جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جمیله علم الهدی

حوزه/ رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت توجه به تربیت نسل های آینده و فعالیت های پژوهشی، گفت: بازنشتگی و فارغ التحصیلی جزو پدیده های تمدن غرب است و در تمدن اسلامی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، جمیله علم الهدی، امروز در بازدید از مدرسه علمیه حضرت نرجس(س)، در جمع طلاب این مدرسه با اشاره به اینکه باید دوران تاریخی امروز را درک کرد، گفت: انگیزه هایی در حوزه  علمیه وجود دارد که در دانشگاه نیست.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی از فعالیت های پژوهشی این مدرسه گفت و با اشاره به اینکه فعالیت هایی پژوهشی خوبی انجام شده است، ابراز کرد: تحقیقات و آثار علمی - پژوهشی کم نظیر خانم طاهایی، موسس و مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) در زمانی انجام شده است که جایگاهی برای زن در جامعه ایران در دوران ستمشاهی قائل نبودند.

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی خطاب  به طلاب حاضر در این نشست نسبت به اهمیت شبهه شناسی و مقابله با شبهات تاکید کرد و یادآور شد: امروز در عصر تاریخی زندگی می کنیم که دنیا به شدت دچار شک شده و دوران زوال یقین است و جامعه هر روز به گرایش فکری مختلف آلوده می شود.

نسل های Y و z

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در جهان خاطر نشان کرد: امروز شاهد نسلی از کودکان خردسال هستیم که به آن ها نسل  Y مي گویند؛ نسلی که از همان کودکی علاقه به ارتباط با گوشی همراه و وسایل دیجیتال دارد و وسایل مصنوعی برای کودکان ساخته می شود و البته نسل z  نیز در راه است .

علم الهدی درباره گروه اول که عنوان Y  بر آن نهاده اند، گفت: این نسل والدین هلیکوپتری دارند، یعنی پدر و مادری که همه جا مراقبند تا همه چیز برای فرزندانشان آماده باشد و به آنان بد نگذرد که این نسل به سبک زندگی جنسی، برابری جنسی و رمانتیک بودن تمایل زیادی دارند.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به گروه دوم موسوم به نسل z اشاره و خاطر نشان کرد: در آینده جامعه ایران نیز شاهد چنین نسلی خواهد بود که مصرف کنندگان فعال و قهاری هستند و نفوذ زیادی بر تصمیمات والدین دارند.

وی ارتباطات اجتماعی زیاد، دیجیتال زدگی، دو درآمده بودن والدین، خانواده کوچک، اعتقاد به برابری جنسیت، بسیار محافظه کار، اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی و دریافت پیام کوتاه را از عواملی دانست که این نسل به اختلالاتی جدی در خواب دچار شوند.

علم الهدی ادامه داد: اگر کلمه معنویت را در اینترنت یک جستجو کنیم خواهیم دید که گرایش های مختلف با عنوان های گوناگون را در قالب معنویت تعریف کرده اند.

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به جایگاه زن در آیه اول سوره نساء اشاره و ابراز کرد: من برای اینکه این آیه را توضیح بدهم 20 صفحه تا به امروز نوشته ام و وقتی دوباره مطالعه می کنم می فهمم که باید بازهم بنویسم زیرا خداوند برای زنان در زمینه زوجیت و همسرداری جایگاه والایی قائل شده اند.

به گفته دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران امروزه در دانشگاه های غربی بیش از 100 رشته و موضوع پیرامون خانواده بررسی می شود و این در حالی است که در ایران در دانشگاه ها موضوع خانواده به فراموشی سپرده شده است.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اذعان نسبت به اینکه دانشگاه و حوزه برای خانواده دانش حداقلی دارد، گفت: برای موضوعاتی از جمله نقش پدر و مادر در خانواده، معرفی الگو برای خانواده ها، اقتصاد خانواده، مسائل عفاف و حجاب، تعلیم و تربیت، روابط جنسی و فقهی کار شایسته ای انجام نشده است.

علم الهدی با بیان اینکه نباید دست کم باید گفت که در غرب گرایی دنبال هزرهای جامعه غربی نباشند، پرسید: چرا بانوی ایرانی در غرب گرایی خواننده و بازیگر زن اروپایی را می بیند ولی فیلسوفان و دانشمندان که کتاب های آنها را در دانشگاه می خوانند و از زنان موفق غربی هستند، نمی بینند؟

وی با اشاره به اینکه بانوان حوزوی و مبلغان باید قدر موقعیت خود را بدانند زیرا مسئولیت مهمی به دوش می کشند، گفت: امروز حجاب نماد پوشش و پرچم است و اگر در این عصر کاری نکنیم و از جایگاه حوزوی بودن به جامعه اسلام خدمت نکنیم باید در قیامت پاسخگو باشیم.

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: بازنشتگی و فارغ التحصیلی جزو پدیده های تمدن غرب است و در تمدن اسلامی وجود ندارد.

وی با اذعان نسبت به اینکه بحث زن و جایگاه زن در جامعه ما سیاسی شده و پروژه ای به نام سند 2030 به شدت یک توطئه ضد انقلاب بوده است، از پژوهشگران و بانوان حوزوی خواست تا فعالیت بهتر پژوهشی انجام داده و در زمینه معرفی محدثان زن شیعه، بانوان صدر اسلام، بهترین زنان در تاریخ تشیع تحقیق کنند زیرا در این امر کار جدی و تاثیرگذار انجام نشده و پژوهش در این زمینه ضروری است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha