شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام محمد تقی سبحانی

حوزه/برخی از طلاب میراث حدیثی را نمی‌شناسند و با بزرگان حدیثی ناآشنا هستند؛ چرا که متن‌های منابع حدیثی در کشور خوانده نمی‌شود در حالی که امروزه مجموعه‌های مختلف علمی و فرهنگی کشور باید به دنبال مشارکت با مؤسسه دارالحدیث باشند که به عرصه مطالعات حدیثی به صورت گسترده تر پرداخته است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی امروز در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث که در سالن همایش‌های مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث در قم برگزار شد، حدیث را علمی کلیدی برای رسیدن به افق های تازه در علوم اسلامی دانست و گفت:  از جمله علومی که به حدیث وابسته هستند می توان به  فقه، کلام، فلسفه و علوم انسانی اشاره کرد.

وی افزود: نمی توان بدون حدی معارف اسلامی و حتی تفسیر را به توسعه رساند؛ نظریه اسلامی بدون توجه به قرآن و حدیث تولید نمی شود؛ امروز باید به این شکل و با معارف حدیث معارف ناب تشیع را به دنبا ارایه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی با ذکر این مطلب که امروزه رقبای شیعه نیز به حوزه حدیث‌شناسی وارد شده‌اند گفت: امروزه رقبای شیعه سهم بزرگی از فعالیت‌های خود را به مطالعات حدیثی در عرصه شیعه‌پژوهی اختصاص و برخی از کتاب‌ها و منبع‌های احادیث را به صورت گسترده مورد بررسی قرار داده‌اند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: مطالعات حدیثی به عنوان یکی از مباحث اصلی مراکز شیعه‌پژوهی دنیا مطرح است؛ رویکرد گروه‌های مختلف اسلامی طی دو دهه اخیر به سمت نسل‌گرایی میل کرده که جریان افراطی آن در گروه‌های تروریستی مشاهده می‌شود و نوع درست آن نیز در کشورهای اسلامی توانمند قابل مشاهده است.

وی با تاکید بر اینکه بدون مطالعات حدیثی از پیشرفت دنیای اسلام غافل خواهیم ماند، تصریح کرد: اگر بپذیریم که گرایش به نسل، امروزه فرهنگ و گفتمان عمومی جهان اسلام می‌شود، حوزه‌های شیعه نمی‌توانند از مطالعات این عرصه خالی باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی با اشاره به عقب ماندن حوزه در زمینه حدیث و منابع حدیثی بیان کرد: برخی از طلاب میراث حدیثی را نمی‌شناسند و با بزرگان حدیثی ناآشنا هستند؛ چرا که متن‌های منابع حدیثی در کشور خوانده نمی‌شود در حالی که امروزه مجموعه‌های مختلف علمی و فرهنگی کشور باید به دنبال مشارکت با مؤسسه دارالحدیث باشند تا به عرصه مطالعات حدیثی به صورت گسترده تر پرداخته است.

رئیس پژوهشگاه کلام اهل بیت(ع) اضافه کرد: مطالعات دقیق روانشناسی برخاسته از حوزه حدیث و اینکه در پژوهشکده تفسیر و در حوزه کلام نیز شاهد استفاده گسترده از ظرفیت‌های حدیثی هستیم، نشان می‌دهد که بر پایه مطالعات حدیثی می‌توانیم به افق‌های جدیدی برسیم.

استاد حوزه بیان کرد:بی‌توجهی نسبت به موضوع حدیث‌شناسی یک ننگ بزرگ است و اگر فعالیت‌هایی که رقبا در کشورهای عربستان انجام می‌دهند را مشاهده کنیم متوجه می‌شویم که مطالعات کنونی کشور ایران در این حوزه گستره‌ای ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha