جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س)، با بیان اینکه برگزاری کارگاه های پژوهشی نقش مهمی در ارتقای مهارت علمی طلاب دارد، گفت: آشنایی با نرم افزارهای علوم اسلامی جهت بهره‌مندی در فعالیت‌های پژوهشی، مراجعه درست به منابع علمی و یادداشت برداری صحیح از مطالب و آشنایی با دیگر ابزارهای مؤثر در تحقیق و پژوهش، از جمله کارگاه های برگزار شده در راستای افزایش مهارت طلاب بود.

فاطمه قرائتی، معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به کلاس های فوق برنامه این مدرسه علمیه برای طلاب خواهر، اظهار کرد: دوره‌های آموزشی مهدویت، تفسیر، مکالمه عربی و انگلیسی از جملۀ این برنامه هاست و الحمدلله شاهد استقبال بسیار خوب طلاب هستیم.

وی ادامه داد: تربیت مبلغان زبان‌دان در عرصه بین الملل در موضوعاتی نظیر حجاب، احکام، کلام، مهدویت و داستان های قرآنی صورت می‌گیرد. کلاس های مکالمه عربی و انگلیسی، روزهای پنجشنبه با حضور طلاب مستعد برگزار می‌شود.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س)، افزود: کلاس های دوره مهدویت در روزهای شنبه، کلاس‌های تفسیر و کلاس‌های نظام خانواده و همسرداری در روزهای چهارشنبه، برگزار می شود.

استاد حوزه خواهران تهران، ادامه داد: تمامی این کلاس ها به صورت رایگان برای طلاب خواهر برگزار می شود، زیرا انگیزه و هدف اصلی از برگزاری این کلاس ها، افزایش مهارت‌های طلبگی در عرصه تبلیغ و فعالیت‌های فرهنگی و دینی در جامعه است.

قرائتی، با اشاره به فعالیت های پژوهشی طلاب مدرسه حضرت زینب(س)، گفت: یکی از موانع فعالیت علمی طلاب در عرصه تحقیق و پژوهش، آشنا نبودن آنها با ابزار و روش تحقیق است. طلابی که سطح دو حوزه را به اتمام می رسانند، باید پایان‌نامه‌ای با موضوع علوم قرآنی ارائه دهند، ولی طلاب به دلیل آشنا نبودن با منابع علمی و ابزار و روش تحقیق، در ارائه پایان‌نامه و مقالات علمی قوی نیستند، بر این اساس تلاش می شود تا با برگزاری کارگاه های علمی در زمینه آشنایی و شناخت ابزار و روش‌های تحقیق و پژوهش، مهارت طلاب را در این زمینه ارتقا دهیم.

وی افزود: آشنایی با نرم افزارهای علوم اسلامی جهت بهره‌مندی در فعالیت‌های پژوهشی، مراجعه درست به منابع علمی و یادداشت برداری صحیح از مطالب و آشنایی با دیگر ابزارهای مؤثر در تحقیق و پژوهش، از جمله کارگاه های برگزار شده در راستای افزایش مهارت طلاب بود.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س)، با انتقاد از ارزیابی های علمی مقالات ارائه شده به جشنواره‌های علامه حلی و شعرانی، گفت: در برخی موارد، مقالاتی که شایسته تقدیر و تحسین هستند، اصلاً مورد توجه قرار نمی گیرند و ظاهراً در ارزیابی مقالات جشنواره، بیشتر به کمیّت توجه می شود تا کیفیت!؛ بنابراین، ما صرفاً به جهت درخواست مرکز مدیریت در این جشنواره‌ها شرکت می کنیم ولی برنامه های اصلی ما در رابطه با تحقیق و پژوهش، توسط خود مدرسه، طرح و پیگیری می‌شود.

قرائتی، با بیان اینکه فعالیت های پژوهشی در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) به صورت جمعی انجام می شود، بیان داشت: هر سال با توجه به ضرورت های فرهنگی جامعه، موضوعی را برای انجام تحقیقات علمی و پژوهشی طلاب انتخاب کرده و درباره آن، نشست‌های علمی و کرسی های آزاد اندیشی برگزار می‌کنیم.

وی افزود: امسال عنوان موضوع پژوهشی طلاب درباره «حجاب، بدحجابی و پیامدهای آن در جامعه» است و با معرفی کتاب‌هایی در این زمینه، درصدد هستیم طلاب را با انواع مسائل مربوط به حجاب آشنا کنیم و راهکارهای لازم در هر مسئله را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم.

قرائتی، در پایان خاطرنشان کرد: مسائل و شبهاتی که در زمینه حجاب، بدحجابی، عفت و پاکدامنی مورد توجه طلاب پژوهشگر و محقق قرار می‌گیرد، در نشست‌های علمی با حضور یکی از استادان اندیشمند و متخصص در این موضوع، مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد و اخیراً نیز، نشستی در همین راستا با حضور خانم دکتر فیاض‌بخش، در مدرسه برگزار شد.

313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha