جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: باید نگاه ما به جهان وسیع و نگاه بین المللی در تاروپود نهادهایی راه یابد؛ مراجع عظام تقلید چنین رویکردی را برای ما تبیین و رهنمون سازی می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش «حوزه بین الملل، حوزه تمدن ساز» و تجلیل از فعالان عرصه بین الملل که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد گفت: تصمیم نابخردانه ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف را محکوم می کنیم و قطعا این اقدام زشت منشا بیداری امت اسلام و رشد جنبش های اسلامی خواهد بود.

وی با محکوم کردن اقدامات ضد انسانی علیه مسلمانان میانمار افزود: در اینجا باید از اقدامات ناپسندی که علیه مردم شریف بحرین و به ویژه نسبت به آیت الله شیخ عیسی قاسم انجام می شود، اظهار تنفر می کنیم؛ فشار بر مردم و علما و دانشمندان و فرهیختگان کشور خودی، یک حرکت ضد اخلاقی و ضد انسانی و ضد اسلامی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: مهمترین هسته ای که در عرصه بین الملل مطرح است، رویکرد تمدنی اسلام است و این مساله، آن چیزی است که در این نشست به عنوان یک موضوع برگزیده شده است.

وی گفت: نگاه تمدنی به حرکت ما در عرصه بین الملل، روح و معنی می بخشد و سنگ بنای حرکت ما در عرصه بین الملل، همین مساله است و باید باشد؛ باید بر بعد تمدن ساز اسلام که در ذات و شالوده اسلام وجود دارد تکیه کنیم.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: زمانی که اسلام را تمدنی معرفی می کنیم، یک وصله ناچسب و یا یک پیوست بدون مبنا نیست، زیرا زمانی که به طول بعثت و قرآن نگاه می کنیم، می بنیم که نگاه اسلام از آغاز یک نگاه تمدنی بوده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: اندیشه تمدنی دارای مولفه های مختلف است؛ از جمله این عناصر می توان به این نکته اشاره کرد که این اندیشه باید فراساحتی باشد و به همه ساحت های زندگی بشر، نظر بیاندازد؛ در این نگاه فراساحتی، تجربه و دانش بشر نیز دارای اهمیت است ولی نوع تنظیم دیدگاه های یک مکتب تمدنی آن است که قلمروهای زندگی بشر شامل اقتصاد، معرفت و عقلانیت و حقوق بشر و حوزه های معرفتی و دانشی و اخلاقی بشر را در یک نگاه منسجم سامان یافته است.

وی گفت: در باب دین اقلی و اکثری که مباحثات بسیاری در غرب و کشور ما ایجاد شده است دیدگاه خود را داریم؛ در نگاه ما به دین که نگاه اکثری است، عقلانیت و خرد بشری نیز مهم است ولی نگاه اصلی، نگاه شامل و فراگیر است؛ معارف و کلام و اخلاق و فقه جامع ما این عنصر تمدنی را به خوبی در خود دارد؛ بین المللی شدن ما هنگامی دقیق خواهد بود که این نگاه عمیق معرفتی و تمدنی را داشته باشد.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: عنصر دیگر تمدنی بودن یک اندیشه آن است که این نگاه شامل و فراساحتی، نگاه منظومه وار و سیستماتیک هم باشد؛ ما هم به نظامات اسلامی و رشته واحدی که این نظامات را گردهم جمع کند معتقد هستیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: عنصر سوم زمان شمول بودن است و چهارم آن است که این نگاه باید به تمام ظرفیت های جغرافیایی بشر نظربیاندازد و همچنین راه های پاسخگویی به تحولات را نیز در خود داشته باشد.

وی گفت: این مولفه ها در ذات معارف الهی و اندیشه اسلامی وجود دارد؛ پیامبر خدا چنین نگاهی را به بشر عرضه کردند که در آن عقلانیت و فرد و جامعه، جامعه بشریت و... وجود دارد؛ پاسخگویی به نیازها و عمیق بشری نیز در اسلام و قرآن وجود دارد؛ قرآن یک پیام نو و حقیقت جهانی بود که جهان در آن پرتو تکامل پیدا کرد؛ انقلاب اسلامی نیز خیزشی بود که این امکانات در دنیای معاصر که این مولفه ها از بین رفته بود، بازپروری و بازعرضه شود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: نکته و محور دیگر آن است که حوزه ما برای بین المللی شدن باید این مولفه ها را در شالوده خود منظور نظر بدارد؛ اگر جامعه المصطفی را به عنوان یک نهاد بین المللی فاخر مطالعه کنیم و دامنه آن را مطالعه کنیم، به کارهای بزرگ حوزه در این زمینه پی می بریم.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: اگر به تولیدات گسترده ای که در این عرصه از سوی افرادو موسسات انجام شده است نگاه رایج  حوزه را به خوبی در می یابیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: بین المللی شدن و عمق بین المللی نیازمند عناصر مختلفی است که اولین مولفه آن، فرهنگ و رویکرد بین المللی است؛ خوشبختانه در یک سال گذشته در کنار ده ها اقدامی که انجام شده است، اقدامی در جهت هماهنگی شورای نهادهای حوزوی برداشته شده و بحث های مهمی در این جلسات مطرح شده است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: باید نگاه ما به جهان وسیع و نگاه بین المللی در تاروپود نهادهایی راه یابد؛ مراجع عظام تقلید چنین رویکردی را برای ما تبیین و رهنمون سازی می کنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: نظام آموزشی حوزه نیز باید عناصر بین المللی شدن را در خود داشته باشد؛ در ماه ها اخیر 12 تا 15 حوزه از نظامات جامع حوزه به تصویب شورای عالی حوزه رسید و تلاش شد که در این نظامات رویکرد بین المللی تعبیه شود.

وی گفت: در نظام مهارتی کاربردی در حوزه و المصطفی، نیزکارهای خوبی درحوزه انجام شده است و نظام جامعی نیز در این زمینه تبیین شده است؛ در این نظام نیازهای حوزه بین المللی نیز باید احصا و تدوین شود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: همچنین در تولیدات آثار پژوهشی نیز باید رویکرد بین المللی داشته باشیم؛ قطعا انجمن های علمی و نهادهای حوزه باید نگاه بیرونی و جهانی و بین المللی داشته باشند؛ در پرتو نظام جامع، روی خرده نظام ها نیز نظر داریم و به این مساله نیز می پرداریم.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: در حوزه تبلیغ تبلیغ و ابزارها و فناوری ها و زبان و گفتمان باید کارهای اساسی انجام شود؛ ممکن است کسی زبان نداند، ولی شم بین المللی داشته باشد که این مساله نیز بسیار مهم است.

وی گفت: از همه این موارد مهمتر، گفتمان و ادبیات برقراری رابطه با جهان است که این مساله نیازمند فهم بسیاری از عناصر است که باید کارهای اساسی در این زمینه انجام شود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: تعامل میان نهادی، از مهمترین کارهایی است که باید در عرصه بین الملل انجام شود؛ تا زمانی که این تعامل و هم افزایی محقق نشود، بسیاری از این امکانات به نتیجه نمی رسد؛ در نظامات حوزه باید به نظام های هم افزا برسیم؛ زمینه سازی برای انتقال اطلاعات بین الملل به اساتید و مجموعه حوزویان، نگاه عمیق و بین المللی در متن حوزه، شکل گیری گروه های علمی و مهارتی بر اساس زبان و منطقه و موضوع و... در دستور کار حوزه است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: تلاش داریم که دبیرخانه این همایش، دائمی شود و کارگروه های لازم نیز فعال شود و امیدواریم ظرفیت های لازم را بوجود بیاوریم؛ راه درازی پیش روی ما است و در این عرصه نیازمند همت بلند هستیم.

وی گفت: روزی با عده ای از فعالان عرصه بین الملل در محضر رهبر انقلاب بودیم که ایشان در مقام تشبیه بیان کردند که یک لحظه فکر کنیم که جنگ جهانی دوم شکل گرفت و تمام شد؛ در این جنگ نظامات عالم به هم ریخته شد و این عالم برای یک نظمی جدید آماده می شد؛ معماران این نظم، متفقین و پیروزهای جنگ بودند؛ جهان درهم ریخته، آماده تحولات جدید پس از جنگ بود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: ایشان بیان کردند که در پایه ریزی نظم جدید، جهان اسلام، غایب بود؛ حوزه، مراکز علمی و کشورهای اسلامی در آن زمان در تنظیمات جدید جهان به حساب نمی آمدند؛ معنی این مساله، غیبت در یک نقطه عطف تاریخی است، یعنی حداقل 80 سال این روند پیش می رود و باید این ظرفیت عظیم جهان اسلام تحت تاثیر این نظم باشد؛ آن هم با این همه سرمایه های مادی و معنوی و انسانی و سوق الجیشی که بازهم نتوانسته از بازیچه شدن به دست معماران این جنگ جلوگیری کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: در آن زمان صاحبان نفوذ نه می دانستند و نه می توانستند و نه یک نگاه کلان داشتند تا بتوانند جهان اسلام را در این میدان حضور بدهند و انقلاب اسلامی می خواهد در این پیچ حضور یابد؛ اگر در چند ساعتی که بغداد در معرض تصرف بود یک نقطه عطف تاریخی شکل گرفت و اگر ما حضور پیدا نمی کردیم به شدت ضرر می کردیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزه بزرگ ما اگر در این نقطه عطف معرفتی غایب باشد، ضررخواهیم کرد ولی اگر به شکل درست و سنجیده حضور یابیم به توفیقات عالی می رسیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha