پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ولایتی

حوزه/ مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، گفت: اخیراً رئیس جمهور زیاده‌خواه و بی تدبیر و مهاجم آمریکا که از شکست های عوامل وحشی آمریکا، یعنی داعش عصبانی است، اقدام به کاری کرده که اسلافش گستاخی چنین کار احمقانه ای را نداشتند، یعنی دستور انتقال سفارت آمریکا به قدس را صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر علی اکبر ولایتی، امشب در مراسم اختتامیه سی‌ویکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در مرکز همایش های صداوسیما، با تأکید بر اینکه وحدت و اخوت از آموزه های مهم دین مبین اسلام است، گفت: وحدت و تفرقه به عنوان عوامل اساسی مؤثر در اعتلا و انحطاط امت ها، مطرح است.

وی افزود: قرآن کریم، وحدت و پیشگیری از هرگونه تفرقه و اختلاف را فلسفه تشریع دین و بعثت انبیا الهی معرفی کرده و همگان را به وحدت فرا می خواند که عامل پیشرفت و تعالی معنوی و مادی مسلمانان در ابعاد مختلف وجودی است؛ مفاهیمی چون «واعتصموا...»، «تعاونوا...»، «اصلحوا...»، «اصلاح بین الناس...»، «الَّف بینهم...»، «امّةٌ واحدة...» و... که در جای‌جای قرآن بیان شده است، دلیل مبرهنی بر اهمیت وحدت نزد خداوند متعال است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، تصریح کرد: کشورهای اسلامی که دوران حساسی را سپری می کنند، برخلاف علم داشتن به اهمیتِ نقش وحدت و تفرقه در تعالی و انحطاط امت ها، بنا به دلایل متعدد که عمدتاً ناشی از دو عنصر مهم «غفلت» و «توطئه» است، همچنان گرفتار تفرقه و جدال و اختلاف هستند.

وی ادامه داد: امروز جهان اسلام در اثر سیاست های نظام سلطه و استکبار و همچنین غفلت خواسته یا ناخواسته برخی از حکام مرتجع، به آبستن حوادث تلخ و خاستگاه بحران های متعدد در عرصه های گوناگون وجودی، تبدیل شده است که تاکنون نیز جز خسران و ضرر، چیز دیگری در پی نداشته است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، افزود: هم‌اکنون وحدت،‌ برادری و تعمیق و تعمیم آن به تمام سطوح و طبقات مختلف مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، نیاز راهبردی برای رهایی و عبور از شرایط دشوار کنونی است. کما اینکه تقریب مذاهب اسلامی، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های زمینه ساز تمدن اسلامی است که یکی از سازوکارهای مهم آن، وحدت تمامی مسلمانان در برابر دشمنان قسم‌خورده و استکبار جهانی است. 

وی عنوان کرد: مشکلات و معضلاتی که در سال‌های اخیر، وضعیت متلاطمی را در جهان اسلام و بین‌الملل و دُوَل مسلمان ایجاد کرده است، ناشی از دو عنصر مهم «غفلت» از ضرورت‌ها، نیازها و مصالح عالی و همچنین «توطئه» قدرت‌ها و نقش‌آفرینان زیاده‌خواه خارجی و در رأس آنها نظام سلطه و رژیم صهیونیستی است.

ولایتی، بیان کرد: طرح های ضد ثبات و امنیت، اقدامات بحران ساز، تنش های قومی، مذهبی و فرقه ای و جنگهای نیابتی که در سال های اخیر در جهان اسلام و منطقه غرب آسیا بروز و ظهور داشته اند و مشکلات عمده ای را در پیش‌روی امت اسلام قرار داده اند، مسائل تلخ و ناگواری هستند که ریشه آنها را باید در سیاست‌های استکباری، استعماری و استثماری آمریکا جست‌وجو کرد که از جانب آمریکایی ها و متحدان منطقه‌ای آنها، عمدتاً در جهت حفظ و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی و رونق معاملات تسلیحاتی پیگیری می شود. طرح های مذکور، ضمن اینکه انسجام در میان امت اسلام را دچار اختلال کرده، احیا و تحقق تمدن نوین اسلامی را نیز با چالش مواجه ساخته است.

وی تصریح کرد: از صدر اسلام تاکنون، فتنه گران و بدخواهان داخلی و خارجی، به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه افکنی در بین امت مسلمان بوده اند (إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء)(مائده/ 91) تا از این طریق اهداف شوم و استعماری خویش را بر مسلمانان تحمیل کنند. از این رهگذر، توجه به مشترکات و احترام به عوامل وحدت آفرین و دوری از عوامل تفرقه انگیز نقش به‌سزایی در ایجاد اتحاد و انسجام بین جوامع اسلامی خواهد داشت. تحولات و تغییرات شکل گرفته در سال های اخیر، مؤید برنامه ریزی دشمنان بر این راهبرد در جهت انشقاق و تعمیق شکاف های عقیدتی، قومی، مذهبی و طایفه‌ای در بین اقشار مختلف جوامع اسلامی است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، اظهار کرد: اسلام، کامل‌ترین و جامع‌ترین دین برای سعادت بشری است که در تمامی ابعاد و شئون زندگی بشری دارای هدف و برنامه است و برای رساندن انسان به  سر منزل مقصود، قرآن و عترت را به عنوان بهترین الگوها معرفی می کند.

ولایتی تصریح کرد: لازمۀ دستیابی به سعادت بشری، که همان جامعه آرمانی است و در آن پیشرفت، عمران و آبادانی وجود دارد، پیاده سازی قوانین اسلامی و همچنین جاری شدن سبک زندگی و سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) در جامعه بشری است.

وی افزود: مسلمانان باید هوشیاری لازم خود را به‌دست آورند و با الگو گرفتن از آموزه های قرآنی و همچنین سیره و سنت نبوی، جامعه اسلامی را از انحراف و رخوت، دور کنند و ضمن ایجاد اتحاد و انسجام درونی، زمینه های جهانی شدن آموزه های اسلامی را در جامعه جهانی فراهم آورند. در این جهت، مسلمانان جهان باید با وحدت و حفظ انسجام درونی، در تقابل با استکبار جهانی، مقدمات ایجاد تمدن نوین اسلامی را برگرفته از آموزه های قرآنی و سنت و سیره اهل‌بیت(ع) فراهم آورند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، بیان کرد: تمدن سازی نوین، در واقع همان احیای تمدن اسلامی است که با پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه‌ها به آن معطوف شده است؛ یعنی احیای عزت و کرامت انسان مسلمان در کنار برخورداری از دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی که می‌تواند نوید‌بخش ایجاد تمدنی نمونه باشد. همچنین تأکید بر عنصر پیشرفت همه‌جانبه به‌ عنوان ماهیت واقعی تمدن نوین اسلامی، به معنای تأکید بر عنصر حرکت و تعالی در همه عرصه‌ها و همه جنبه‌های زندگی مادی و معنوی بشر است.

وی گفت: تمدن نوین اسلامی، تمدنی است که ضمن پاسخ‌گویی به نیازهای طبیعی و مادی انسان‌ها، بُعد معنوی و روحی آنان را به سمت کمال و سعادت راهنمایی می‌کند و این ساختار مطلوب که ریشه در برنامه‌های انسان‌ساز اسلامی دارد، نه‌تنها بُعد مادی و سخت‌افزاری تمدن را نفی نمی‌کند، بلکه به آن، جهت داده و آن را از آفاتی که بشر دچار آن شده است، مثل پوچ‌گرایی، نبود احساس امنیت، نابرابری و فقدان معنی در زندگی، نجات خواهد داد.

ولایتی، اظهار کرد: رسالت حوزه های علمیه در بُعد معنوی تمدن نوین، پاسخگویی به نیازهای جدید نسل جوان، شبهه زدایی، تربیت کادرهای کلیدی و پرورش انسان های پارسا، با تقوا و متخصص است؛ نقش حوزه های علمیه و دانشگاه ها در تمدن نوین اسلامی برای گسترش علم و فناوری و تبدیل شدن جهان اسلام به مرجعیت علمی، الهام بخشی ارزش های اسلامی دین حنیف برای تمام جوامع بشری، تعمیق معنویت و بصیرت، ایجاد بستر لازم برای استقرار سبک زندگی اسلامی و تولید اندیشه و علوم اسلامی ناب، است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، افزود: دانشگاه ها نیز باید به عنوان بال دیگر، در عرصه جنبش نرم افزاری، تولید علم، تربیت نیروهای متعهد و متخصص برای دستیابی به افق های علمی تراز اول دنیا، نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران، از زمانی که نهضت بزرگ اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) آغاز شد تا به امروز که تحت زعامت و رهبری حکیمانه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) قرار دارد، در دو عرصه مهم و راهبردی «تحقق وحدت امت اسلام» و «احیای تمدن نوین اسلامی» که لازم و ملزوم یکدیگرند و اسلام را به اوج قدرت و عظمت می‌رساند، تلاش های گسترده و اقدامات مؤثری انجام داده است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، اظهار کرد: بذری که حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) از دهه های گذشته تاکنون، در جهت احیای «تمدن اسلام» و تحکیم «وحدت و برادری» بین مسلمانان کاشته اند، به‌رغم مشکل آفرینی ها و مانع تراشی های بین المللی، هم اینک در حال تبدیل شدن به درختی تنومند و اثرگذار در نظام بین الملل است که می رود تا ریشه های استبداد و استکبار و پدیده شوم صهیونیسم را بخشکاند که منشأ تمام مشکلات و مصائب در منطقه و جهان اسلام است.

ولایتی، بیان کرد: لازم می دانم یک‌بار دیگر توجه همگان را جلب کنم به فلسطین که مسأله اول جهان اسلام است. تمام توطئه ها و فتنه ها و جنگ افروزی‌هایی که در جهان اسلام انجام می شود، از نقطه نظری خاص، فقط و فقط در جهت به حاشیه راندن موضوع فلسطین، این زخم کهنه امت اسلام و ارتقا و تضمین امنیت رژیم اشغالگر قدس از طریق «ایجاد درگیری های درونی بین ملل و مذاهب و فرق مختلف اسلامی» و «انحراف افکار عمومی از جنایات صهیونیست هاست» که مبارزه با آن، گام بلندی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، گفت: اکنون دیگر موجودیتی به نام داعش وجود ندارد؛ جهان اسلام با زمین ‌زدن داعش و پشت سر گذاشتن خونین‌ترین و بی‌سابقه‌ترین توطئه مشترک آمریکا و صهیونیست‌ها علیه خود، که با هدف به حاشیه امن کشاندن رژیم غاصب صهیونیستی راه‌اندازی شده بود، بار دیگر فلسطین را در صدر مسائل جهان اسلام قرار داده است و اخیراً رئیس جمهور زیاده خواه و بی تدبیر و مهاجم آمریکا که از شکست های عوامل وحشی آمریکا، یعنی داعش عصبانی است، اقدام به کاری کرده که اسلافش گستاخی چنین کار احمقانه ای را نداشتند؛ یعنی دستور انتقال سفارت آمریکا به قدس را صادر کرده است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، افزود: آقای ترامپ بداند که این، آخرین ضربه به حیات سیاسی ایالات متحده در غرب آسیا و جهان اسلام است و دیری نمی گذرد که هیئت حاکمه آمریکا، از این اقدام پشیمان خواهد شد؛ زیرا که خشم یک‌ونیم میلیارد مسلمان را علیه خود مشتعل خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha