پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خواهران

مسئول دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی حوزه‌ علمیه اصفهان گفت: کرسی های آزاد اندیشی مقدمه ای برای یک پژوهش و تحقیق است و مهم ترین امتیاز کرسی این است که شرکت کنندگان در آن به همه نکات یک موضوع مسلط می شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام علیرضا ناجی، محقق و پژوهشگر حوزوی، پیش از ظهر امروز  در جلسه توجیهی کرسی آزاداندیشی در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان، با اشاره به اهمیت برگزاری کرسی آزاد اندیشی در حوزه های علمیه، گفت: کرسی آزاد اندیشی به سه صورت طلبه محور و دو نوع از شکل استاد محور (باتوجه به اینکه موافقین و مخالفین در بین طلبه های حاضر هستند) برگزار می شود

وی در مورد اولین نوع از این جلسات به چهار مورد اشاره کرد و افزود: در جلسات طلبه محور، دو گروه موافق و مخالف باید مطالب خود را به صورت مستند، کاملا علمی  و حتی المقدور با استفاده از منابع دست اول مطرح نمایند و از دخالت دادن نظرات و سلیقه های شخصی خودداری نمایند و قبل از جلسه دو گروه موافق و مخالف، پیش کرسی داشته باشند و مطالب ارائه شده شفاف باشد و از هرگونه ایهام و ابهام پرهیز شود و طلاب واقعا با یک نظریه موافق یا مخالف باشند نه اینکه نقش بازی کنند.

حجت الاسلام ناجی ادامه داد: در کرسی های طلبه محور نمایندگان طلاب موافق و مخالف می توانند مقداری از وقت خود را به طلبه های حاضر در جلسه اختصاص دهند.

مسئول دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی و  آزاداندیشی حوزه‌ علمیه اصفهان با اشاره به دومین نوع از انواع کرسی آزاد اندیشی، بیان داشت: در جلسات استاد محور دو اصل وجود دارد در این جلسات نیز سهم عظیمی از زمان به طلاب ناقد یا مدافع استاد سپرده می شود و  این گونه جلسات  نباید وارد حیطه ی پرسش و پاسخ شود.

وی در ادامه با برشمردن سومین مدل از کرسی های آزاد اندیشی، افزود: این جلسات مانند نوع دوم استاد محور است با این تفاوت که در این نوع جلسات موافقین و مخالفین در بین طلاب  حاضر هستند.

حجت الاسلام ناجی ضمن بیان نکاتی پیرامون هرسه نوع از این جلسات، گفت: چند ویژگی اساسی پیرامون چنین جلساتی ضروری است که عبارت است از کرسی آزاد اندیشی باید بر اساس نیاز سنجی طلاب باشد برای نتیجه گیری بهتر، قبل از جلسه طی مراسم های مختلف  سخنران هایی در رابطه با موضوع کرسی برگزار شود.

وی در پایان گفت: این گونه جلسات هیچ گاه ختم کلام نیست، بلکه مقدمه ای برای یک پژوهش و تحقیق است و مهم ترین امتیاز کرسی این است که شرکت کنندگان در آن به همه نکات یک موضوع مسلط می شوند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha