جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام شیرعلی بیات - ترکیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین بیات ضمن اشاره به مهمترین اصول حاکم بر انقلاب اسلامی ایران گفت: احیای هویت دینی، طرح اندیشه حکومت اسلامی، دفاع از آرمان مقدس فلسطین در جهان، ایجاد وحدت و همبستگی اسلامی و نیز طرح گفتمان در سطح جهانی مهمترین اصول انقلاب اسلامی به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین شیرعلی بیات، رئیس مؤسسه قرآن و عترت ترکیه، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، ضمن اشاره به جایگاه وحدت در اندیشه های دینی به ویژه سیره نبوی، اظهار داشت: وحدت‌ یكی‌ از دستورهای‌ مهم‌ قرآن‌ كریم‌ و از سفارش‌های‌ مؤكد رسول‌ گرامی اسلام‌ است‌.

وی افزود: پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله)، هم‌ با كلمات‌ روشن‌ بخش‌ و هدایت‌گر و هم‌ با سیره عملی‌ خود، همواره‌ امت‌ را به‌ اتحاد و هم‌بستگی‌ و دوری‌ از تفرقه‌ و پراكندگی‌ دعوت‌ کرده‌ است‌؛ قرآن‌ كریم‌ هم، پیروان‌ خود را به‌ وحدت‌ و پرهیز از تفرقه‌ فرا می‌خواند و در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران می فرماید: «وَ عْتَصمُوا بحَبْل‌ للّه‌ جَمیعاً وَلاَ تَفَرِّقُوا».

رئیس مؤسسه قرآن و عترت ترکیه، اتحاد و انسجام‌ امت‌ اسلامی‌ را یك‌ ضرورت‌ و دستور قرآنی‌ دانست و یادآور شد: بر اساس آموزه های دینی و قرآنی، تفرقه‌ یك‌ عمل‌ نادرست‌، مفسد و زیان‌‌بار به‌شمار می‌رود؛ آیه ۴۶ سوره انفال«وَلاَتَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَب‌َ ریحُكُم‌ْ» مؤید این مسئله است.

حجت الاسلام والمسلمین بیات با اشاره به اینکه كوشش‌ برای‌ وحدت‌ و حركت‌ در جهت‌ رهنمودهای‌ الهی‌، اقتدا به‌ سنّت‌ پیامبر و اولیای‌ الهی است، خاطرنشان کرد: وحدت، هم به حکم عقل‌ و هم‌ به‌ حكم‌ قطعی‌ شرع‌ ضرورت‌ دارد و ایجاد اختلاف‌ و دامن‌‌زدن‌ به‌ برخی‌ مسائل‌ اعتقادی‌ كه‌ در مرتبه‌ بعد از توحید، نبوت‌ و معاد قرار دارد، هرگز نمی‌تواند مجوز اختلاف‌ باشد.

وی تصریح کرد: پیروان‌ شریعت‌ محمدی‌(صلی الله علیه و آله و سلم) هرگز نباید از این‌ نكته‌ غفلت‌ کنند كه‌ یكی‌ از کارهای  اساسی‌ و برنامه‌های‌ پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، ایجاد وحدت‌، الفت‌ و اخوت‌ بین‌ مسلمانان‌ بوده‌ است‌.

اهلبیت(ع) با محور قرار دادن‌ قرآن‌ و سنت‌ نبوی‌، مانع‌ بروز تشتت‌ در امت‌ اسلامی‌ می‌شدند

حجت الاسلام والمسلمین بیات با بیان اینکه اهل‌بیت(علیهم السلام) با محور قرار دادن‌ قرآن‌ و سنت‌ نبوی‌(صلی الله علیه و آله و سلم) مانع‌ بروز اختلاف‌ فكری‌ و تشتت‌ در پیكره‌ امت‌ اسلامی‌ می‌شدند، یادآور شد: سیره امیرمؤمنان‌ در جهت‌ حفظ‌ وحدت‌ جامعه‌ اسلامی‌، همواره‌ باید برای‌ امت‌ اسلامی‌، سرمشق‌ و عبرت‌آموز باشد.

این روحانی ترکیه‌ای در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت وحدت امت اسلامی در عصر کنونی، خاطرنشان کرد: امروز وحدت رمز موفقیت کشورهای مسلمان در برابر توطئه های دشمنان به شمار می رود، چراکه یکی از سرمایه‌های بزرگ دنیای اسلام، وحدت به معنای همراهی، همفکری و تنازع نکردن است و مسلمانان باید همچون پنج انگشت در برابر توطئه‌ها، تبدیل به یک‌مشت شوند.

رئیس مؤسسه قرآن و عترت ترکیه، وحدت امت پیامبر را یکی از مهم‌ترین ضروریات جهان اسلام برشمرد و اذعان داشت: باید در راستای منافع مشترک، همدلی داشته باشیم و مسلمانان اگر بخواهند به پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) و اهل‌بیت(علیهم السلام) ادای دین کنند، باید عزت و اقتدار اسلام را مهم بدانند.

وی با تأکید بر اینکه اختلافات به روح اتحاد اسلامی آسیب می زند و زمینه های جولان کافران و دشمنان را فراهم می سازد، ابراز داشت: اسلام نه تنها به وحدت بین مسلمانان، بلکه به وحدت میان ادیان الهی تأکید دارد، اکنون بعد از گذشت قرن‌ها، تمدن اسلامی برخلاف میل دشمنان در حال شکل گرفتن و تکمیل شدن است و تحقق آن بدون وحدت ممکن نیست.

در راس برنامه های استکبار، اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی وجود دارد

حجت الاسلام والمسلمین بیات، مهم‌ترین هدف تشکیل داعش را ایجاد اختلاف و شکاف در امت اسلامی عنوان کرد و اذعان داشت: در رأس برنامه های استکبار، اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی وجود دارد؛ استکبار برای فروش سلاح و تجهیزات خود به ایجاد اختلاف بین مسلمانان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه افتخار جمهوری اسلامی ایران این است که امام خمینی(ره) و امروز نیز مقام معظم رهبری، منادی وحدت در جهان شده‌اند، خاطرنشان کرد: «مراجعه به قرآن، سنت و سیره نبوی و عترت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)»، «تحمل نظرات مخالف و مدارا با پیروان مذاهب»، «آشنایی شیعه و سنی با آرا و نظریات علمی یکدیگر با مطالعه کتاب‌های مربوط به یکدیگر» و «دوری از تعصبات گوناگون ملی و قومی و نژادی» از جمله راهکارهای ایجاد وحدت در جامعه است.

رئیس مؤسسه قرآن و عترت ترکیه با بیان اینکه وحدت، امت اسلامی را بزرگ و مقتدر کرده و نعمت های الهی را برای امت اسلام سرازیر می کند، خاطرنشان کرد: ما اگر شکر این نعمت را به جا آورده و از این نعمت محافظت کنیم، خداوند متعال به ما عزت می دهد، لذا عزت جامعه اسلامی بستگی به وحدت دارد و وحدت، بزرگ‌ترین اسلحه مسلمانان در برابر توطئه های دشمنان است.

وی، به جایگاه وحدت درون دینی در احیای تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و افزود: تمدن اسلامی باید به عنوان تمدن نوین معرفی شود، مؤلفه‌های تمدن نوین باید در تمامی زمینه‌های عقیدتی، مفهومی، عاطفی و علمی ناظر به وحدت امت اسلامی ترسیم شود.

قرآن کریم، نخستین و مهمترین پایه و اساس تمدن نوین اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین بیات، قرآن کریم را نخستین و مهم‌ترین پایه و اساس تمدن نوین اسلامی دانست و یادآور شد: سنت نبی اکرم(ص)، یکی دیگر از پایه های تشکیل تمدن نوین اسلامی است که با وحدت اسلامی به منصه ظهور خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه در پیشرفت و تعالی تمدن اسلامی سده چهارم هجری، جوامع و ملل مختلف نقش داشتند، یادآور شد: گفته‌ شده است که در آن زمان‌، زبان تمدن اسلامی عربی، فکرش ایرانی، خیالش هندی، بازویش ترکی، اما دل‌وجانش اسلامی و انسانی بود. بنابراین برای احیای تمدن نوین اسلامی، اهتمام تمام کشورها و ملت‌های اسلامی لازم است و همه باید در بازشکوفایی آن شرکت فعال داشته باشند.

رئیس مؤسسه قرآن و عترت ترکیه، انقلاب اسلامی را مؤلفه ای تاثیرگذار، راهنما و راهگشا در بازشکوفایی تمدن اسلامی دانست و یادآور شد: از آنجا که تمدن نوین اسلام به معنای پیشرفت همه جانبه است،‌ بنابراین باید در عرصه های مختلف، پیشرفت صورت بگیرد تا هر چه زودتر به مقصد برسیم.

توجه به چهار عرصۀ فکر، علم، زندگی و معنویت از مهمترین خواستگاه های تمدنی در اندیشه رهبر انقلاب است

وی با اشاره به اینکه توجه به چهار عرصۀ فکر، علم، زندگی و معنویت از مهم‌ترین خاستگاه های تمدنی در اندیشه رهبر معظم انقلاب به شمار می رود، اذعان داشت: برای رسیدن به جایگاه مورد نظر و بازشکوفایی تمدن اسلامی برنامه‌ای منظم و طولانی مدت همراه با رفع نکات ضعف، همکاری همه سازمان‌ها، نهادها، مردم و فرهنگ‌سازی نیاز است و همگان باید اهمیت این موضوع را درک کنند که این راه، مسیری نیست که یک‌شبه و بدون فراهم آوردن مقدمات طی شود.

حجت الاسلام والمسلمین بیات افزود: عمل به این امور و همکاری همه‌جانبه، سبب پیشرفت جوامع اسلامی می‌شود که در نهایت به تمدن نوین اسلامی منتهی خواهد شد.

این روحانی ترکیه‌ای، به برخی از آثار و برکات وحدت در ارتقای اندیشه اسلامی در عرصه بین الملل اشاره کرد و ابراز داشت: انقلاب اسلامی ایران زمینه ساز دگرگونی بزرگی در زمینه‏ های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شده و تأثیری شگرف در سطح جهانی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران به دلیل روح دینی، ظلم ‏ستیزی، حمایت از محرومان جهان و به خصوص مبارزه با قدرت‏‌های شیطانی منحصر به فرد است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران مورد توجه اندیشمندان و متفکران جهان قرار گرفت و تجلیل از آن در اندیشه‏ های کلامی و شعری بسیاری، بروز و ظهور یافته است؛ انقلاب مردم ایران باعث شناخت مجدد اسلام در جهان معاصر شد.

حجت الاسلام والمسلمین بیات در پایان مهم‌ترین اصول حاکم بر انقلاب اسلامی ایران را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: احیای هویت دینی، طرح اندیشه حکومت اسلامی، دفاع از آرمان مقدس فلسطین در جهان، ایجاد وحدت و هم‌بستگی اسلامی و نیز طرح گفتمان در سطح جهانی از مهم‌ترین اصول انقلاب اسلامی به شمار می روند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha