمیده شدن روح الهی به یک موجود الهی، مبدل شود.

وی گفت: همه عناصر شکل دهنده انسان، تأثیرات متقابلی را نسبت به یکدیگر دارند و وجود انسان کامل، در وجود مبارک پیامبر اکرم(ص)، قابل مشاهده است؛ همان پیامبری که فرمودند: «انسان ها به مثابه یک پیکر واحد هستند».

وزیر خارجه عراق، بیان کرد: انسان‌ها به دنبال آن هستند تمدنی را که به ارث برده اند، با مقتضیات زمان خود مطابقت دهند؛ امروز هرکدام از اجزای جامعه اسلامی دچار مشکل شود، مشکلات آن به جوامع دیگر نیز منعکس می شود.

ابراهیم جعفری، اظهار کرد: امروزه با مشکلات خاصی مواجه هستیم و به همین دلیل، ارائه ابتکاراتی از جمله برگزاری اجلاس وحدت از سوی جمهوری اسلامی، به ما کمک می کند که در جهت تکامل وجود انسانی خود پیش برویم.

وی ادامه داد: شاید بسیاری از افراد تصور می کردند که عراق به فراموشی سپرده شده است، ولی با توجه به ایمان و خودباوری که عراق نسبت به استعدادهای خود پیدا کرد، دنیا مشاهده کرد که این کشور چگونه بر دشمنان خود پیروز شد؛ امروز نیز دیدیم که 124 کشور جهان در جنگ علیه عراق حضور داشتند و می خواستند عراق را شکست دهند ولی همه آنها با لطف خداوند و فداکاری عراقی‌ها از بین رفتند.

وزیر خارجه عراق، بیان کرد: همگان دیدند که مردم ما چگونه در مقابل این شیطان ایستادند و پیروز شدند؛ مهم آن است که این امت می تواند با توجه به شایستگی هایی که دارد، گام های بلندی رو به جلو بردارد.

ابراهیم جعفری، اظهار کرد: این مشکلات فقط در یک زمینه نبوده است، بلکه داعش، تنها یکی از مشکلات بوده است؛ آنها تلاش کردند که یک ایده مخربی را با عنوان اسلام ایجاد کنند و با اسلام ناب مقابله کنند؛ عده ای نیز در این میان فریب خوردند.

وی با اشاره به اینکه دین اسلام کاملا مبرّاست از مسائلی که داعش مدعی آن بود، تصریح کرد: در عراق، ثابت شد که داعشیان چگونه می خواستند که با القای برخی از خرافات، اسلام و مسلمانان را بدنام کنند؛ دشمنان اصرار داشتند با حالت رعب آوری که ایجاد کردند به پیش بروند.

وزیر امور خارجه عراق، بیان کرد: دنیا از افراد شرور خالی نخواهد شد، زیرا آنها هیچ‌گاه دست از دشمنی بر نمی‌دارند، در مقابل می‌توانیم به آزادی خواهان و امت خود امیدوار باشیم؛ تجربه عراق بسیار شکوهمند بود؛ وقتی تعدادی از پایه های اساسی و مهم در کنار هم شکل می گیرد و گرایش ها در کنار هم قرار می گیرد، چهره واقعی تروریسم مشخص شد.

ابراهیم جعفری، اظهار کرد: باید اختلافاتی را که در بین آحاد ملت ما وجود دارد، مدیریت کنیم؛ وحدت و یکپارچگی نیروهای مسلح را در اینجا می توانیم به خوبی مثال بزنیم؛ ارتش، پلیس،‌ نیروهای بسیج و مبارز با تروریسم و همه مسئولان عراق در یک صف واحد، علیه دشمن ایستادند.

وی گفت: پیشرفته ترین کشورهای دنیا از اینکه زنان را در حاشیه رانده اند، رنج می برند، ولی زنان نقش مهمی در عراق ایفا کردند؛ مهم‌ترین کار یک کشور، آن است که مردم خود را بسازند؛ زنان در عراق نیروی بازدارنده نبودند، بلکه یک نیروی پیش برنده بودند.

وزیر امور خارجه عراق، بیان کرد: عراق تا مدتی پیش در حاشیه بود، ولی امروز کشورهای مختلف برای دعوت از ما صف بسته اند؛ خداوند، ملت ما را علیه تروریسم داعش متحد کرد و این توفیق به‌دست آمد؛ امروز فقط درباره آرزوهای آینده صحبت نمی کنیم، زیرا پیروزی را لمس کرده ایم.

وی گفت: برای تحقق شعار این اجلاس، باید شاخصه‌های وحدت را به‌خوبی بشناسیم؛ شیعه و سنی یک دیدگاه دارند و پیامبر همه ما یکی است و همه ما به حج می رویم و روزه می گیریم و رو‌ به‌ یک قبله، نماز می خوانیم؛ دو میلیون نفر در یک لحظه از شیعه و سنی گرد خانه خدا، طواف می کنند.

ابراهیم جعفری، اظهارکرد: وقتی این ظرفیت عظیم در جهان اسلام وجود دارد، دلیلی ندارد که آنها را طبقه بندی کنیم؛ برخی از تفرقه افکنان را مشاهده می کنیم که به این تفرقه دامن می زنند و این کار، همان کاری بود که داعش انجام داد.

وی با اشاره به اینکه ارزش انسان به تعقل و تقوای اوست، گفت: خداوند می فرماید که ما شما را از زن و مرد آفریدیم؛ اگر سلمان فارسی به درجه والا رسید، به دلیل تعقل، تقوا و خلوص ایشان بود؛ اختلاف همیشه خواهد بود، ولی باید آن را مدیریت کرد؛ پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) الگوی راه ما هستند و باید راه را از این بزرگان بگیریم.

ابراهیم جعفری، در پایان خاطرنشان کرد: از نظر دیپلماسی سعی کردیم در همه کشورها حضور داشته باشیم و سخن خود را با صراحت بیان کنیم؛ عراق کشوری است که از چند جهت احاطه شده است، ولی برخلاف اختلافات، عراق با درک از اختلافات، سعی می کند که ضمن شفافیت در اعلام مواضع، مشکلات خود را با اعتماد حل کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha