جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی

معاون پژوهش مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی، برنامه‌های معاونت پژوهش مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی را در هفته پژوهش تشریح نمود.

 دکتر محمد قربانپور دلاور در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» ضمن تبریک هفته پژوهش به پژوهشگران و دانش‌پژوهان، از اهمیت پژوهش سخن گفت و اظهار داشت: پژوهش، همواره مورد توجه فرهیختگان بوده و حتی در متون نورانی دینی ما، بر اهمیت آن تأکید شده و بیان گردیده است که هیچ علمی بدون آگاهی و بصیرت از انسان پذیرفته نخواهد شد.
معاون پژوهش مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی، مهاجرت کردن را برای دانش‌اندوزی و دین‌پژوهی، یکی از وظایف مسلمانان دانست و بیان کرد: در آیه 122سوره توبه آمده‌است: «فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ...». در اهمیت پژوهش همین بس که یکی از ابزارهای اصلی نیل به اهداف متعالی نظام آموزشی به شمار می‌رود، زیرا پرورش و تربیت پژوهشگر، یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای نظام آموزشی است. همچنین افزایش کمی و کیفی پژوهش و رشد آمار پژوهشگران، از شاخصه‌های مهم ارزیابی برشمرده می‌شود و پیشرفت مادی و معنوی جامعه نیز به رشد کمی و کیفی پژوهش بستگی دارد.

وی تصریح نمود: معاونت پژوهش مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی برای تحقق اهداف متعالی جامعه‌المصطفی مانند دست‌یابی به جایگاه مرجعیت علمی در حوزه‌های مأموریتی و قرار گرفتن در کانون توجه نخبگان حوزوی و دانشگاهی در داخل و خارج ایران، با تأکید بر «تحول کیفی و اثربخشی پژوهش» در برنامه‌های متنوع و فعالیت‌های پژوهشی مؤسسه تلاش می نماید.

 قربانپور دلاور، در ادامه، با اشاره به ظرفیت‌های مهم مؤسسه خاطرنشان ساخت: ظرفیت‌های مهم مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی مانند به خدمت گرفتن دو ابزار مهم زبان و فرهنگ به منظور پیام‌رسانی به مخاطبان، وجود رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و فرهنگ به بیش از ده زبان، وجود رشته‌های مطالعات اسلامی و همچنین اندیشه معاصر مسلمانان به بیش از سه زبان در مقاطع ارشد و دکتری و نیز حضور طلاب، استادان و پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی  با تنوع زبان‌ و فرهنگ‌ها در مؤسسه، برنامه‌های علمی و پژوهشی گوناگونی در دستور کار خود دارد که مهم‌ترین آن، همایش «جریان‌شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل» است که در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد و هم‌اکنون دبیرخانه این همایش، مشغول پذیرش و بررسی مقالات به زبان‌های گوناگون است.

وی مهم‌ترین برنامه‌ها و فعالیت‌های این معاونت را در هفته پژوهش، برگزاری کارگاه‌های علمی و پژوهشی، مانند اصول چکیده‌نویسی، مقاله‌نویسی، چگونگی ارائه مقالات علمی به مجلات ISI؛برگزاری نشست‌های علمی: در حوزه فرهنگ‌شناسی به زبان فرانسوی، انگلیسی، عربی و فارسی و نیز نشست‌های تخصصی درباره مباحث منطقه‌ای و بین‌المللی؛ برگزاری مسابقه علمی مانند مسابقه کتابخوانی با رویکرد پژوهشی برشمرد.

قربانپور برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای پژوهشی در مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی؛ حضور در نمایشگاه مجتمع امین، با همکاری معاونت پژوهش سازمان مرکزی؛ برپایی مراسم نکوداشت هفته پژوهش در مؤسسه؛برنامه تقدیر از پژوهشگران برتر مؤسسهرا از دیگر برنامه ها بیان کرد.
در پایان، وی ضمن تأکید بر موضوع همایش، از همه پژوهشگران علاقه‌مند به موضوعات فرهنگی، به ویژه جریان‌شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل، برای همکاری علمی و ارائه مقالات به دبیرخانه همایش دعوت نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha