جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله دستغیب

حوزه/ امام جمعه پردیسان گفت: شهید دستغیب، عالمی مجتهد بود و امام خمینی(ره) برای این عالم شهید احترام خاصی قائل بودند؛ ایشان حامی ولایت فقیه، انقلاب و امام راحل بود و همه عمر و برنامه خود را برای خدمت به اسلام هزینه کرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام‌الدین قوامی امشب در مراسم بزرگداشت سالگرد آیت الله دستغیب، سومین شهید محراب که با حضور روحانیون، طلاب و مردم در مسجد فاطمه الزهرا(س) پردیسان قم برگزار شد، گفت: قرآن می فرماید: «کسانی که دین را پیروی می کنند، انسان هایی هستند که خدای متعال به آنها نعمت داده و شهدا و صادقین، صالحین و انبیا بوده و در همه جا با هم می باشند».

امام جمعه پردیسان با بیان اینکه شهید آیت الله دستغیب از نسل این چهار گروه و از نسل زیدبن‌علی‌ابن‌الحسین(ع) از فرزندان امام چهارم شیعیان بود، عنوان کرد: این عالم ربانی، خادم مردم، وفادار به نظام و ولایت فقیه بود و از جمله افرادی بود که ولایت فقیه را تثبیت و از این نظریه دفاع کرد.

وی عنوان کرد: شهید دستغیب عالمی مجتهد بود و امام راحل برای او احترام خاصی قائل بودند، چون حامی ولایت فقیه، انقلاب و امام راحل بود و همه عمر وبرنامه خود را برای خدمت به اسلام هزینه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی افزود: این شهید در بین مردم جایگاه ویژه ای داشت و مردم برای او احترام خاصی قائل بودند و به همین دلیل، چهل سال بعد شهادتش از یادها نرفته است.

امام جمعه پردیسان عنوان کرد: شهید دستغیب، خار چشم منافقین کوردل بود چون برای دفاع از اسلام و آرمان‌های امام راحل، خطبه های آتشین قرائت می کرد و به همین دلیل نمی توانستند وجود او و امثال او را تحمل کنند و اقدام به ترور ایشان کردند.

وی عنوان کرد: شهید دستغیب به همراه سه شهید محراب، عضو روحانیت بودند و برای دفاع از دین فعالیت می کردند و سرانجام آنان به شهادت ختم شد.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی افزود: از ویژگی های شهید سوم محراب این بود که به همه افکار و عقاید احترام می گذاشت و اجازه نمی داد به عقاید کسی توهین شود.

مختصری از زندگی سومین شهید محراب

آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب سال ۱۲۹۲ در شیراز در یک خانواده روحانی متولد شد. شهید دستغیب در سن ۱۲ سالگی پدرش را از دست داد و از آن به بعد سرپرستی خانواده اش را بر عهده گرفت.

شهید دستغیب دروس مقدماتی را گذراند و با اتمام دروس سطح، امام جماعت مسجد باقرخان شد و پس از گذراندن سال‌ها رنج و مشقت، سال ۱۳۱۴ برای ادامه تحصیل به نجف رفت.

وی از استادانی همچون مرحوم آیت الله حاج شیخ کاظم شیرازی، آیت الله حاج سید ابوالحسن موسوی اصفهانی، آیت الله العظمی حاج سید میرزا آقا اصطهباناتی و آیت الله حاج میرزا علی‌آقا قاضی طباطبایی که یکی از اعاظم اهل معرفت بود، کسب علم کرد. شهید دستغیب در سن ۲۴ سالگی موفق به کسب درجه اجتهاد از مراجعی چون آیات عظام آقا ضیاء عراقی، شیخ کاظم شیرازی و سید ابوالحسن اصفهانی شد.

این عالم بعد از هجرت از نجف به ایران و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نمایندگی مردم فارس و امامت جمعه شیراز را بر عهده داشت و در کنار مسئولیت امامت جمعه، عهده دار ارشاد هدایت مردم بود و مردم نیز احترام خاصی برای ایشان قائل بودند.

لحظاتی قبل از شهادت

یکی از محافظین وی می‌گوید: «روز‌ه جمعه حدود ساعت 11 ظهر برای رفتن به نماز جمعه آماده می‌شدیم و هرچه اصرار می‌کردیم که اجازه بدهند ماشین برای رفتن آماده کنیم، قبول نمی‌کردند و می‌گفتند که می‌خواهم در این کوچه‌ها در میان مردم باشم تا اگر کسی سؤالی و یا گرفتاری داشته باشد و خجالت بکشد به منزل بیاید، به کارش رسیدگی کنم.»

از وی بار‌ها خواسته بودند که منزلش را از درون کوچه‌های پرپیچ‌وخم و قدیمیِ شهر تغییر دهد تا جایی باشد که امکان حفاظت از وی ممکن باشد اما شهید دستغیب نمی پذیرد. وی معتقد بود باید در بین مردم باشد و تا آخرین نفس هم در میان آنان زندگی کند. از این رو، در همان خانه ساده و بی آلایش زندگی کرد و البته در همان کوچه‌های پرپیچ‌وخم نیز به شهادت رسید.

شهید دستغیب در روز 20 آذر سال 1360  در حالی که به سمت محل برگزاری نماز جمعه می رفت، به وسیله یکی از اعضای منافقین، در ساعت 11:25 به شهادت رسید. وی، سومین شهید محراب در تاریخ انقلاب اسلامی نام گرفت.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha