جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رحیمی صادق

حوزه/ مدیر حوزه علمیه تهران با اشاره به اهمیت جایگاه تحقیق و پژوهش در سیره علمی اهل بیت(علیهم‌السلام)، گفت: آنچه ورودی طلبه و حوزه را کامل می کند و خروجی آن را عالمانه و موثر می گرداند، تحقیق و پژوهش است. اگر آموزش حوزه‌ها، آموزش پژوهش محور، و تبلیغ آن نیز تبلیغ محققانه‌ای باشد، آن وقت در جامعه موثر خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی‌صادق، امروز در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر مدرسه علمیه ایروانی تهران، و اظهار داشت: آن چیزی که باعث شده تا حوزه های علمیه شیعه در تاریخ بیش از هزار ساله خود، همواره پویا، بالنده، بانشاط، در صحنه و موثر باشند، این بود که حوزه های علمیه همواره به روز بوده و در صحنه حضور داشتند و مسلط به اوضاع بودند.

وی افزود: اگر حوزه و طلبه ای بخواهد در جامعه موثر، پرثمر و پرفایده باشد و به تعبیر مقام معظم رهبری رسالت های طلبگی و حوزوی خود را  به نحو احسن انجام بدهد به نظر من رمز این پویایی و نشاط و موثر بودن این است که ما همواره دارای ورودی و خروجی مناسب باشیم.

مدیر حوزه علمیه تهران تصریح کرد: حوزه و طلبه ای که ورودی و خروجی مناسب نداشته باشد به جای این که چشمه ی جوشان و زلال و پرفایده‌ای باشد تبدیل می شود به یک مرداب ساکن! که بعد از مدتی نه تنها از فاید خواهد افتاد بلکه ممکن است مضر و تنفرآمیز هم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق ادامه داد: ورودی طلبه و حوزه برای این که در جامعه پرفایده و موثر باشد، آموزش همراه با تهذیب و خودسازی است یعنی طلبه‌ای برای جامعه مفید و موثر است که دائما در حال فراگیری و آموختن باشد. و خروجی طلبه و حوزه؛ تبلیغ مناسب و رساندن معارف به کام تشنگان معارف اهل بیت(ع) است که ما این معارف را از مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) و قرآن کریم یاد می‌گیریم.

وی عنوان داشت: آنچه ورودی طلبه و حوزه را کامل می کند و خروجی آن را عالمانه و موثری می گرداند، تحقیق و پژوهش است. اگر آموزش ما، آموزش پژوهش محور باشد و هر آنچه را که یاد می گیریم محققانه یاد می گیریم و ذهن مان را پرورش بدهیم و حافظه محور نباشیم، و تبلیغ ما نیز تبلیغ محققانه‌ای باشد، آن وقت در جامعه موثر خواهیم بود.

مدیر حوزه علمیه تهران در پایان با اشاره به اهمیّت جایگاه تحقیق و پژوهش در سیره علمی اهل بیت(علیهم‌السلام)، گفت: سخنان فراوانی از حضرت امیرالمومنین(علیه‌السلام) در این رابطه بیان شده است. از این رو حضرت می‌فرمایند «لا ینفع اجتهاد بغیر تحقیق؛ هر تلاشی که در آن تحقیق و حقیقت جویی نیست، بهره ای ندارد». و در جای دیگر می‌فرمایند «لا سنّة أفضل من التّحقیق؛ هیچ راهی برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست». 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha