پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مدیر حوزه علمیه مازندران

مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که قلم باید برنامه زندگی طلاب و دانش آموختگان علوم دینی وحیانی باشد، گفت: باید اهل قلم باشیم و قلم را محکم نگه داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در مراسم اختتامیه دومین جشنواره استانی علامه حلی، با اشاره به سابقه طولانی مازندران در پرورش عالمان و فقهای دین، اظهارداشت: در هیچ نقطه این سرزمین چهره‌ای همچون طبرسی صاحب احتجاج، طبرسی صاحب تفسیر مجمع، سید حیدر آملی در عرفان قرآنی، طبری بزرگ صاحب دلائل الامامه، ملا صالح مازندرانی و ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مازندران در طول تاریخ، چهره‌های ارزشمندی را در خود پرورانده است، افزود: شخصیت‌های بزرگی همچون حضرات آیات جوادی و حسن‌زاده آملی که فخر جهان اسلام هستند در این دیار پرورش یافتند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری ادامه داد: مفتخریم که در دیاری پرورش یافته و زندگی می‌کنیم که مردان بزرگی در عرصه علم، فرهنگ معنویت در مکتب اهل‌بیت(ع) این‌گونه تربیت شده‌اند.

مدیر حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جایگاه پژوهش در حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، کم بوده و باید بسیار پررنگ تر شود، اظهارداشت: لازم است تلاش‌ها برای گسترش و تقویت پژوهش در حوزه علمیه بیشتر شود.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به اینکه در گذشته دو سنت مباحثه و بحث نویسی در حوزه‌های علمیه بسیار پررنگ بود، گفت: متأسفانه امروز این دو سنت دیرینه در حوزه‌های علمیه کمرنگ شده و یا بخشی اصلاً وجود ندارد که باید به فکر احیای این سنت‌های ارزشمند در حوزه باشیم.

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در خصوص احیای سنت ارزشمند مباحثه در مدارس علمیه، افزود: این سنت ارزشمند فواید گوناگونی داشته و سبب می‌شود که انسان با استفاده از عقل، علم و درایت دیگران درس را خوب بفهمد و زبان او به گفتن عادت کند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری، درس خواندن بدون مباحثه را بی‌فایده دانست و تصریح کرد: طلبه‌ای می‌تواند مطلب را برای شاگردش بیان کند و فردا استاد جامعه باشد که بتواند هم مباحثه خوبی باشد.

این استاد حوزه علمیه مازندران، در ادامه سخنان خود بحث نویسی را دومین سنت فراموش شده در حوزه‌های علمیه عنوان کرد و گفت: در گذشته در کنار کتابی که به طلاب برای خواندن و درس گرفتن می‌دادند یک‌قلم و دفتر نیز به طلبه داده می‌شد که بحث بنویسد و برای استاد بیاورد تا استاد آن را تأیید و تکمیل کند که متأسفانه امروز این سنت مهم به فراموشی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه سال‌هاست که سنت بحث نویسی از مدارس رخت بربسته، گفت: حرکت ارزنده برگزارکنندگان جشنواره علامه حلی این فرصت را فراهم می‌آورد که طلاب جوان دوباره قلم به دست شوند و از همان روزهای نخست درس‌هایشان را مکتوب کنند تا وقتی به مقامات بالاتری رسیدند، قادر به نگارش متون سخت و پیچیده دیگر نیز باشند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان اینکه کسی که اهل قلم باشد به عزت، قدرت، تمکن و همه نعمت‌ها دست پیدا خواهد کرد، افزود: اگر امروز نام بزرگ شیخ انصاری در حوزه‌های علمیه زنده است به برکت رسائل و مکاسب اوست.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری ادامه داد: اگر نام آخوند خراسانی زنده است چون کفایه دارد و اگر شهید اول و ثانی همچنان زنده هستند به برکت لمعه و شرح لمعه است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود گفت: اگر امروز جشنواره‌های بزرگ کشوری و استانی به نام علامه حلی برگزار می‌شود به خاطر این است این شخصیت بزرگ به تعداد روزهای عمرش هر روز چند صفحه نوشته دارد.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان اینکه علامه حلی اهل قلم بود و اگر این شخصیت نیز قلم به دست نداشت امروز چیزی به نام علامه حلی سراغ نداشتیم، گفت: در طول تاریخ نیز مردان بزرگی بودند که اهل قلم نبودند و امروز یاد و نامی از آن‌ها در میان ما نیست.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه رسالت جشنواره علامه حلی، آشنا کردن طلاب با پژوهش و نگارش است، اظهارداشت: قلم باید برنامه زندگی طلاب و دانش‌آموختگان علوم دینی وحیانی باشد و امیدواریم که همه طلاب علوم دینی در همه مراحل زندگانی‌شان از اهل قلم بوده و قلم را محکم نگه دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha