جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اختیاری

حوزه/ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مرند با اشاره به تعداد مساجد از کمبود امام جماعت و روحانی در مساجد این شهرستان خبر داد.

حجت الاسلام رحیم اختیاری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مرند، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با اشاره به تعداد موقوفات شهرستان مرند، تصریح کرد: موقوفات انتفاعی شهرستان مرند شامل حسینیه ها، مساجد، تکیه ها، حوزه های علمیه بیش از ۶۰۰ مورد است، ۱۵۷ مورد موقوفه منفعتی و دارای درآمد نیز در مرند وجود دارد که برخی زیر نظر مستقیم اداره اوقاف بوده و تعدادی هم متولی دارند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مرند افزود: برخی از موقوفات این شهرستان که می تواند دارای درآمد باشند، به علت های گوناگون بدون درآمد هستند که ۲۰ درصد موقوفات این شهرستان را شامل می شود.

رئیس اوقاف و امور خیریه مرند همچنین  با اشاره به بدهکاری برخی دستگاه های اداری به اوقاف، اظهار داشت: اداره آموزش و پرورش شهرستان مرند بیشترین میزان بدهی را به اوقاف دارد، بدهی های آموزش و پرورش در مجموع سه میلیارد ریال است، شبکه بهداشت، مخابرات، ورزش و جوانان، حوزه علمیه، سپاه، پست بانک و بهزیستی نیز رقباتی از اوقاف را در اجاره خود دارند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مرند در بخش دیگری از شناسایی موضوعات وقفی در این شهرستان خبر داد و عنوان کرد: کارشناسان اداره اوقاف و نیز مبلغانی که در فواصل مختلف اعزام می شوند، به عنوان مشاور وقف عمل می کنند تا درباره موضوعات مورد نیاز وقف، مردم و واقفین را راهنمایی کنند.

وی از کم بودن وقف قرآنی در شهرستان مرند خبر داد و اظهار داشت: موضوعات وقف شده در شهرستان مرند در مقایسه با شهرهای دیر از تنوع بهتری برخوردار است، وقف بیماران لاعلاج و سرطانی، کمک به دانش آموزان بی بضاعت و ازدواج جوانان از جمله موضوعاتی هستند که بیشتر واقفان به آن ها توجه دارند.

حجت الاسلام اختیاری با اشاره به اینکه بیشترین موقوفه مربوط به عزاداری امام حسین(ع) است، تصریح کرد: قرائت قرآن، کمک به ازدواج جوانان و تامین دارو و درمان بیماران نیازمند از دیگر موضوعات مورد توجه در نیات واقفین در این شهرستان به شمار می رود.

رئیس اوقاف و امورخیریه مرند بر ضرورت گسترش وقف مشارکتی تاکید و عنوان کرد: امروز اگر وقف مشارکتی در جامعه به یک فرهنگ تبدیل شود، می تواند بسیاری از نیازهای جامعه را برطرف کند، بسیاری از واقفین هستند که مبلغ  یا مکانی را به وقف اختصاص می دهند اما اگر مجموع این مبالغ توسط چند واقف در اختیار اوقاف قرار بگیرد، وقف های ماندگار با درآمد بیشتری را می توان ثبت کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مرند به تعداد وقف های سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: امسال تا به امروز، پنج وقف جدید در مرند صورت گرفته که انتفاعی و بدون درآمد هستند مانند مساجد و حسینیه ها، سال گذشته نیز۱۱ مورد وقف در این شهرستان به ثبت رسید، البته ما تلاش می کنیم تعداد وقف ها افزایش پیدا کند، چرا که شاهد هستیم وقف در مقایسه با سال های گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است.

حجت الاسلام اختیاری همچنین به تعداد مساجد شهرستان مرند اشاره کرد و اظهار داشت: طبق آمار ما تعداد ۴۵۰ مسجد در شهرستان مرند فعالیت می کند، اما تعداد مساجد فعال این شهرستان بسیار کم است و بسیاری از مساجد این شهرستان بدون روحانی و امام جماعت هستند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مرند به تعداد مبلغان اوقاف نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مبلغانی در طول سال در قالب طرح های آرامش بهاری، سوگواره یاس نبوی، بصیرت عاشورایی، ضیافت الهی، دهه آخر صفر، ولایت علوی اکمال نبوی، طرح نشاط معنوی اعزام می شوند.

حجت الاسلام اختیاری ادامه داد: در طول سال ۱۲ روحانی مبلغ و متخصص و دوره دیده توسط اوقاف و امور خیریه این شهرستان به مناطق مختلف و بقاع متبرکه اعزام می شوند.

وی همچنین از حمایت خیّرین پیرامون ازدواج جوانان خبر داد و ابراز داشت: طرح «پیوند آسمانی» با مشارکت اوقاف و حوزه علمیه خواهران، در دو سال گذشته اجرا شده که هر ساله به ۱۲ زوج مبلغ که یکی از آن ها طلبه است، کمک های نقدی پرداخت می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha